Kupujemy więcej aut

W lipcu sprzedaż aut w Polsce wzrosła o 5,1 proc. Szacuje się, że 16-18% nowych samochodów w Polsce kupują nasi sąsiedzi, korzystający z ekologicznych dopłat

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował, że polscy dilerzy sprzedali w lipcu 24,7 tys. nowych samochodów osobowych. To o 1,2 tys. sztuk więcej niż przed rokiem. Sprzedaż samochodów dostawczych w lipcu 2009 r. spadła o 29% w porównaniu do lipca 2008 r.

W pierwszym półroczu polscy dilerzy sprzedali 218,3 tys. aut - o 3,6% mniej niż przed rokiem, gdy z salonów wyjechało 225,5 tys. PZPM podkreśla, że liczba rejestracji była w tym okresie o 17% mniejsza niż rok wcześniej. Sprzedawane samochody są reeksportowane do innych krajów UE, głównie do Niemiec. Dlaczego mieszkańcy innych państw UE wywożą z Polski nowe auta? Bo dostają od swoich rządów dopłaty do ich zakupu, oddając na złom stary pojazd.

W tym roku do łask wróciły też samochody z "kratką", czyli samochody osobowe, które po niewielkich przeróbkach są uznawane za samochody ciężarowe (zobacz listę tych, które można kupić w Polsce) . Dzięki temu ich użytkownicy mogą korzystać z ulg w podatku VAT. Według PZPM auta takie stanowiły 57 proc. samochodów dostawczych zarejestrowanych w czerwcu br., podczas gdy przed rokiem ten udział wynosił 12,6 proc. W czerwcu br. zarejestrowano ich ok. 3400 sztuk (w maju ok. 2000 sztuk) a w pierwszym półroczu br. 7340 sztuk - dwa razy więcej niż w takim samym okresie przed rokiem.

W pierwszym półroczu 2009 r. najwięcej samochodów osobowych sprzedali: Skoda (22220 sztuk, +16,2%), Fiat (20116 sztuk, +10,6%) i Toyota (17984 sztuk, -14,6%). Niżej plasują się: Volkswagen (15959 sztuk, +16,1%), Ford (15868 sztuk, +10%) i Opel (14020 sztuk, -18,5%).

Największy wzrost zanotowała Mazda , która w pierwszym półroczu 2009 r. sprzedała 2094 auta, a w tym samym okresie 2008 r. 364 szt. (+475%). Drugie w tej kategorii Mitsubishi zanotowało 119,9% wzrostu, sprzedając 4741 aut (rok wcześniej 2156 szt.). Za nimi plasuje się Alfa Romeo z 90,8-procentową dynamiką sprzedaży. Od stycznia do czerwca 2009 r. sprzedano w Polsce 557 samochodów włoskiej marki, rok wcześniej - 292 sztuki. Wzrosty zanotowali również m.in. BMW , Hyundai , Kia , Mercedes i Volvo . Spadła sprzedaż m.in. Hondy , Peugeota , Renault i Seata .

Prognozy PricewaterhouseCoopers przewidują, że jeśli sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej utrzyma się na dotychczasowym poziomie, produkcja aut w krajach unijnych w 2009 r. spadnie o 15% w stosunku do 2008 r. W pierwszym półroczu produkcja nowych aut spadła w Polsce o 21% w porównaniu z rokiem 2008. Nadzieją na niższe ceny i wzrost sprzedaży nowych samochodów w kraju może być umacniający się złoty, ale prawdopodobnie z tego powodu zwiększy się też import używanych samochodów z krajów Unii Europejskiej.

Marcin Sobolewski

Użyj wyobraźni

Hybryda kontra diesel - ZOBACZ TUTAJ

Wygrywaj wakacyjne gadżety - konkurs - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Agora SA