Miałeś wypadek? Będziesz mieć kolejny

Tak przynajmniej wynika ze statystyk. Kierowcy, którzy nigdy nie mieli wypadku samochodowego reagują na niebezpieczną sytuację drogową szybciej

Czy doświadczenie jest zatem pomocne? Oczywiście, jeśli zestawimy je z kierowcami w młodym wieku. Jak zawsze tworzą oni grupę, która wykazują się gorszą umiejętnością obserwacji i rozpoznawania ewentualnych niebezpieczeństw. Potrzebują też więcej czasu na odpowiednią reakcję co - jak wynika z badań - odgrywa kolosalną rolę
w około 44 proc. wypadków z ich udziałem, wynika z danych SWOV Institute for Road Safety Research.

Wypadki prototypów
Wypadki prototypów

Udział w wypadku drogowym w przeszłości może być źródłem dodatkowych obaw, powodować większą ostrożność, co w pewnych sytuacjach może także opóźniać reakcję kierowcy. Istotna jest szybka, ale przede wszystkim prawidłowa reakcja na niebezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest ćwiczenie odpowiednich reakcji w bezpiecznych warunkach w czasie np. szkolenia z techniki jazdy - wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zauważenie w porę niebezpieczeństwa na drodze wymaga ciągłej obserwacji otoczenia, umiejętności rozpoznania zagrożenia, a także zdolności przewidywania tego jak przebiegać może takie zdarzenie.

Jak wskazują badania, umiejętność dostrzegania niebezpieczeństwa polepsza się wraz ze zdobywaniem coraz większego doświadczenia w prowadzeniu pojazdu. Młodzi oraz nowi kierowcy obserwują otoczenie mniej sprawnie w porównaniu do kierowców starszych posiadających więcej praktyki. Ci pierwsi wykazują się gorszą obserwacją szerszej perspektywy oraz ruchu drogowego znajdującego się w większej odległości od nich.

Kierowcy powinni nauczyć się rozpoznawać nie tylko bezpośrednie niebezpieczeństwo, ale także to ukryte, na które nie wskazują żadne konkretne przesłanki. Ilustracją tego pierwszego jest na przykład sytuacja, w której grupa dzieci biegnie w kierunku ulicy. Tu zdecydowanie łatwo przewidzieć, że mogą one wtargnąć na ulicę. Natomiast przykładem drugiego jest sytuacja, kiedy całkowicie niewidoczny motocyklista wyjeżdża zza dużego pojazdu.

Oprac. Juliusz Szalek

ZOBACZ TAKŻE:

Wypadek czy kolizja? | Poradnik

NIK: polskie drogi główną przyczyną wypadków

Samochody - ogłoszenia