Kupujemy coraz więcej luksusowych aut

W ubiegłym roku sprzedaż Infiniti w Europie wzrosła o 54 proc. Wyniki BMW były lepsze o 9, Audi o 10, a Lexusa aż o 40 proc. Marki premium opierają się ogólnej tendencji rynku motoryzacyjnego, który z roku na rok się kurczy

Ze statystyk belgijskiej organizacji ACEA zrzeszającej producentów samochodów wynika, że w 2011 r. sprzedaż wszystkich aut segmentu premium wzrosła o 6,5 proc. Tymczasem popularne marki zanotowały spadek o 2,8 proc. Czemu luksusowe samochody przyciągają do salonów coraz większe rzesze klientów? Bo oferta marek premium systematycznie się poszerza. W ich ofertach znajdują się kolejne generacje aut niższych klas, takich jak BMW serii 1 czy zupełnie nowe modele, jak Lexus CT 200h , który stanowił ponad połowę wszystkich sprzedanych modeli Lexusa w Europie w 2011 roku. W najbliższym czasie najprawdopodobniej to właśnie te modele będą dźwignią sprzedaży marek premium.

Samochodowe hity Europy Środkowej

W jakim kierunku podążają producenci samochodów luksusowych pokazały tegoroczne targi w Genewie. Premiera zupełnie nowego Volvo V40, nowego Audi A3 i przede wszystkim nowego Mercedesa klasy A - marki premium stawiają na kompakty. Z tego grona szczególnie wartym wyróżnienia jest najmniejszy Mercedes. Poprzednie generacje modelu przypominały kształtem minivany. Dopiero najnowsze wcielenie A-klasy to hatchback z prawdziwego zdarzenia, który stanie do walki z BMW serii 1 i Audi A3 jak równy z równym.

Mercedes podjął decyzję o przerobieniu A-klasy z pseudo-minivana na kompakt po przeanalizowaniu wyników sprzedaży modelu oraz jego konkurencji. Podczas gdy BMW serii 1 i Audi A3 w najlepszych latach znajdowały po 200 - 250 tys. klientów rocznie, najmniejszy Mercedes znajdował jedynie około 100 tys. nabywców. Nowa generacja ma to zmienić. Prognozy na 2013 rok przewidują sprzedaż na poziomie 200 tys. egzemplarzy.

Wyniki Lexusa również uległy bardzo wyraźnym wzrostom po wprowadzeniu do gamy kompaktowego modelu. W 2010 roku Japończycy sprzedali w Europie 18 tys. samochodów. Na początku następnego roku w ofercie pojawił się hybrydowy kompakt CT, dzięki czemu Lexus sprzedał w ubiegłym roku w Europie 27 tys. samochodów. 16 tys. z nich stanowił model CT.

Regule wydaje się opierać jedynie Infiniti, w którego ofercie nie znajduje się żaden model kompaktowy. Mimo to japońska marka zanotowała największy wzrost z całego zestawienia. Wielkość sprzedaży marki jest jednak nieporównywalnie mniejsza do wyników osiąganych przez europejską konkurencję.

Piotr Kozłowski, źródło: DGP

ZOBACZ TAKŻE:

Najpopularniejsze samochody w 2011 roku w Europie

Najpopularniejsze modele w Polsce

Samochody - ogłoszenia

Copyright © Agora SA