75 lat Mercedesa w służbie Watykanu

Dwa lata trwało przygotowywanie przez Mercedesa nowego papamobile dla Ojca Świętego. Nowy samochód jest trzecim autem, z trójramienną gwiazdą na masce, w garażu Benedykta XVI.
Nowy papamobile powstał na bazie Mercedesa G 500 z większym rozstawem osi. Nadwozie znacznie zmodyfikowano, tworząc całkowicie odkrytą wersję ze składaną przednią szybą. Można ją postawić, bądź położyć na maskę, podobnie jak w wersjach wojskowych. Przednie drzwi pozbawione są ramek, a za nimi znajduje się "pałąk" bezpieczeństwa z barierką pomagającą podczas jazdy na stojąco zachować równowagę papieżowi.

Pierwszym papamobile wyprodukowanym przez Mercedesa był model Nürburg 430 z 1928 roku, został nim obdarowany papież Pius XI w 1930 roku. W modelu tym, zamiast tylnej kanapy zamontowano tron papieski pokryty jedwabno-brokatową tapicerką. Dziś ten wyjątkowy egzemplarz można oglądać w Muzeum Watykańskim.

Najdłużej używanym "terenowym" papamobile był zmodyfikowany Fiat Campagnola, w którym papież Jan Paweł II przeżył zamach na swoje życie i pomimo tych niemiłych wspomnień był podobno ulubionym samochodem papieża. Drugie auto to Mercedes G 230 z 1980 roku zamiennie używany. Początkowo był on całkowicie otwarty, lecz po zamachu w maju 1981 roku został zabudowany. Dodano przeszklone panele ochronne. Fiat natomiast pozostał w niezmienionej formie i był używany aż do tego roku.

Ostatni samochód papieski marki Mercedes został zbudowany w 2002 roku na bazie modelu ML (W163) i cechował się zamkniętą, przeszkloną tylną częścią nadwozia.

Nowy G 500 został przystosowany m.in. do środowych audiencji, podczas których Benedykt XVI będzie pozdrawiał zgromadzonych na placu Św. Piotra pielgrzymów.

Widzimy więc, że służbowe samochody papieskie dzielą się na trzy podstawowe kategorie: reprezentacyjne limuzyny oraz otwarte i opancerzone samochody do bezpośrednich spotkań z wiernymi.

Nowy papamobile ma wejście z tyłu, nie ma bocznych tylnych drzwi jak poprzedni G-klasse, wyposażono go w pięciolitrowy silnik V8. Perłowe nadwozie, białe wnętrze i czerwone stopnie to cechy papieskiej Geländy, które nie zostały zmienione w nowym modelu.

W zamówieniu nie należy się więc dopatrywać chęci posiadania nowego modelu, a jedynie racjonalną potrzebę zastąpienia wysłużonego Fiata.

Pozostałe Mercedesy obecnie eksploatowane przez głowę kościoła katolickiego, to S-klasa (W140) z 1997 roku i wspomniany, trzyletni ML 430.

Numer rejestracyjny papamobile to SCV 1.

Więcej o: