Volvo wraca do Szwecji

W 47 lat po rozpoczęciu produkcji słynnego samochodu sportowego Volvo, 47 znakomicie zachowanych egzemplarzy P1800 z Niemiec i Szwajcarii ruszyło na północny wschód pokazać swoim autom krainę ich ojców.

Historii łyk

W 1957 roku Volvo rozpoczęło prace nad projektem samochodu sportowego. trzy lata później model P1800 z nadwoziem ręki Pelle Pettersona został pokazany na wystawie motoryzacyjnej w Brukseli. Od samego początku produkcję nowego samochodu planowano zlecić podwykonawcy. Rozważano Karmanna, NSU, Hanomaga, jednak z różnych względów nie doszło do zawarcia porozumienia. Dopiero rozmowy z brytyjską firmą Jensen przyniosły skutek w postaci wstępnego kontraktu na 10 000 sztuk. Jeszcze w 1960 roku rozpoczęto produkcję pierwszych P1800 przygotowanych na rok modelowy 1961.

P1800 oferowano w dwóch wersjach nadwoziowych: coupe i kombi-coupe z dodatkowym oznaczeniem E (estate). Do napędu użyto legendarnego (dziś) silnika B18 z dwoma gaźnikami o mocy 100 KM. Jego trwałość, niejednokrotnie przekraczająca milion kilometrów (bez remontu) opierała się na pochodzeniu konstrukcji. Silnik 1,8 l. (B18) powstał z oszczędności jako połowa jednostki 3,6 l. V8 stosowanej do napędu samochodów ciężarowych.

Największą popularność model zawdzięcza serialowi "Święty " z Rogerem Moorem w roli głównej. Jeździł on właśnie Volvo P1800.

W 1963 roku ze względu na problemy z jakością w zakładach Jensena produkcję przeniesiono do Szwecji . Modele produkowane odtąd nosiły dodatkowe oznaczenie S (Szwecja). Sukcesywnie pracowano nad modernizacją silnika jednak prawdziwa rewolucja pod maską odbyła się w 1970 roku. Jednostkę B18 zastąpiono dwulitrowym silnikiem (B20) wyposażonym we wtrysk paliwa firmy Bosch (D-Jetronic). Jego moc wynosiła 130 KM. Produkcję zakończono w połowie 1973 roku liczbą 47 492 sztuk, w tym 8 077 wersji E/ES (kombi-coupe).

Spotkań czas

Niemiecki Volvo P1800 IG i szwajcarski Volvo-Sport Club P1800 odwiedzą Szwecję z okazji trzydziestolecia istnienia klubów. Samochody przypłynęły promem do Geteborga a potem odbyły tygodniowy objazd po Szwecji. Największą atrakcją było zwiedzanie Muzeum Volvo, Centrum Inspiracji i fabryki w Torslanda.

Miło jest wrócić do korzeni Volvo. To jest ukoronowanie naszej rocznicy - powiedział Fritz Schöbel, przewodniczący Volvo P1800 IG.

W sobotę 31 maja Muzeum Volvo organizuje dzień otwarty, podczas którego wstęp będzie wolny. Zapewniono wiele atrakcji. Jedną z nich będzie specjalny pokaz Volvo P1800.

Wizyta była bardzo przyjemna i pouczająca. Chcemy uczynić Muzeum Volvo domem dla wszystkich klubów Volvo, oni pomagają chronić nasze przemysłowe dziedzictwo i działają jako ambasadorzy marki - powiedział Sten-Ake Lyngstam, zarządzający Muzeum Volvo.

mjl, źródło: Volvo, Wikipedia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.