COTY - CO To Yest?

Car Of The Year (COTY) nadal pozostaje najważniejszym plebiscytem na najlepszy nowy samochód, jaki pojawia się na rynku europejskim. Już niedługo poznamy zwycięzcę na rok 2010. Poznajcie zasady wyłaniania zwycięzcy i dowiedzcie się, co jest najważniejsze dla jednego z jurorów konkursu - Macieja Ziemka

Na pomysł nagradzania najlepszego samochodu wśród nowych modeli, pojawiających się co roku na rynku, wpadło holenderskie czasopismo Autovisie w 1963 roku. Z czasem dołączyło do niego włoskie czasopismo Auto, brytyjski Autocar, hiszpańska Autopista, francuskie L'Automobile Magazine, niemiecki Stern i szwedzkie Vi Bilagare. Do jury konkursu zapraszani są także dziennikarze motoryzacyjni z innych krajów. Ich liczba zależy głównie od rocznej wielkości sprzedaży nowych aut w danym kraju. W tym roku jury składa się z 59 dziennikarzy reprezentujących 23 kraje. Wśród nich znalazło się dwóch polskich dziennikarzy: Wojciech Sierpowski (Auto Rok) i Maciej Zimek (Auto Motor i Sport).

Konkursowi przyświecała idea, by pomóc kierowcom planującym zakup nowego samochodu podjąć najlepszą możliwą decyzję, wskazując - zdaniem dziennikarzy - najlepszy z nich. Do konkursu mogą przystąpić auta, które w czasie finałowego głosowania będą oferowane na co najmniej pięciu rynkach. Muszą to być zupełnie nowe konstrukcje, najstarsza nie może być na rynku dłużej niż 12 miesięcy. 

Znane powiedzenie mówi, że "COTY to taki konkurs, w którym staruje wiele samochodów a zawsze i tak wygrywa Fiat". Jest w tym ziarno prawdy - włoska marka jest najbardziej utytułowana, bo zdobywała tytuł aż 9 razy w historii konkursu. Drugie miejsce zajmuje Renault z sześcioma nagrodzonymi autami, a trzecie Ford z pięcioma tytułami.

Czy wiesz, że - NACOTY (North American COTY) jest amerykańskim odpowiednikiem COTY lecz przyznaje dwie nagrody: Samochód Roku i Truck Roku (SUV-y i pickupy)? W zeszłym roku po raz pierwszy wygrał  samochód produkcji koreańskiej - Hyundai Genesis.

Do grona uczestników nie mają wstępu rzadkie samochody sportowe, czy luksusowe. Kryterium ilościowe to produkcja na poziomie co najmniej 5 tys. sztuk rocznie, co eliminuje z gry o zwycięstwo wszelkie Ferrari, Bentleye czy Lotusy. To jednak nie oznacza, że wśród nagrodzonych nigdy nie było auta z wyższej półki. Pierwszym zwycięzcą w 1963 roku (na początku przyznawano tytuł za ubiegły rok, później zmieniono zasady i dziś wybiera się Samochód Roku na rok przyszły) był Rover P6 - brytyjski konkurent Citroena DS. Drugie miejsce w głosowaniu zajął... Mercedes Pullman (W100), ówczesny konkurent Rolls-Roysa. W 1974 tytuł zdobył Mercedes klasy S (W116), rok później Citroen CX, a w 1977 Rover 3500 napędzany silnikiem V8. Jedynym samochodem sportowym, który wybił się ponad przeciętną, było Porsche 928 - zwycięzca plebiscytu z 1977 roku. Ostatnim autem klasy premium, które stanęlo na podium, było Audi 100 w 1983 roku.

Nowoczesność i innowacyjność to jedne z ważniejszych czynników mających wpływ na zwycięstwo. Renault 16 został nagrodzony (1966) m.in. jako pierwsza kombilimuzyna na świecie (funkcjonalne wnętrze), NSU Ro80 (1968) za próbę popularyzacji silnika Wankla, Renault Clio I (1991) za rozpieszczanie kierowcy bogatym wyposażeniem w segmencie B, Peugeot 307 (2002) za uczynienie z samochodu komputera na kołach, Toyota Prius (2005) za popularyzację napędu hybrydowego, a Ford S-Max (2007) za udowodnienie, że minivan także może dawać przyjemność z (szybkiej) jazdy. 

Najpopularniejszą klasą w Europie są kompakty i producenci o tym nie zapominają. Każda niemiecka, włoska i dwie z trzech francuskich marek choć raz zdobyły tytuł Samochodu Roku autem segmentu C. Pierwszy, choć wówczas jeszcze nie nazywany kompaktem, był Fiat 128 (1970), u nas znany bardziej jako Zastawa 1100. Golf I zajął w 1975 roku drugie miejsce, ustępując Citroenowi CX, Golf II zajął w 1984 r. trzecie miejsce przegrywając z mniejszymi bestsellerami: włoskim Fiatem Uno i francuskim Peugeotem 205. Dopiero trzecia generacja najlepiej sprzedającego się samochodu na Starym Kontynencie wywalczyła w 1992 roku dla Volkswagena tę prestiżową nagrodę.

Czy wiesz, że w 2005 roku powstała organizacja przyznająca WCOTY - tytuł Światowego Samochodu Roku? W zeszłym roku zdobył go VW Golf VI.

W ostatnim czasie różnice w punktacji pomiędzy poszczególnymi autami są coraz mniejsze. Oznacza to, że różnice pomiędzy samymi samochodami stają się coraz mniej widoczne. Małe miejskie auta prowadzą się coraz lepiej, można je bogato wyposażyć, a przyjemnością prowadzenia często przewyższają większe modele. Już w zeszłym roku finaliści reprezentowali różne segmenty. Wygrał Opel Insignia (klasa średnia). Podobnie jest w tym roku. Wśród "siedmiu wspaniałych" znajdziemy zarówno mikroskopijną Toyotę iQ, jak i luksusowego Mercedesa klasy E. Segment C reprezentowany jest przez Astrę, segment B przez VW Polo i to statystycznie wśród nich należy szukać zwycięzcy. Kto ostatecznie zdobędzie tytuł Samochodu Roku 2010 przekonamy się 30 listopada, a o samym konkursie opowiada jeden z jurorów, Maciej Ziemek:

Marcin Lewandowski: Od kiedy jest pan członkiem jury konkursu Car Of The Year?

Maciej Ziemek - Głosuję od 2002 roku, to jest moje ósme głosowanie.

Jak zostaje się członkiem jury?

- Po zrobieniu wywiadu środowiskowego i przeanalizowaniu grupy kandydatów zarząd COTY składa propozycję uczestnictwa w jury. Ja taką propozycję dostałem w 2002 roku. Było to dla mnie dużym wyróżnieniem i zaskoczeniem.

Ile czasu jest na zapoznanie się ze wszystkimi autami?

- Praktycznie cały rok, co wynika z codziennej pracy dziennikarza, polegającej na testowaniu samochodów. Jest jedna nieobowiązkowa tygodniowa sesja w Danii, gdzie są wszystkie samochody startujące w konkursie i trzy jednodniowe sesje, po jednej w Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii, gdzie testowane są samochody, które weszły do finału.

Co jest dla pana najważniejsze przy przyznawaniu punktów?

- Najważniejszy jest całokształt, żeby samochód był dobry: dobrze wykonany, ergonomiczny, przestronny, funkcjonalny, tani w utrzymaniu, stosunkowo tani w zakupie. Przy okazji dobrze by było żeby wnosił jakąś nową koncepcję czy ciekawy design.

W COTY wygrywają konwencjonalne samochody, a co z coraz popularniejszymi SUV-ami, czy mają jakąś szanę na wygraną?

- Normalne samochody nie są jedynymi, które wygrywają - w 2005 zwyciężyła Toyota Prius. A jeżeli chodzi o SUV-y, to jeśli pojawi się odpowiednio dobry i wyjątkowy, to ma oczywiście szansę. Na razie zwykłe samochody oferują to samo, a może i więcej za podobne lub mniejsze pieniądze i to jest powód, dlaczego SUV-y nie pojawiają się często w finałach COTY. Ale w tegorocznym finale są dwa takie samochody, bo Skoda Yeti i Peugeot 3008 jak najbardziej chcą być SUV-ami.

Które auto wygra?

- Nie mam pojęcia. W ośmioletniej historii tylko raz samochód któremu ja dałem najwięcej punktów został Samochodem Roku, więc moje typy nie do końca pokrywają się ze średnią oceną 59 jurorów. Mam oczywiście swojego faworyta, ale w tej chwili nie mogę niczego zdradzić.

Dziękuje za rozmowę.

Marcin Lewandowski

 

Toyota iQ - miejska inteligencja

 

Car Of The Year - finałowa siódemka - WIĘCEJ TUAJ

Toyota iQ Samochodem Roku - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Opel Vectra - ogłoszenia

Które auto twoim zdaniem zdobędzie tytuł Samochodu Roku 2010?
Więcej o: