Dolewamy więcej oleju

W Polsce króluje Mobil, Lotos i Castrol. Kupujemy więcej oleju silnikowego z powodu wzrostu liczby samochodów na ulicach, czy lepszej świadomości polskich kierowców?

Badania GIPA wskazują, że w tym roku kupimy 60,8 mln litrów oleju silnikowego. Po dwóch latach stagnacji (w 2007 i 2008 r. około 56 mln litrów) oznacza to wzrost o 8,5%. Przyczyna to więcej samochodów na ulicach i większy odsetek kierowców, którzy zdecydowali się na wymianę oleju. Nierzadko w przypadku nowych samochodów producenci zabezpieczają się klauzulą o prawidłowym zużyciu oleju do 1 l/1000 km, a właściciele pojazdów częściej kontrolują jego poziom.

Okazuje się, że Polacy rzadziej przywiązują uwagę do zaleceń producenta samochodu, a częściej kierują się marką oleju. Najchętniej kupowany olej to Mobil (26%), który wyprzedził Lotosa (24%) i Castrola (21%). Rynkowy udział pozostałych marek nie przekroczył 7%. W przypadku oleju na dolewki prym wiedzie Lotos, który wyprzedził Mobila i Castrola.



Kierowcy przy wyborze oleju biorą pod uwagę przede wszystkim zaufanie do marki i cenę. Najlepiej oceniono Shella (65%) i Mobila (63%). Inne kryteria to odpowiednia ochrona i trwałość silnika oraz dłuższe okresy między wymianami. Jako najlepsze w tych kategoriach kierowcy wskazują oleje Mobil. Coraz częściej słuchają też porad sprzedawców przy doborze właściwego oleju, spada znaczenie zaleceń producentów aut. 40% Polaków wybiera oleje półsyntetyczne, po 25% syntetyczne i mineralne, a 10% nie wie, jakiego typu oleju używa.

W ciągu ostatniego roku olej silnikowy wymieniło 79% kierowców, średnia ilość wyniosła 4,1 litra. Maleje liczba kierowców, którzy robią to samodzielnie - z 25% w 2008 r. do 20% w 2009 r. Z braku wolnego czasu i wygody niemal połowa badanych wymieniła olej w serwisie. Średni koszt z robocizną wyniósł 138 zł (2 zł więcej niż rok temu). Więcej oleju kupujemy na dolewki. Według badania, statystyczny samochód polskiego kierowcy ma 10,9 lat i przejeżdża rocznie 14 700 km.

Raport GIPA powstań w oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2009 roku metodą twarzą w twarz na reprezentatywnej grupie 2625 kierowców, odpowiedzialnych za utrzymanie i naprawę swoich aut. Wyniki raportu dotyczą samochodów osobowych, z wykluczeniem pojazdów flotowych i taksówek.

Marcin Sobolewski, źródło: Autocentrum/GIPA, fot. ExxonMobil

Fiat 500 Cabrio - pierwsza jazda


Jak napisać dobre ogłoszenie? - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem na wakacje - Poradnik - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o: