Tata w Polsce?

Japoński dom handlowy Marubeni planuje w przyszłym roku rozpocząć import indyjskich samochodów marki Tata do Polski.
Firma Marubeni importowała samochody marki Nissan w latach osiemdziesiątych aż do powstania Nissan Polska. Teraz chce powrócić do importu samochodów osobowych, tym razem oferując auta marki Tata. Z autami indyjskimi mieliśmy już do czynienia w latach 1988-1992, kiedy w Polsce oferowano Maruti Suzuki 800. Była to, a w zasadzie jest, ponieważ nie zakończono jeszcze produkcji, licencyjna wersja Suzuki Alto.

Marubeni planuje wprowadzić cztery modele marki Tata. W ofercie pojawi się na pewno model segmentu małych aut miejskich (A), Indica. W Europie, poza Włochami i Hiszpanią, gdzie Tata ma swoje przedstawicielstwa, Indica znana była też w Wielkiej Brytanii, gdzie Rover sprzedawał ten model pod nazwą City. W Hiszpanii Indica kosztuje niecałe 7500 euro, czyli cena modelu podstawowego w Polsce powinna być niższa niż 30 000 zł.

Indica nie jest nową konstrukcją. Debiutowała w 1998 roku, jako pierwszy nowoczesny samochód zaprojektowany od podstaw w Indiach. Jej następca jest już prawie gotowy, jednak na początek będzie oferowany prawdopodobnie tylko na rodzimym rynku. Indica może być wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra (85 KM) bądź w silnik wysokoprężny z doładowaniem o tej samej pojemności i mocy 71 KM.

Ciekawą ofertą jest pickup TL, którego ceny zaczynają się od 11 000 euro za wersję z pojedynczą kabiną i napędem na tylną oś. Za wersję z napędem na obie osie i podwójną kabiną trzeba zapłacić około 15 000 euro. Nie wiadomo jednak, czy ten model będzie oferowany nad Wisłą.

Powodzenie tego przedsięwzięcia zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od ceny aut, ale nie tylko. Polski rynek motoryzacyjny nie jest już taki jak był w latach dziewięćdziesiątych. Samą ceną nie podbije się rynku a wątpliwe jest by była ona dużo niższa niż w innych krajach (o ile w ogóle będzie niższa). Istotne jest zapewnienie sieci autoryzowanych stacji obsługi, dobranie gamy do potrzeb rynku czy odpowiednia reklama.

Więcej o: