Których SUV-ów i limuzyn w Polsce nie kupisz?

Acury TL, Forda Edge, Holdena Commodore, Saaba 9-7X czy Toyoty Venza. Przynajmniej w oficjalnym przedstawicielstwie, takim z autoryzowanym serwisem. W trzeciej części prezentujemy SUV'y i limuzyny, jakie przechodzą nam koło nosa

Demokracja, NATO, Unia Europejska... to już mamy. Są jednak samochody, których w Polsce nie uświadczysz. I nie chodzi tu o Ferrari. Włoska marka w końcu znalazła odpowiedniego partnera i zdecydowała się wejść na nasz rynek. Pierwszy salon powstanie w październiku. Nadal jednak w salonach obu Ameryk, Azji, Afryki i Australii sprzedają samochody, o których istnieniu nie mamy bladego pojęcia.

Zobacz pozostałe odcinki: Auta kompaktowe i klasa średnia Auta sportowe

Amerykańskie muscle cary są obiektami westchnień fanów motoryzacji. Egzotyczne marki to jednak nie wszystko. Spora grupa to auta znanych w Europie producentów zarezerwowane dla obywateli odległych krajów. No bo kto w Polsce słyszał o Nissanie Cube, Toyocie Avalon, Fordzie Flex czy Hondzie Pilot? Niektóre z nich przez wielki ocean trafiają na polskie drogi zawiłą drogą prywatnego importu.

W pierwszej części prezentowaliśmy auta kompaktowe i klasę średnią , w drugiej auta sportowe . Czas na trzeci odcinek, czyli SUV-y i limuzyny. Zapraszamy do podawania w komentarzach innych modeli, które chcielibyście zobaczyć w polskich salonach.

Acura TL TL to model większy od Accorda, konkurujący w segmencie premium z BMW 3 i Mercedesem klasy C. 280 koni generowane przez 3,5-litrowy silnik V6 trafia na przednie koła. W wersji z napędem na wszystkie koła TL występuje z 3,7-litrowym silnikiem V6 o mocy 305 koni.

Acura MDX MDX to dwutonowy SUV o długości 486 cm z silnikiem 3.7 V6 (300 koni), produkowany w kanadyjskiej fabryce Hondy.

Acura RDX Niewielki crossover konkuruje w Stanach Zjednoczonych z Infiniti EX, BMW X3 i Mazdą CX-7. Zgodnie z duchem down sizingu, pod maskę trafił turbodoładowany, 2,3-litrowy silnik 4-cylindrowy o mocy 240 koni. Od zera do 60 mil/h pozwala RDX'owi rozpędzić się w około 7 sekund.

Buick Enclave SUV produkowany od maja 2007 na płycie podłogowej GM Lambda, dzielonej z GMC Acadia, Chevroletem Traverse i Saturnem Outlook. Może przewieźć od 6 do 8 pasażerów, napędza go 275-konny silnik 3.6 V6, połączony z 6-stopniowym automatem.

WIECK/GM

Cadillac DTS DTS to skrót od DeVille Touring Sedan. Topowym modelem Cadillaca w przedłużonej i opancerzonej wersji jeździ prezydent USA Barack Obama. Pod maską wylądował silnik V8 Northstar o pojemności 4,6 litra i mocy 275 lub 292 koni, napędzający przednie koła.

Cadillac Escalade EXT i ESV Czy wielkie nie może być jeszcze większe? Na rodzimym amerykańskim rynku Cadillac oferuje przedłużonego Escalade'a oraz wersję pikap. 402-konne serce o pojemności 6,2 litra (oczywiście V8) katapultuje tego olbrzyma w 6,5 s do "setki". Od niedawna dostępna jest również wersja hybrydowa.

Ford Edge Średniej wielkości crossover wypełnia lukę między vanami a samochodami terenowymi Forda na rynku USA. Oparto go na platformie CD3 znanej z innych modeli koncernu, m.in. Lincolnów, Mercury i Mazdy 6. Bliźniakiem modelu Edge jest Lincoln MKX. To pierwsze auta koncernu Forda, które wyposażono 3,5-litrowy silnik V6 Duratec o mocy 265 koni.

Ford Flex Flex to kolejne połączenie minivana i terenówki w amerykańskiej gamie Forda. Dzięki długości 513 cm i rozstawie osi 299 cm wnętrze mieści siedmiu pasażerów. Pod maskę obok 265-konnego silnika V6, znanego z mniejszego Edge'a, trafia nowy motor EcoBoost z dwiema turbosprężarkami o mocy 355 koni.

Ford Escape Mały SUV Forda konkuruje w Stanach m.in. z Hondą CR-V i Toyotą RAV4. Niegdyś w Europie występował pod nazwą Maverick. Bliźniacze auta to Mazda Tribute i Mercury Mariner. Do napędu Escape służy 4-cylindrowy silnik 2.3 o mocy 156 koni lub 3-litrowy, 200-konny silnik V6. Mniejsza jednostka występuje również w połączeniu z małym silnikiem elektrycznym.

Ford Sport Trac Pikap o długości 534 cm bazuje na terenowym Explorerze i napędza go 4-litrowy silnik V6 lub większa V-ósemka o pojemności 4,6 litra.

Ford Explorer Pamiętacie kanciastego Explolera z "Parku Jurajskiego"? W Stanach Zjednoczonych sprzedaje się już jego czwartą generację. Ma elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń, a pod maską pracuje 210-konny silnik V6 lub mocniejszy V8 o mocy 292 koni z Forda Mustanga.

Ford Expedition Duży SUV może holować ciężar nawet do 4130 kg i dysponuje niezależnym tylnym zawieszeniem. Podstawowe źródło napędu to 5,4-litrowy silnik V8 o mocy 310 koni, a najtańsza wersja to wydatek 35 tys. dolarów. W wersji przedłużonej Expedition konkuruje m.in. z Chevroletem Suburbanem czy GMC Yukonem XL.

Ford Falcon Tylnonapędowy, 5-metrowy sedan od lat jest jednym z popularnych aut w Australii i Nowej Zelandii. W 2007 roku miesięczna sprzedaż na tamtym kontynencie wyniosła ponad 3 tys. sztuk miesięczne. Do napędu siódmej generacji Falcona służą wolnossące i turbodoładowane silniki V6 i klasyczne V8. Najmocniejszy z nich ma 430 koni. Dostępna jest również wersja pikap o nazwie Ute.

GMC Canyon Średniej wielkości pikap, tożsamy z Chevroletem Colorado. Dostępny z 4-cylindrowym silnikiem 2,9 litra, 3,7 litra V6 oraz 5,4-litrowym V8 o mocy 300 koni.

WIECK/GM

GMC Yukon... ...czyli Chevrolet Tahoe to duży SUV, wyprzedzający w swojej kategorii pod względem sprzedaży Forda Expedition. Korzenie pierwszej generacji sięgają lat 90. Obecnie występuje z silnikami V8 o mocach 295-400 koni oraz w wersji hybrydowej, łączącej V-ósemkę o pojemności 6 litrów z silnikiem elektrycznym. Przy długości 5,13 m ma 2 metry szerokości i blisko tyle samo wysokości. Bazująca na modelach rodzina pikapów Chevrolet Silverado i GMC Sierra to poza Fordami serii F największe tego typu auta w Stanach.

WIECK/GM

Holden Commodore Commodore to konkurencja dla Forda Falcona w Australii. Obecna generacja to baza dla Pontiaca G8. Moc z silników V6 i V8 również trafia na tylne koła. Topowa jednostka 6.2 V8 generuje 415 koni.

GAZ Wołga Sprzedaż rosyjskich sedanów i limuzyn napędza Siber, bazujący na Chryslerze Sebringu. GAZ-31105 dysponuje 2,5-litrowym silnikiem o mocy 125 koni, a pod maskę pamiętającego lata 70. GAZ-3102 trafiają 4-cylindrowe motory o pojemności 2,3 litra.

Honda Pilot W 2003 roku Pilot zastąpiła bazujący na Isuzu Rodeo model Passport. SUV dysponuje 3,5-litrowym silnikiem V6 o mocy 250 koni i dzieli niektóre podzespoły z Acurą MDX i Hondą Odyssey.

WIECK/Honda

Honda Odyssey Van Odyssey, w latach 90. występujący w Europie pod nazwą Shuttle, w obecnym amerykańskim wydaniu ma 511 cm długości i 300 cm rozstawu osi. Pod maską pracuje 250-konny silnik 3.5 V6.

Hyundai Genesis Tylnonapędowa limuzyna Hyundaia próbuje odebrać klientów BMW 5 i Lexusowi LS. Poza silnikami V6 o pojemnościach 3,3 i 3,8 litra oferuje 4,6-litrowe V8 o mocy 375 koni. W najmocniejszym wydaniu Genesis osiąga "setkę" w niespełna 6 sekund.

David Dewhurst

Infiniti M M45 to topowe Infiniti po zakończeniu produkcji Q45, konkurujące w segmencie premium z BMW serii 5. Jeździ na usztywnionej płycie z modelu G35 i Nissana 350Z, a pod maskę trafia V-szóstka o mocy 303 koni (M35) oraz V-ósemka, rozwijająca 325 koni (M45). Przydomek "x" oznacza Infiniti M35 i M45 z napędem na wszystkie koła.

Infiniti QX56 Duży SUV bazuje na Nissanie Armada. W QX56, wzorem innych terenówek z rodziny Nissana, klamka tylnych drzwi powędrowała na słupek okna tak jak w Pathfinderze i Terrano z końca lat 80. Nadwozie QX56 ma 526 cm długości, a napędza go 315-konny silnik V8 o pojemności 5,6 litra.

Lexus GX470 Luksusowe wydanie Toyoty Land Cruiser z silnikiem 4.7 V8 o mocy 270 koni.

Lexus LX470 Podobnie jak mniejszy GX, LX bazuje na Toyocie Land Cruiser - tym razem w wersji V8. Serce Lexusa to 5,7-litrowy silnik V8 o mocy 383 koni.

WIECK/Toyota

Lincoln MKS MKS to ekskluzywne wydanie Forda Taurusa, napędzane silnikami V6 o mocy 265 KM (3.7) i 355 KM (3.5 EcoBoost), produkowane od maja 2008 r.

Lincoln Town Car Flagową limuzynę Lincolna stworzono na bazie Forda Crown Victoria. Jest to jeden z ostatnich tzw. "krążowników szos" z bardzo miękkim zawieszeniem. Town Cara napędza 4,6-litrowy motor V8 o mocy 239 koni. Model jest najdłuższym seryjnie produkowanym sedanem w USA. W standardowej wersji mierzy 5,49 m długości, a na jego bazie powstają przedłużane limuzyny. Ceny zaczynają się od 46 tys. dolarów.

Lincoln Navigator Duży SUV Lincolna zadebiutował w 1998 roku. Obecnie w USA sprzedaje się jego trzecią generację, spokrewnioną z Fordem Expedition. W wersji 4x4 Navigator waży 2750 kg, napędza go 5,4-litrowy motor V8 o mocy 300 koni. W 2007 roku pojawiła się wersja przedłużana, oznaczana literą L.

Mazda CX-9 CX-9 zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku jako uzupełnienie crossovera CX-7 w segmencie SUV'ów. Mazda nie wprowadziła modelu do Europy poza Rosją, gdzie cieszy się on dużą popularnością. Pod maską pracuje 3,7-litrowy silnik V6 Forda o mocy 273 koni.

Mazda MPV Trzecia generacja vana Mazdy nie trafiła do Europy. W Hong Kongu przyjęła nazwę "ósemki". Do napędu służy wolnossący i turbodoładowany silnik 4-cylindrowy o pojemności 2,3 litra, połączony z automatycznymi skrzyniami biegów.

Nissan Maxima W 2004 zakończono produkcję Maximy na rynek europejski w Japonii, a Nissan skupił się na modelu przeznaczonym na rynek amerykański. Obecna, siódma generacja flagowej limuzyny Nissana zadebiutowała na targach w Nowym Jorku w 2008 r. 3,5-litrowy silnik V6 generuje 290 koni i przenosi napęd za pomocą bezstopniowej skrzyni CVT. Ceny Maximy w USA startują od 30,5 tys. dolarów.

Nissan Xterra Druga generacja SUV'a Nissana zjeżdża z taśmy produkcyjnej od 2005 roku. Xterra dostępna jest w Stanach Zjednoczonych z 4-litrowym silnikiem V6 o mocy 261 koni, a jej ceny startują od 22 500$.

Rolls-Royce Legendarny brytyjski producent luksusowych aut od 2003 roku należy do rąk BMW. Maski aut marki Rolls-Royce zdobi statuetka Spirit of Ecstasy, czyli "duch ekstazy". Pierwszym modelem opracowanym we współpracy z BMW jest Phantom, wyposażony w silnik V12 o pojemności 6,75 litra i mocy 460 koni. Za "najtańszy" model musimy zapłacić ok. 370 tys. euro. Dostępne są również 2-drzwiowe wersje coupe i kabriolet (Drophead Coupe i Drophead), a niedługo dołączy do nich mniejszy Ghost.

Saab 9-7X Saab 9-7X powstał na tej samej ramie, co Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy, Oldsmobile Bravada, Isuzu Ascender i Buick Rainier. Na rynku amerykańskim zadebiutował w 2005 roku. Do napędu posłużyły amerykańskie silniki 4,2 litra o mocy 275 KM, 5.3 V8 o mocy 300 koni i pochodzący z Corvette sześciolitrowy motor o mocy 390 koni. Niezależnie od wersji napęd przekazywany jest poprzez automatyczną czterobiegową skrzynię biegów na wszystkie cztery koła. W USA za podstawowego Saaba 9-7X musimy zapłacić blisko 43 tys. dolarów.

Subaru Exiga 7-osobowy van oferowany na rynku japoński, w opcji wyposażony w turbodoładowanego 2-litrowego boksera o mocy 220 koni.

Toyota Sequoia Największy SUV Toyoty mieści do ośmiu pasażerów, ale nie ma takich zdolności terenowych jak kultowy Land Cruiser i jest od niego tańszy w USA. Sequoia spokrewniona jest z pikapem Tundra, ale różni się układem przeniesienia napędu i tylnym zawieszeniem. Oferta silników obejmuje 310-konny 4.6 V8 i 381-konny 5.7 V8.

Toyota Venza Crossover bazujący na Camry ujrzał światło dzienne w 2008 roku, produkowany jest w Kentucky. Do napędu służą silniki 2.7 (182 KM) i 3.5 V6 (268 KM), połączone z 6-biegowym automatem.

Toyota 4Runner Model produkowany od 1984 roku w Japonii, a także w Brazylii. W obecnym wydaniu bazuje na Land Cruiserze. 4Runnera napędza 4-litrowy silniki V6, 4,7-litrowy V8 oraz 3-litrowy turbodiesel (poza USA).

Toyota Sienna Rodzinny van zadebiutował w USA w 1998 roku. Do napędu drugiej generacji słuzy 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 266 koni. W opcji napęd na 4 koła, długość nadwozia 511 cm.

WIECK/

Toyota FJ Cruiser Debiutujący w 2006 roku FJ Cruiser nawiązuje stylistyką do kultowego Land Cruisera serii 40 z lat 60. Najtańszy model z 4-litrowym silnikiem V6 o mocy 240 koni kosztuje w USA ok. 23 tys. dolarów.

Toyota Highlander Średniej wielkości SUV, w Australii znana jako Kluger. W USA zajmuje drugie po RAV4 miejsce pod względem sprzedaży terenówek Toyoty. Podstawowe źródło napędu to 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 270 koni. Dostępny jest również mniejszy motor 4-cylindrowy o pojemności 2,7 litra i mocy 187 koni oraz wersja hybrydowa.

Toyota Avalon Amerykańska limuzyna Toyoty bazuje na przedłużonej platformie Camry. Pierwsza generacja zadebiutowała na rynku w 1994 roku, wypełniając lukę po Cressidzie. Do napędu obecnej, trzeciej generacji służy 3,5-litrowy motor V6 o mocy 270 koni. "Car & Driver" nazywa modele Avalon "japońskimi Buickami".

Toyota Tarago Tarago to australijska wersja Previi. Trzecią generację, wprowadzoną do produkcji w 2006 roku i wyposażono w silnik 2,4 litra, a od lutego 2007 roku w 3,5-litrowy silnik benzynowy V6 o mocy 271 KM. Previa nie weszła na rynek Ameryki Północnej, gdzie w tym segmencie oferowana jest Toyota Sienna.

UAZ Hunter Następca legendarnego UAZ-a 469 oferowany jest z 91-konnym dieslem i 128-konnym silnikiem benzynowym.

Marcin Sobolewski

Porsche GT3 RS

Zielone monstrum od Geigera - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem po Europie - poradnik - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Agora SA