Saab 9-4X

Oto nowy Saab. Amerykański Saab. Ale za to ładny, czego o poprzednim modelu, 9-7X nie można było powiedzieć. Nowy SUV szwedzkiej marki w przeciwieństwie do poprzednika będzie sprzedawany również w Europie.
Mówiąc że 9-4X jest amerykański mamy na myśli nie tylko jego główny rynek zbytu, ale także miejsce produkcji. Fabryka w której ten model będzie produkowany nie znajduje się jednak w Stanach zjednoczonych a w Meksyku. Saab będzie tam produkowany wraz z siostrzanymi modelami koncerny General Motors: Cadillaciem BRX, zaprezentowanym na razie jako koncept pod nazwą Provoq i Buickiem (nazwa jeszcze nie znana).

Od jakiegoś czasu prototypy szwedzkiego producenta napędzane są silnikami pracującymi na bioetanol E85, mieszankę 85% etanolu i 15% benzyny. Nie inaczej jest w tym przypadku, 9-4X został zaprezentowany w wersji BioPower. Saab promuje ten rodzaj paliwa ze względu na znaczne obniżenie emisji CO2 w stosunku do paliw kopalnych.

Silnik jest czterocylindrowy o pojemności 2.0 litra, wyposażony w turbosprężarkę i uzyskuje 300 KM przy 5 400 obr/min i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego występującego w zakresie 2 600 - 5 100 obr/min. Takie osiągi ma jednostka BioPower w przypadku zasilania bioetanolem, natomiast gdy do baku nalejemy zwykłej benzyny wyniosą one odpowiednio: 245 KM i 343 Nm. Widać więc, że E85 nie tylko jest bardziej ekologiczny ale też powoduje znaczny przyrost mocy i momentu obrotowego.

Na rynku amerykańskim dostępna będzie też jednostka V6 o pojemności 3.4 litra montowana w Chevrolecie Equinox. Napęd przekazywany będzie poprzez automatyczną sześciobiegową skrzynię biegów na przednie lub na wszystkie koła, zwany XWD. Warto odnotować, że z całej trójki tylko Saab będzie dostępny z napędem na cztery koła. Jego amerykańscy bliźniacy dostępni będą jedynie w wersji przednionapędowej.

Saab 9-4X został zaprojektowany w Europie i to widać. Jego poprzednik, model 9-7X był tylko przestylizowanym Chevroletem TrailBlazer a jego "amerykańskość" aż raziła po oczach. Nowy model może być z powodzeniem sprzedawany po obu stronach Atlantyku i na innych rynkach, na których Saab ma ugruntowaną pozycję. Miłośnikom szwedzkiej marki mającej korzenie lotnicze na pewno przypadnie do gustu deska rozdzielcza zorientowana na kierowcę.

Model 9-4X pojawi się na rynku amerykańskim w przyszłym roku jako model 2010. Kiedy nastąpi premiera europejska, na razie nie wiadomo.

Marcin Lewandowski; Źródło: GM

Więcej o: