Retro-spekcja

Samochodów odwołujących się do kultowych modeli jest ostatnio coraz więcej. Jedne święcą triumfy tak jak słynni poprzednicy, inne tylko nieudolnie naśladują. Czy samochód retro to zawsze recepta na sukces?

Wybraliśmy samochody najbardziej charakterystyczne i najlepiej rozpoznawalne. Oczywiście to nie wszystkie powtórki z historii. Zapraszamy do komentowania i zamieszczania propozycji samochodów, które Waszym zdaniem również zasługują na przywrócenie do produkcji i szybko stałyby się rynkowym hitem.

FORD GT

Zestawienie zaczynamy od Forda GT. To najwierniejsze na naszej liście odwzorowanie oryginału. Został pokazany w 2002 roku jako koncept i dzięki bardzo pozytywnej reakcji wszedł do produkcji, uświetniając setne urodziny Forda (2003) z lekkim opóźnieniem. Pierwszy produkcyjny egzemplarz trafił do właściciela w sierpniu 2005 roku. Zbudowanie właściwie  identycznego jak GT40 z lat 60. oryginału nie było łatwym zadaniem. Nowe przepisy bezpieczeństwa i emisji spalin stały się głównym problemem. Mimo to, pracownicy Forda doskonale sobie poradzili. Ford GT to zachwycający retro-współczesny supersamochód.

FIAT 500

Najbardziej uroczy samochód w zestawieniu, zwłaszcza w wersji oryginalnej. Nowa "pięćsetka" to już zupełnie co innego, tak samo jak Mini. Widać odwołania stylistyczne, ale nowy Fiat jest w porównaniu do protoplasty ogromny. Wymogi bezpieczeństwa nie pozwalają już tworzyć tak małych aut a i potrzeby klientów znacznie się zmieniły.

MINI


Mini w niezmienionej formie produkowane było od 1959 do 2000 roku. Oczywiście zachodziły zmiany modernizacyjne, ale auto w zasadzie wyglądało cały czas tak samo. Powstało prawie 5,4 mln egzemplarzy. BMW wiedziało, że może wykorzystać potencjał, jaki drzemie w nazwie Mini i doskonale wykorzystali swoją szansę w 2001 roku, gdy zaczęli produkować nowe wcielenie kultowego brytyjskiego maluszka. Stworzyli samochód większy od oryginału, ale odwołujący się do poprzednika po pierwsze wyglądem, a po drugie bardzo dobrym prowadzeniem. Dzięki temu, auto stało się szybko bardzo modne. To był strzał w dziesiątkę.

GARBUS

Stary Garbus to chyba najlepiej rozpoznawalne auto na świecie. Produkowany od 1938 do 2003 roku między innymi w Niemczech, Australii, Meksyku, Nowej Zelandii, Belgii, Nigerii, Jugosławii i Indonezji. W sumie powstało 21,5 mln egzemplarzy! Volkswagen New Beetle w żadnym stopniu nie zbliżył się do sukcesu poprzednika przede wszystkim ze względu na cenę.

FORD MUSTANG, DODGE CHALLENGER, CHEVROLET CAMARO

Challenger jest dla Dodge 'a tym, czym Camaro jest dla Chevroleta. Obie marki postanowiły stworzyć wreszcie konkurenta dla Mustanga. Dzięki modelowi z 2005 roku Ford stał się z powrotem autem kultowym, a obecne jego wcielenie jeszcze lepiej odwołuje się do pięknej przesłości lat 60. I Dodge i Chevrolet nie mogły po prostu pozwolić sobie na brak nowego, efektownego muscle-cara w ofercie.

TOYOTA FJ CRUISER

FJ Cruiser powstał jako prototyp w 2003 roku.Z początku Toyota wcale nie planowała jego produkcji. Jednak zaskakująco pozytywna reakcja publiczności na międzynarodowych targach amerykańskich przekonały Japończyków, że odwołujący się do modelu FJ40 z lat 1960-1984 samochód powinien wejść do produkcji w 2006 roku.

VW MICROBUS niestety CONCEPT


Chyba najbardziej kultowy van świata - Volkswagen T1. Nie da się go pomylić z żadnym innym. Gdy w 2001 roku Volkswagen pokazał model Microbus Concept, wydawało się, że wreszcie niemiecki producent wraca na właściwą drogę. Odwołanie było bardzo wyraźne, ale samochód był na tyle nowoczesny, że wielu prognozowało mu rynkowy sukces. Niestety skończyło się na wersji koncepcyjnej.

Jan Kopacz

Za kierownicą: Dodge Challenger SRT8 - ZOBACZ TUTAJ

Golf GTI I vs. Golf GTI VI - WIDEO

Samochody: oldtimery - ogłoszenia

 

Więcej o: