Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
55 lat polskiego Harleya
Junaka zaprezentowano podczas wystawy w 1954 roku na Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu. Co prawda prace nad nowym motocyklem zaczęły się dużo wcześniej, bo już w 1951 r. w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego. W 1956 r. ukazała się seria próbna 30 motocykli, a do końca 1959 r. wyprodukowano 10 tysięcy Junaków.
Junak był od początku do końca polską konstrukcją. Produkcję zlokalizowano w Szczecinie, silniki natomiast pochodziły z Łodzi, kartery robiła odlewnia Ursus, tłoki, głowice i część wytłoczek powstawały w FSO, a koła - w Bydgoszczy.
Niestety, kilka lat później nad produkcją polskiego motocykla zaczęły zbierać się ciemne chmury. Bez większego rozgłosu ostatni Junak zjechał z taśmy w połowie 1965 roku. Powód? Drastyczny spadek sprzedaż. Wiele mówi się również o teorii spiskowej, która winą obarcza RWPG oraz ówczesne władze.
Mimo tak krótkiej historii, powstało ponad 70 000 egzemplarzy Junaków. Wiele z nich wyeksportowano m.in. do Węgier, Bułgarii, Turcji, Wenezueli, Mongolii i na Kubę. Junaki sprzedawano także w USA.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć
Źródło: junak.riders.pl
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Kierowca skody robił zdjęcia policjantom, ci zatrzymali go do kontroli. Okazało się, że jest pijany
- "Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy
- Renault Clio 1.3 TCe - opinie, test, spalanie. Odmłodzony przebój z najmocniejszym silnikiem
- W taką pogodę na drogach często pojawia się czarny lód. Jak uniknąć niebezpieczeństwa?
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
Forum
- Opony zimowe czy wielosezonowe (9)
- Mam nadzieję, że 3ci pas nie powstanie. (12)
- bliskie spotkania III stopnia (7)
- trzepanie kasy za brak OC (22)
- OT - pytanie o władzę Prezesa NIK (20)
- OT - płacz to chyba jest teraz? (19)
- Ponad 200 osób ginie w Polsce rocznie na pasach (42)
- OT - dziś orzeczenie SN w sprawie "wyroku" TSUE (22)
- Masło orzechowe (45)
- Ferrari 488 GTB od 1-go wlasciciela Full opcja (24)