20 lat Discovery

"Odkrywca" Land Rovera świętuje w tym roku dwudzieste urodziny. Model, który wypełnił lukę między bezkompromisowym Defenderem i luksusowym Range Roverem, do dziś znalazł blisko milion nabywców

W połowie lat 80. ubiegłego wieku w Land Roverze pojawił się pomysł stworzenia modelu, który wypełni lukę między bezkompromisowym Defenderem i luksusowym Range Roverem . Projekt otrzymał roboczą nazwę "Project Jay". Rozwiązaniami konstrukcyjnymi nawiązywał do Range Rovera, ale korzystał z nowej płyty podłogowej. W założeniach mógł pomieścić do siedmiu pasażerów. W sierpniu 1987 roku "Project Jay" zyskał akceptację, a datę debiutu wyznaczono na rok 1989.

Land Rover Discovery

Land Rover Discovery był pierwszym samochodem z napędem na cztery koła wyposażonym w dwie poduszki powietrzne.

By nowy Land Rover łączył w sobie stylistycznego ducha uznanych braci, ale odzwierciedlał jednocześnie aktualne trendy designu, Brytyjczycy korzystali z pomocy różnych projektantów, m.in. Conrad Design Studio. Po raz pierwszy użyto technologii projektowania CAD. Zadbano także o zapewnienie ekonomicznej alternatywy dla potężnego silnika V8 - auto dostępne było w różnych wersjach, w tym także z turbodoładowym dieslem z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 2,5 litra (200 TDi).

Owoc "Project Jay" - Land Rover Discovery - ujrzał światło dzienne w wersji 3-drzwiowej podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 1989 roku. Rok później do oferty dołączyła odmiana 5-drzwiowa, a w marcu 1994 roku przeprowadzono face-lifting modelu. W ciągu dziewięciu lat produkcji pierwszej generacji, Discovery zyskał silną pozycję w segmencie terenowych samochodów. Wysoka sprzedaż przyczyniła się do tego, że w 1995 roku po raz pierwszy w historii liczba wyprodukowanych przez Land Rovera samochodów przekroczyła 100 tys. Dzięki współpracy z Hondą, w połowie lat 90. Discovery trafiał na rynek japoński jako Honda Crossroad.

Wprowadzenie na rynek wersji ze znanym z Rovera czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów pozwoliło firmie wyjść naprzeciw europejskiej polityce podatkowej. Pod maskę trafiały także motory V8 o pojemności 3,9 i 4 litrów. W 1994 roku wersja 200 TDi ustąpiła miejsca mocniejszej 300 TDi o takiej samej pojemności 2,5 litra.

Land Rover Discovery2

Najdłuższy egzemplarz Discovery pierwszej generacji zbudowany miał prawie 3-metrowy rozstaw osi. Zbudowano go dla służb medycznych szybkiego reagowania.

Druga generacja Discovery , zaprezentowana w 1998 roku, miała taki sam rozstaw osi jak poprzednik (254 cm). Zaprojektowano jednak dłuższe nadwozie, co pozwoliło szóstemu i siódmemu pasażerowi na podróżowanie przodem do kierunku jazdy. Powstała także pełnowymiarowa makieta wersji 3-drzwiowej, ale po przeprowadzeniu badań marketingowych do produkcji trafiła tylko bardziej wszechstronna odmiana 5-drzwiowa. Pod karoserią podobną do poprzednika ukryto wiele nowych rozwiązań, m.in. system ACE (Active Cornering Enhancement), zapobiegający przechyłom karoserii na zakrętach, a także funkcja samo poziomowania, wykorzystującą pneumatyczne zawieszenie tylnej osi dla zapewnienia utrzymania stałego poziomu pojazdu niezależnie od jego obciążenia.

Pierwsze dwa egzemplarze Discovery drugiej generacji objechały świat w ramach ambitnego przedsięwzięcia o nazwie "New Discovery Trek". Ich podróż rozpoczęła się w Londynie, a zakończyła na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show 1998, gdzie model ten został przedstawiony publiczności. W tym samym roku ekipa składająca się z trzech samochodów Discovery wspierała drużynę motocykli BMW w czasie rajdu Paryż-Dakar. Samochody, choć wyposażone w standardowe silniki, skrzynie biegów oraz zawieszenie, dotarły do mety, a jeden z egzemplarzy znajduje się obecnie w zbiorach muzeum Heritage Motor Centre w Gaydon. Ukończył rajd na 31. miejscu.

Land Rover Discovery3

Rok 2004 i nowojorskie targi samochodowe to premiera kolejnej, trzeciej generacji Discovery. Nadwozie łączące klasyczne kanty Land Rovera z nowoczesnymi akcentami zaprojektował Geoff Upex. Nową architekturę zintegrowanej ramy nadwozia, ochrzczona nazwą Integrated Body Frame, połączono z niezależnym zawieszeniem pneumatycznym (zawieszenie dwóch pierwszych generacji Discovery składało się ze sztywnych osi ze sprężynami śrubowymi). Serce standardowej wersji to nowy silnik diesel V6 o pojemności 2,7 litra, opracowany we współpracy z firmą Peugeot. Między przednie koła trafiały także benzynowe motory V6 i V8 o pojemności odpowiednio 4 i 4,4 litra. Zanim "trójka" wyjechała na drogi, 75 prototypowych egzemplarzy trafiło w ramach testów wytrzymałościowych do różnych zakątków świata. Główny to cel to sprostanie szerokiemu zakresowi temperatur, od wywołujących szczękanie zębów -30 stopni Celsjusza do ekstremalnych 50 stopni.

Discovery 3 był pierwszym modelem z systemem Terrain ResponseTM. Dziś to już tradycja Land Roverów, zapewniająca przyczepność zarówno podczas jazdy szosowej, jak i terenowej. Zmiana ustawień wymaga tylko jednego ruchu pokrętła. W roku 2007 w ramach ekspedycji "Road to the Clouds" załoga w samochodach Discovery 3 dotarła na wysokość ponad 5000 m w północno-zachodniej Argentynie. To prawdopodobnie najwyżej położone miejsce na świecie, w którym zjawiły się brytyjskie terenowki. Od swojego debiutu "trójka" cieszyła się niezwykłym uznaniem na całym świecie, zdobywając w sumie 111 nagród.

Land Rover Discovery4

Liczba sprzedanych egzemplarzy (do końca października 2009) to 903 098.

W tym roku na drogi wyjechała czwarta generacja Discovery. Lekko podniesiony fragment dachu nowego modelu to odniesienie do klasycznego wzornictwa poprzedników, w których linię tylnej części dachu poprowadzono wyżej, aby zapewnić dostateczną ilość miejsca pasażerom siedzącym z tyłu. Nowe wydanie to także nowy silnik - w tym wypadku podwójnie doładowany, 3-litrowy diesel V6, dysponujący mocą 241 koni i ogromnym momentem obrotowym w wysokości 600 Nm.

Discovery4 otrzymał szereg udogodnień zwiększających bezpieczeństwo, m.in. system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), asystent holowania (Tow Assist), poprawiony system zwiększający sterowność (Under Steer Control) oraz pięć umieszczonych dookoła samochodu kamer, które ułatwiają parkowanie oraz wykonywanie manewrów. Już od pierwszej generacji Discovery widoczność z miejsca kierowcy była dla projektantów priorytetem, a w najnowszej generacji kierowca widzi każdy element auta. Obrazy z kamer wyświetlane są na ekranie na desce rozdzielczej do prędkości ok. 18 km/h.

Discovery - 20 lat historii

Discovery w reklamach

Kalendarium | Land Rover Discovery

1989 - Discovery wchodzi na rynek (wersja 3-drzwiowa) 1990 - rozpoczęcie sprzedaży wersji 5-drzwiowej Discovery 1994 - face-lifting Discovery 1994 - Discovery wchodzi na rynek w USA 1998 - pojawienie się Discovery 2 2004 - prezentacja Discovery 3 oraz zdobycie przez niego nagrody Car of the Year magazynu What Car? 2009 - debiut kolejnej, czwartek generacji Discovery

Marcin Sobolewski, źródło: JLR Polska                                                  Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

Land Rover Discovery4 - galeria zdjęć - ZOBACZ TUTAJ

Land Rover Freelander II - męski SUV - TEST

Samochody: Land Rover Freelander - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA