Silniki roku 2009

Po trzech latach oczekiwania, podwójnie doładowana jednostka Volkswagena - 1,4 TSI zdobyła wreszcie nagrodę International Engine of the Year, wygrywając również w dwóch innych kategoriach

Dlaczego "wreszcie"? Po pierwsze dlatego, że to doskonały pomysł - połączenie w jednym, niewielkim silniku zalet kompresora i turbo sprawia, że ten motor właściwie nie ma wad. Poza tym, niedługo po debiucie, w 2006 roku silnik Volkswagena zdobył nagrodę Best New Engine (Najlepszy Nowy Silnik) oraz Best Engine w kategorii 1,0-1,4 litra - w tej klasie rządzi niezmiennie do dziś, co roku zgarniając najwyższe laury. W tym roku 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów, przyznało silnikowi 1,4 TSI z podwójnym doładowaniem również tytuł "Best Green Engine" (silnik najbardziej ekologiczny).

To pierwszy raz w dziesięcioletniej historii plebiscytu, gdy najważniejszą nagrodę zdobywa Volkswagen. Detronizacja BMW, które przez ostatnie cztery lata stawało na najwyższym podium (najpierw dwukrotnie z silnikiem V10 z modeli M5/M6, a następnie z podwójnie doładowaną jednostką 3,0 L) to także sygnał, że downsizing jest coraz bardziej doceniany, a większe silniki staną się niebawem rzadkością. Dean Slavnich, jeden z organizatorów konkursu nie szczędzi pochwał małemu lecz żwawemu silnikowi 1,4 TSI: 

Grono jurorów plebiscytu jest pod ogromnym wrażeniem tego silnika Volkswagena. Jest to majstersztyk downsizingu i wizytówka prawdziwej inżynierii. Nie mam wątpliwości, że ta jednostka stanie się wkrótce wzorcem dla nowej generacji stosunkowo małych silników o wysokiej wydajności.

Warto zwrócić również uwagę, że w dziesięciu na jedenaście kategorii zwyciężyły marki niemieckie. Najlepszy sportowy silnik (a także najlepszy silnik powyżej czterech litrów) to dzieło Mercedesa-AMG, czyli V8 o pojemności 6,2 litra. Za najlepszą nowość uznano w tym roku boxera Porsche o pojemności 3,8 litra. Mimo usunięcia z  tronu, w zestawieniu nie mogło zabraknąć BMW - zgarnęło nagrody za silnik V8 z nowej M3, (kategoria 3,0-4,0 L), za wspomniane już 3,0 w (2,5-3,0 L) oraz za opracowany wspólnie z PSA 1,6 turbo. Oto cała lista nagród w tegorocznym plebiscycie:

Kategoria
Zwycięzca
Dostępny m.in. w:
 Najlepszy Silnik    Volkswagen 1,4 TSI podwójnie doładowany
 Golf, Eos, Tiguan, Scirocco...
 Najlepszy Nowy Silnik
 Porsche, 6-cylindrowy boxer 3,8 L
 911 Carrera S
 Najlepszy "Zielony" Silnik
 Volkswagen 1,4 TSI podwójnie doładowany  ... Seat Ibiza Cupra, Touran, Jetta
 Najlepszy Sportowy Silnik
 Mercedes-AMG V8 6,2 L
 CLK , S, SL, CL, CLS, ML
 Poniżej 1,0 L
 Toyota, 3-cylindrowy 1,0 L  Aygo, Peugeot 107 , Citroen C1
 1,0 do 1,4 L
 Volkswagen 1,4 TSI podwójnie doładowany  Golf, Eos , Tiguan, Scirocco ...
 1,4 do 1,8 L
 BMW-PSA 1,6 Turbo  Citroen C4, Mini Cooper S, Peugeot 308
 1,8 do 2,0 L
 Audi 2,0 TFSI
 A4 , A5, Q5, Scirocco, Golf GTI
 2,0 do 2,5 L
 Mercedes diesel 2,1 L BlueEfficiency
 C klasa , E klasa
 2,5 do 3,0 L
 BMW 3,0 biturbo
 135, 335, X6, Z4, 730
 3,0 do 4,0 L
 BMW V8 4,0 L
 M3
 Powyżej 4,0 L
 Mercedes-AMG V8 6,2 L  CLK, S, SL, CL , CLS, ML

 

Jan Kopacz

 

Więcej o: