Czego w Polsce nie kupisz?

Wołgi, Vipera, Brillianca albo Sciona. Przynajmniej w oficjalnym przedstawicielstwie, takim z autoryzowanym serwisem. Zobacz, jakie auta przechodzą nam koło nosa

Demokracja, NATO, Unia Europejska... to już mamy. Są jednak samochody, których w Polsce nie uświadczysz. I nie chodzi tu o Ferrari. Włoska marka w końcu znalazła odpowiedniego partnera i zdecydowała się wejść na nasz rynek. Pierwszy salon powstanie w październiku. Nadal jednak w salonach obu Ameryk, Azji, Afryki i Australii sprzedają samochody, o których istnieniu nie mamy bladego pojęcia.

Amerykańskie muscle cary są obiektami westchnień fanów motoryzacji. Egzotyczne marki to jednak nie wszystko. Spora grupa to auta znanych w Europie producentów zarezerwowane dla obywateli odległych krajów. No bo kto w Polsce słyszał o Nissanie Cube, Toyocie Avalon, Fordzie Flex czy Hondzie Pilot? Niektóre z nich przez wielki ocean trafiają na polskie drogi zawiłą drogą prywatnego importu.

W pierwszej części prezentujemy auta kompaktowe i klasę średnią. Już niedługo część druga, czyli auta sportowe oraz trzecia z SUV-ami i limuzynami. Zapraszamy do podawania w komentarzach innych modeli, które chcielibyście zobaczyć w polskich salonach.

Brilliance
Brilliance to pierwsza chińska firma, która zdecydowała się zaprezentować swoje modele w Europie. Sedany BS6 i BS4 najbardziej znane są... z tragicznych wyników w crash-testach. W planach wejście na rynek USA.

Brilliance BS6: zaprezentowany w 2006 roku, silniki benz. 2.0 (122 KM, 13,5 s do 100 km/h) i 2.4 (130 KM, 12,5 s do 100 km/h), ceny od 19 do 23,5 tys. euro.

BYD
Kolejna firma z Kraju Środka o wielkim potencjale i apetycie. Podobnie jak rodzima konkurencja, nawet jej logo przypomina logo innej firmy - Kii. Aktualnie BYD porzucił kopiowanie aut innych marek na rzecz opracowania napędu elektrycznego.

BYD F1: zaprezentowany w 2008 roku i do złudzenia przypominający Toyotę Aygo, silniki 1.0 VVT-i (68 KM), cena w przeliczeniu na złotówki: 7700 zł

Chery QQ3
Samochód łudząco podobny do Matiza i mniej od niego bezpieczny w testach zderzeniowych. QQ3 napędza 0,8-litrowy silnik o mocy 51 koni lub większy, 1,1-litrowy o mocy 67 koni.

Chevrolet HHR
Spóźniona odpowiedź GM na popularność stylu retro, której dowodem stał się PT Cruiser od Chryslera. HHR jeździ na płycie podłogowej Opla Astry. Pod maskę trafiają benzynowe silniki wolnossące 2.2 i 2.4 o mocach 143-175 koni oraz 2-litrowe turbo, rozwijające 260 koni.

Chrysler PT Cruiser
Tego samochodu nie trzeba przedstawiać. Zaprezentowany w 2000 roku, udowonił, że nadal trwa moda na styl retro. Niedawno zadecydowano, że PT Cruiser nadal będzie produkowany. Montowane silniki to m.in. 2,4-litrowa benzyna o mocy 180 i 230 koni oraz dychawiczny 1.6 (115 KM).

Daihatsu Copen
Czy Copen to dziecięca zabawka? Nie, to dwudrzwiowy roadster ze składanym twardym dachem. Ssprzedawany w Japonii od 2002 roku, w Europie od 2003. Dzięki niewielkiej wadze 850 kg rozpędza się do "setki" w 9,5 s.

Daihatsu Move
Move to pudełkowaty miejski samochód, sprzedawany w Japonii od 1995 roku. Obecną generację napędza 0,7-litrowy silnik, zdolny rozpędzić mikrovana do 140 km/h.

Ford Taurus
Taurus zadebiutował na rynku amerykańskim w 1986 roku i z miejsca stał się hitem. Niestety rosnąca konkurencja sprawiła, że z biegiem lat samochód stracił na atrakcyjności. W 1997 roku oddał tytuł najlepiej sprzedającego się auta w USA Toyocie Camry.

Po zakończeniu produkcji pod koniec 2006 r. Ford ponownie powrócił do nazwy Taurus, zamiast nietrafionej Five Hundred. Pod maskę nowej generacji trafił m.in. 3,5-litrowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami z rodziny EcoBoost o mocy 365 koni.

Honda Accord Coupe
Accord niegdyś i w Europie miał swoją dwudrzwiową wersję. W Stanach Zjednoczonych Coupe ciągle jest w sprzedaży - obecnie w wydaniu bazującym na generacji zaprezentowanej w 2008 r. Do napędu służy 4-cylindrowy silnik 2.4 lub mocniejsze V6 o pojemności 3,5 litra.

Łada 2105
2105 pzostaje w ofercie praktycznie bez zmian od 25 lat. Wraz z poprzednikami (WAZ 2101 Żiguli, WAZ 2103) auto wywodzi się bezpośrednio od Fiata 124 produkowanego w latach 60. XX wieku. Obecnie Ładę 2105 można kupić w salonie w Kalinigradzie, ok. 40 km od polskiej granicy za równowartość 16 000 zł.

Mitsubishi Galant
Ten model klasy średniej produkowany jest przez Mitsubishi od 1969 roku. Dziewiąta generacja, oferowana od 2004 roku, nie trafiła do Europy. W USA samochód występuje z silnikami 2.4 i 3.8 V6, w tym w 258-konnej wersji Ralliart.

Nissan Cube
Cube to mikrovan, sprzedawany w Japonii od 1998 roku. Obecna generacja bazuje na Micrze i w wersji z przedłużonym rozstawem osi pomieści nawet siedmiu pasażerów. Znaki szczególne? Pudełkowate nadwozie i boczne okna przechodzące w tylną szybę. Niedługo Cube ma trafić również do Europy.

Silnik: benz. 1.5 (109 KM), 1.8 (122 KM), 1.5 dCi

Nissan Altima
Altima to model klasy średniej, następca Bluebirda, pozycjonowany niżej od luksusowej Maximy. W obecnym wydaniu występuje jako 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowe coupe. Do Stanów Zjednoczonych trafiły też wersje z napędem hybrydowym.

Silniki: 4-cylindrowy 2.5 (177 KM), 3.7 V6 (270 KM)

Roewe
Roewe to chińskie wersje Roverów, produkowane przez koncern SAIC. W 2005 Chińczycy uzyskali prawa do produkcji modeli MG/Rover. Roewe 750E to chiński klon 75-ki z rozstawem osi zwiększonym o 10 cm i silnikiem V6 o mocy 184 koni.

Scion
Pod tą marką, powołaną do życia w 2002 roku, Toyota sprzedaje samochody adresowany do młodych klientów. Scion to równiez nowoczesne metody promocji i indywidualizacji samochodów. Według badań z 2007 roku średni wiek klienta Toyoty w USA wynosił 54 lata, a Sciona - 39 lat.

Pudełkowaty model xD napędza 1,8-litrowy silnik o mocy 128 koni, a dwudrzwiowe niewielkie coupe tC - 160-konny 2,4.


Scion xD


Scion tC

Suzuki Lapin
Lapin to kolejny przedstawiciel japońskich mikrovanów. Produkowany od 2002 roku model sprzedawany jest również jako Mazda Spiano. Pod maską pracuje 54-konny silnik benzynowy o pojemności 0,7 litra. W wersji turbodoładowanej rozwija moc 60 koni.

Suzuki Palette
Podwyższonym nadwoziem Palette przypomina model Wagon R+, na którym bazował Opel Agila. Wewnątrz auto mieści czterech pasażerów, a w wersji z turbodoładowanym silnikiem o mocy 64 koni może mieć napęd na 4 koła.

Tata Nano
Tego samochodu nie trzeba przedstawiać. Firma Tata postanowiła zmotoryzować Indie i wprowadzić do oferty auto za 2000 dolarów. Więcej o Nano przeczytacie w materiałach na Moto.pl. Trwają zapisy chętnych i pierwsze testy oraz przymiarki do sprzedaży modelu w Europie.

Toyota Belta
Toyota Belta to nic innego jak Yaris w wersji sedan, oferowany w USA i Kanadzie. W 2008 roku Toyota sprzedała ponad 100 tys. egzemplarzy Belty w Ameryce Północnej. Do napędu służą benzynowe silniki: 1.3 (86 KM), 1.5 (103 KM) i 1.6 (122 KM).

Toyota Camry
Na początku XXI wieku Camry zniknęła z polskich salonów. W USA jest jednym z najpopularniejszych modeli i przez lata stała na czele rankingów sprzedaży klasy średniej. Dostępna jest także w Australii i Azji.

Silniki: benz. 2.5 (169 KM) i 3.5 V6 (268 KM) oraz wersja hybrydowa (187 KM)

Volkswagen Gol
Gol to brazylijski model VW, sprzedawany rynku południowoamerykańskim od roku 1980. Choć oparty jest na płycie Polo, to stanowi swego rodzaju krzyżówkę Polo i Golfa. Pod maskę aktualnej, piątej generacji Gola trafiają benzynowe silniki 1.0 (76 KM) i 1.6 (104 KM).

ZAZ 1103 Sławuta
5-drzwiowa odmiana liftback Tavrii w schyłkowym wydaniu pod maską ma 1,2-litrowy silnik o mocy 58 koni i mocniejszą jednostkę 1.3 (70 KM). Na rodzimym rynku ukraińsku konkuruje głównie z Ładą 2107. Tavria zadebiutowała na rynku w 1988 roku jako długo oczekiwana następczyni Zaporożca.

Marcin Sobolewski

Land Cruiser T2


Dyferencjał. Jak to działa? - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem po Europie - poradnik - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Pontiac Firebird - ogłoszenia

Więcej o: