Silniki roku 2009

Po trzech latach oczekiwania, podwójnie doładowana jednostka Volkswagena - 1,4 TSI zdobyła wreszcie nagrodę International Engine of the Year, wygrywając również w dwóch innych kategoriach

Dlaczego "wreszcie"? Po pierwsze dlatego, że to doskonały pomysł - połączenie w jednym, niewielkim silniku zalet kompresora i turbo sprawia, że ten motor właściwie nie ma wad. Poza tym, niedługo po debiucie, w 2006 roku silnik Volkswagena zdobył nagrodę Best New Engine (Najlepszy Nowy Silnik) oraz Best Engine w kategorii 1,0-1,4 litra - w tej klasie rządzi niezmiennie do dziś, co roku zgarniając najwyższe laury. W tym roku 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów, przyznało silnikowi 1,4 TSI z podwójnym doładowaniem również tytuł "Best Green Engine" (silnik najbardziej ekologiczny).

To pierwszy raz w dziesięcioletniej historii plebiscytu, gdy najważniejszą nagrodę zdobywa Volkswagen. Detronizacja BMW , które przez ostatnie cztery lata stawało na najwyższym podium (najpierw dwukrotnie z silnikiem V10 z modeli M5/M6, a następnie z podwójnie doładowaną jednostką 3,0 L) to także sygnał, że downsizing jest coraz bardziej doceniany, a większe silniki staną się niebawem rzadkością. Dean Slavnich, jeden z organizatorów konkursu nie szczędzi pochwał małemu lecz żwawemu silnikowi 1,4 TSI: 

Grono jurorów plebiscytu jest pod ogromnym wrażeniem tego silnika Volkswagena. Jest to majstersztyk downsizingu i wizytówka prawdziwej inżynierii. Nie mam wątpliwości, że ta jednostka stanie się wkrótce wzorcem dla nowej generacji stosunkowo małych silników o wysokiej wydajności.

Warto zwrócić również uwagę, że w dziesięciu na jedenaście kategorii zwyciężyły marki niemieckie. Najlepszy sportowy silnik (a także najlepszy silnik powyżej czterech litrów) to dzieło Mercedesa-AMG, czyli V8 o pojemności 6,2 litra. Za najlepszą nowość uznano w tym roku boxera Porsche o pojemności 3,8 litra. Mimo usunięcia z  tronu, w zestawieniu nie mogło zabraknąć BMW - zgarnęło nagrody za silnik V8 z nowej M3, (kategoria 3,0-4,0 L), za wspomniane już 3,0 w (2,5-3,0 L) oraz za opracowany wspólnie z PSA 1,6 turbo. Oto cała lista nagród w tegorocznym plebiscycie:

Jan Kopacz

Więcej o:
Copyright © Agora SA