Porsche bardziej dla ludu

Martin Winterkorn, dyrektor generalny Volkswagen Group planuje znaczne zwiększenie sprzedaży samochodów marki Porsche. W związku z tym, w ciągu najbliższych lat powstaną najprawdopodobniej nowe, bardziej przystępne cenowo modele

Zeszły rok zakończył się dla Porsche sporym sukcesem - sprzedano 100 tys. egzemplarzy aut. Oczywiście w tym roku nie będzie już tak dobrze, ale nie przeszkadza to szefostwu VW Group snuć planów na przyszłość. Winterkorn chce, aby do 2013 roku rocznie sprzedawano na świecie 150 tys. niemieckich aut ze sportowym rodowodem. Niestety, nie wszystkie z nich mają być w pełni sportowe. Nie będą też miały za zadanie budowania prestiżowego wizerunku marki, a jedynie podniesienie sprzedaży. Dla zagorzałych fanów Porsche, którzy do dziś nie mogą pogodzić się z wprowadzeniem Cayenne, jest to kolejna smutna wiadomość.

Jednym z planowanych aut ma być właśnie "mniejszy brat Cayenne" o nazwie Roxter. Auto ma bazować na Volkswagenie Tiguanie. Jest jednak jeszcze jedna możliwość - podobno od kilku lat Audi wspólnie z Porsche opracowują w tajemnicy projekt takiego samochodu. Taki scenariusz potwierdzałyby słowa Winetrkorna, że nie chce on z kultowej marki zrobić po prostu droższego Volkswagena. Miejmy nadzieję, że będzie trzymał się tego stwierdzenia jak najdłużej.

Oprócz mniejszego Cayenne ma powstać jeszcze jeden tańszy model, sytuowany poniżej najtańszego obecnie modelu Boxster. To auto może być naprawdę ciekawe - małe Porsche kontra Lotus Elise - to byłby pojedynek! Taki mały sportowy samochód mógłby rzeczywiście podnieść poziom sprzedaży, nie porzucając przy okazji prawdziwej sportowej duszy. Na taki model na pewno czekają też najwięksi fani Porsche. 

Ostatnie z zapowiadanego trio, to auto bazujące na najnowszym modelu Panamera. Nie wiadomo do końca na czym modyfikacje miałyby polegać, ani w jaki sposób miałyby obniżyć cenę bardzo szybkiej prawie-limuzyny. Głównym celem ma być stworzenie auta, które konkurowałoby bardziej bezpośrednio z BMW czy Mercedesem.

Oprócz tych pomysłów nieoficjalnie mówi się o Porsche klasy kompakt i Panamerze kombi. Czy te auta pojawią się na rynku? Tego nie wiadomo. W wirtualnym świecie ich wizualizacje już powstały.

 

Czy robienie z Porsche coraz bardziej "zwykłej" marki to dobry pomysł? Z punktu widzenia sprzedaży, najprawdopodobniej tak. Świadczy o tym między innymi sukces Cayenne. Czy jednak za kilka lat wciąż będziemy pamiętać, że Porsche to przede wszystkim auta sportowe? Niekoniecznie, ale być może taka musi być cena przetrwania.

Jan Kopacz

 

Porsche GT3 RS
 
500 koni w nowym 911 Turbo - ZOBACZ TUTAJ
 
Samochodem na wakacje - poradnik - ZOBACZ TUTAJ
 
Samochody: Porsche - ogłoszenia

 

Więcej o: