Czego w Polsce nie kupisz?

Wołgi, Vipera, Brilliance'a albo Sciona. Przynajmniej w oficjalnym przedstawicielstwie, takim z autoryzowanym serwisem. W drugiej części prezentujemy samochody sportowe, jakie przechodzą nam koło nosa

Demokracja, NATO, Unia Europejska... to już mamy. Są jednak samochody, których w Polsce nie uświadczysz. I nie chodzi tu o Ferrari. Włoska marka w końcu znalazła odpowiedniego partnera i zdecydowała się wejść na nasz rynek. Pierwszy salon powstanie w październiku. Nadal jednak w salonach obu Ameryk, Azji, Afryki i Australii sprzedają samochody, o których istnieniu nie mamy bladego pojęcia.

Amerykańskie muscle cary są obiektami westchnień fanów motoryzacji. Egzotyczne marki to jednak nie wszystko. Spora grupa to auta znanych w Europie producentów zarezerwowane dla obywateli odległych krajów. No bo kto w Polsce słyszał o Nissanie Cube, Toyocie Avalon, Fordzie Flex czy Hondzie Pilot? Niektóre z nich przez wielki ocean trafiają na polskie drogi zawiłą drogą prywatnego importu.

W pierwszej części prezentowaliśmy auta kompaktowe i klasę średnią. Czas na część druga, czyli auta sportowe. Już niedługo trzeci odcinek i SUV-y i limuzyny. Zapraszamy do podawania w komentarzach innych modeli, które chcielibyście zobaczyć w polskich salonach.

Aston Martin
Nazwa brytyjskiej firmy pochodzi od wyścigu Aston Clinton Hill Climb i nazwiska jednego z założycieli, Lionela Martina. Od 1994 do 2007 roku Aston Martin był częścią Premier Automotive Group, własnością Ford Motor Company. 12 marca 2007 został sprzedany spółce Davida Richardsa (właściciela firmy Prodrive), Johna Sindersa oraz kuwejckim Investment Dar i Adeem Investment. Ford zachował 15% udziałów.

Czy Astony trzeba przedstawiać? Wystarczy obejrzeć jeden z filmów o legendarnym agencie 007. W ofercie marki pozostaje najmniejszy V8 Vantage (4,7 litra, 400 KM), mocniejszy V12 Vantage (6 litrów i 517 koni), DB9 (6.0, 470 KM) i DBS z tym samym 12-cylindrowym silnikiem co V12 Vantage. W ofercie są także kabriolety, noszące nazwy Volante lub Roadster w przypadku modelu Vantage. Już niedługo dołączy do nich czterodrzwiowa limuzyna Rapide.

Najtańszy Aston Martin V8 Vantage kosztuje 123,5 tys. dolarów w USA (83 tys. funtów w Wielkiej Brytanii), a ceny DBS'a startują od 269 tys. dolarów w USA (160 tys. funtów w Wielkiej Brytanii).

AC Cobra
AC Cars i Carrol Shelby stworzyli samochód sportowy z wykorzystaniem zmienionej karoserii modelu Ace, silników Forda 4.2 V8 i dyferencjału od Jaguara E-Type. W 1964 roku Cobra GT wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans. W 1965 roku powstały AC Cobra 427 i Shelby Cobra 427 z 7-litrowym silnikiem V8 o mocy 425 KM. Zastosowano w niej aluminiowe nadwozie, gruntownie przebudowano też zawieszenie.

Mimo że upłynęło wiele lat od zaprzestania produkcji Cobry, do dzisiaj wiele firm zajmuje się produkcją replik. Jedna z nich ma siedzibę na Cyprze, ale kopie tego słynnego samochodu powstawały również w rodzimym Mielcu i Milanówku. Cena? 60 tys. zł.

Alpina
Bawarska firma tuninguje wybrane modele BMW z namaszczeniem producenta. W latach 1968-1977 samochody Alpiny odnosiły sukcesy w sportach motorowych. Jednym z bardziej znanych modeli jest Alpina B5, odpowiednik BMW M5 (E60). Oryginalne M5 napędzał 5-litrowy silnik V10, a Alpinę doładowane V8 zapewniające wyższy moment obrotowy. Znakiem rozpoznawczym podkręconych BMW są 20-szprychowe alufelgi.

Dzisiaj Alpina to bazujące na serii 3 modele D3 Biturbo z 2-litrowym dieslem o mocy 214 koni i B3 Biturbo z 360-konną, rzędową "szóstką" o pojemności 3 litrów. B5 S i B6 S, czyli seria 5 i 6, mają pod maską silnik 4.4 V8 o mocy 530 koni. Największą B7 Biturbo napędza 4,4-litrowa V-ósemka, rozwijająca moc 507 koni. W tej wersji auto kosztuje około 80 tys. funtów w Wielkiej Brytanii, a najtańszy model D3 to wydatek 33 tysięcy funtów.

Bugatti
Zabytowe Bugatti osiągają na aukcjach zawrotne ceny, a modele z serii 41 Royale i 57 Atlantic uważane są za najpiękniejsze samochody na świecie. W 2000 roku Volkswagen pomógł odrodzić się na nowo dziecku włoskiego konstruktora Ettore Bugatti i zaprezentował koncepcyjnego Veyrona, napędzanego 16-cylindrowym silnikiem o mocy 1001 koni.

Dzisiaj Veyron to najbszyszy seryjny samochód świata. Pierwszą "setkę" osiąga w 2,5 s, a maksymalnie rozpędza się do ponad 400 km/h. Jeśli chcecie stać się posiadaczami tej bestii, musicie przygotować co najmniej 1,1 miliona euro. Być może skusicie się na którąś z ekskluzywnych edycji specjalnych. I pamiętajcie, że 100-litrowy bak Veyrona wystarczy na 12 minut podróży z maksymalną prędkością. Właściwie to dobrze, bo po 15 minutach opony i tak nie nadawałaby się do dalszej jazdy.

Cadillac CTS-V
Ten Cadillac to postrach BMW M5 i Mercedesa klasy E w wydaniu od AMG. Spokrewniony z Corvette ZR1 6,2-litrowy silnik V8 rozwija zawrotne 556 koni i pozwala przyspieszyć do 100 km/h w 3,9 s. Do CTS-V należy też rekordowy wynik przejazdu Nürburgring Nordschleife pętli - 7 minut i 59 sekund to wynik, jakiego nie osiągnął żaden inny sedan na świecie. Ceny w USA rozpoczynają się od 60 tys. dolarów.

Cadillac XLR-V
XLR to następca nietrafionego, drogiego w produkcji Allante. W wersji V napędza go 443-konny silnik V8, legitymujący się przyspieszenie 4,6 s do "setki". Ekskluzywny kabriolet kosztuje 86 tys. dolarów.

Caterham
Caterham to brytyjski producent lekkich samochodów sportowych z siedzibą w Caterham. Jedynym modelem produkowanym obecnie przez firmę jest Caterham 7, następca Lotusa Seven Series 3 z 1968 roku. Prawa do jego produkcji przedsiębiorstwo nabyło od Lotusa w 1973 roku.

Podstawowy model samochodu Classic kosztuje w Wielkiej Brytanii 12 995 funtów i waży 525 kilogramów. 1,4-litrowy silnik o mocy 105 KM pozwala rozpędzić pojazd do "setki" w 6,5 sekundy i uzyskać maksymalnie prędkość 177 km/h. W oferice Caterhama są jednak szybsze modele. R500 za 37 995 funtów ma 263-konny silnik turbo o pojemności 2 litrów. Sprzedaż Caterhamów ma ruszyć także w Polsce w ciągu najbliższych miesięcy.

Chevrolet Camaro
Gdy General Motors zmaga się z kryzysem finansowym, na nowo rodzi się legenda amerykańskich muscle carów. Fani F-Body (platformy, na której powstawały Pontiac Firebrid i Chevy Camaro) zacierają ręce i zastanawiają się, jak nowe Camaro wypadnie w porównaniu z konkurencją - Fordem Mustangiem i Dodgem Challengerem.

Camaro występuje w dwóch wersjach silnikowych. Podstawowy model z 3,6-litrowym motorem V6 ma 304 konie (przy 5900 obr./min) i rozwija 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5200 obr./min. Perłą w koronie jest Camaro SS z silnikiem 6.2 V8. W wersji z automatyczną skrzynią SS dysponuje mocą 400 KM przy 5900 obr./min i momentem obrotowym 556 Nm przy 4300 obr./min. Jeśli zdecydujemy się ręczną zmianę biegów, pod maską zagości V-ósemka osiągająca 426 koni (przy 5900 obr./min) i maksymalny moment 569 Nm (przy 4600 obr./min).

W USA ceny Camaro startują o 22 200$, a niebawem auto ma też zawitać do Europy.

Chevrolet Corvette ZR1
Doładowany silnik V8 o pojemności 6,2 litra, mocy 638 koni i 819 Nm maksymalnego momentu obrotowego to cyferki, którymi legitymuje się najmocniejsza Corvette. Wyróżnił ją nawet Jeremy Clarkson. W Stanach Zjednoczonych kosztuje 104 tysiące dolarów.

Dodge Challenger
Challenger to kolejny przykład powrotu do historii amerykańskich muscle carów. Obecne wydanie jeździ na płycie podłogowej Mercedesa klasy E. Poza silnikami 3.5 V6 (250 KM) i 5.7 HEMI V8 (372 KM) moc na tylne koła przekazuje najmocniejszy 6.1 HEMI V8 o mocy 425 koni. Najsłabszą wersję kupimy w Stanach Zjednoczonych za 23 tys. dolarów.

Dodge Viper
Niedawno dowiedzieliśmy się, że Viper będzie żył i to jako Dodge. Tylne koła tego amerykańskiego potwora napędza 10-cylindrowa V-ka o pojemności 8,4 litra i mocy 600 koni, osiągająca 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pierwsza "setka" ląduje na szybkościomierzu w 3,8 s, a jego wskazówka kończy swój bieg na 305 km/h. 400 m ze startu zatrzymanego Viper pokonuje w niewiele ponad 12 sekund. Cena? Od 91220 dolarów.

Ford Mustang
Pomysłodawcą pierwszego Forda Mustanga, zaprezentowanego w 1964 roku, był Lee Iacocca. W reakcji na debiut Chevroleta Monzy - taniego coupe bazującego na sedanie Corvair - i wchodzące w wiek produkcyjny pokolenie wyżu demograficznego zbudowano samochód sportowy, na punkcie którego oszalała Ameryka. Kryzys paliwowy w latach 70. zgasił temperament kolejnych generacji Forda Mustanga. Na szczęście w 2005 roku Ford powrócił do korzeni i wskrzesił legendarny model, stylistyką nawiązujący do swojego pierwowzoru.

Produkowany obecnie Mustang przeszedł niedawno lifting, a jego ceny rozpoczynają się w Stanach od 21 tys. dolarów. Fanom modelu z pewnością najbardziej spodoba się jadowita kobra, czyli Shelby Mustang 500 GT z doładowanym silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra i mocy 540 koni. W ofercie pozostaje jeszcze 4-litrowy silnik V6 o mocy 210 koni i 4,6-litrowa V-ósemka, rozwijająca 315 KM.

KTM X-Bow
Czy KTM to jeszcze samochód? Nie wiemy, ale ma cztery koła i daje mnóstwo frajdy z jazdy. 240-konny silnik 2.0 TFSI z Audi pozwala czterokołowemu pojazdowi o wadze 700 kg osiągnąć "setkę" w 3,9 s. Dla fanów ostrej jazdy przewidziano nawet wersję o mocy 300 koni. Cena podstawowej wersji też wgniata w fotel - 64 tys. euro.

Lamborghini
Czy Lamborghini postanowił produkować własne samochody po kłótni z Enzo Ferrari? Podobno. Dziś pod marką producenta kultowych modeli Miura i Diablo powstają Gallardo i Murcielago, opracowane pod okiem inżynierów z Audi. Najmocniejsze, 670-konne Murcielago SV potrzebuje jedynie 3,2 s do osiągnięcia 100 km/h. Przyjemność z posiadania mniejszego Gallardo to wydatek minimum 198 tysiące dolarów w USA, a za Murcielago musimy zapłacić minimum 354 tysiące dolarów.

Lotus
Lotus produkuje samochody sportowe i wyścigowe, należy do malezyjskiego Protona. Obecne modele Lotusa to prostota wykonania, świetne prowadzenie i niska masa. Exige S, napędzany doładowanym silnikiem Toyoty 1.8 VVT-i o mocy 220 koni, osiąga "setkę" w 4,5 s.

Maserati
Włoski producent odpowiada w grupie Fiata za samochody sportowe razem z Ferrari. Czterodrzwiową limuzynę Quattroporte napędza silnik V8 o pojemności 4.2 lub 4.7 i mocy 400-430 koni. Te same jednostki trafiają pod maskę coupe GranTurismo. Najszybsza wersja S rozpędza się do "setki" w ciągu 4,9 s, osiągając prędkość maksymalną 295 km/h. Najtańsze Quattroporte kosztuje 120 tysięcy dolarów, a GranTurismo - 110 tysięcy.

Mazda RX-8
RX-8 to spadkobierczyni kultowej serii RX-7 i tak jak poprzedniczki, napędza ją silnik Wankla z wirującym tłokiem. 231 koni wyciągniętej z pojemności 1,3 litra to nie jedyny znak rozpoznawczy sportowej Mazdy. Mimo że nadwozie przypomina coupe, ma dwie pary drzwi otwieranych w przeciwnym kierunku. Ceny wersji po liftingu w Niemczech rozpoczynają się od 38 000 euro.

Morgan
Morgany to ręcznie wytwarzane samochody produkcji brytyjskiej. Pierwotnie firma została założona w 1909 roku. Dziś oferta Morgana to m.in. rodzina Aero, czyli połączenie klasycznego wyglądu z możliwościami nowoczesnego samochodu. Pod maską pracuje silnik V8 od BMW, a ceny sięgają 110 tys. funtów. Czas oczekiwania na Morgana to 1-2 lata, a niegdyś nawet do 10 lat. AeroMaxem jeździ m.in. Richard Hammond, gwiazda Top Gear.

Saleen
Saleen tuninguje Forda Mustanga, ale też inne modele - pick-up'y, terenówki, a nawet Focusa. Z 5-litrowego silnika V8 Forda potrafi "wycisnąć" nawet 620 koni. W 2000 roku Amerykanie stworzyli supersamochód Saleen S7. Był to jeden z najszybszych dopuszczonych do ruchu drogowego samochodów sportowych, w wersji Twin-Turbo Competition osiągający prędkość 400 km/h. Za 2 lata Saleen zapowiedział debiut kolejnego własnego auta S5S Raptor.

Spyker
Niegdyś Spyker był holenderskim twórcą luksusowych, ręcznie wytwarzanych samochodów sportowych i silników lotniczych. W 2000 roku z inicjatywy Victora Mullera i Maartena de Bruijna firma powstała na nowo. Pierwszym modelem był sportowy C8 z 400-konnym silnikiem Audi.

Topowym modelem jest dziś C8 Aileron w wersji coupe i roadster. 4,2-litrowe V8 od Audi o mocy 405 koni pozwala osiągnąć Spykerowi "setkę" w 4,5 s.

Tesla Roadster
Tesla Roadster to samochód sportowy, osiągający "setkę" poniżej 4 s i rozpędzający się do 210 km/h, bazujący na Lotusie Elise. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie... napęd elektryczny. Na w pełni naładowanych bateriach litowo-jonowych zasięg samochodu wynosi 394 km. W Stanach wersję produkcyjną możemy zamówić za 101 tys. dolarów.

Wiesmann
Firma Wiesmann została założona w 1985 roku przez braci Martina i Friedhelma Wiesmannów. Prezentacja pierwszego auta gotowego do produkcji nastąpiła w 1993 roku. Od samego początku technologia Wiesmannów opiera się o podzespoły dostarczane przez BMW.

W 2006 roku zaprezentowano nową serię roadsterów i coupe o nazwie MF. W ofercie znajdują się m.in. Wiesmann Roadster MF3 napędzany silnikiem z poprzedniej generacji BMW M3 oraz Wiesmann GT MF5. Ten ostatni chowa pod maską potężny silnik V10 znany z BMW M5.

Marcin Sobolewski

Ticker - reklama BMW


BMW 335i Coupe vs Ford Mustang GT - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem po Europie - poradnik - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Pontiac Firebird - ogłoszenia

Więcej o: