GM w związku z PSA?

Grupa PSA (Peugeot i Citroen) poinformowała francuskiego ministra pracy o zaawansowanych rozmowach toczonych z koncernem General Motors. Francuzi mieliby w przyszłości współpracować z Amerykanami przy budowie nowych silników i układów przeniesienia napędu. Niewykluczone, że w wyniku współpracy powstałby również nowy, globalny model

Podstawową korzyścią takiej współpracy jest obniżenie kosztów produkcji. Związek PSA i GM miałyby ograniczyć się do wymiany technologii i ewentualnie stworzenia wspólnego modelu, który znalazłby się w salonach marek należących do obu koncernów - inaczej niż w przypadku współpracy aliasu Renault-Nissan i Daimlera, które, oprócz wspólnego opracowywania silników i platform, wymieniły się również niewielkimi pakietami swoich akcji. Wiadomość o toczących się rozmowach, do której udało się dotrzeć reporterom Reutersa, została potwierdzona przez francuskiego ministra pracy Xaviera Bernarda w wywiadzie udzielonym jednej z lokalnych rozgłośni radiowych.

Opel Astra OPC
Fabryczni tunerzy | OPC

Szczegóły negocjacji są objęte ścisłą tajemnicą. O ich zakończeniu i skutkach powinniśmy wiedzieć więcej po Salonie Samochodowym w Genewie, gdzie najprawdopodobniej PSA i GM przedstawią program współpracy (o ile do niej dojdzie). Dlaczego koncerny zdecydowały się rozpocząć negocjacje?

Odpowiedź jest prosta - dla pieniędzy. Francuzi liczą, że doświadczenie menadżerów GM umożliwi im powrót na amerykański rynek, z którego Peugeot wycofał się w 1992 roku po 33 latach obecności. Ponadto PSA ma nadzieję na zwiększenie sprzedaży w Brazylii i Chinach. Europejskie wyniki sprzedażowe francuskiego koncernu nie napawają optymizmem. Co prawda Francuzi są drugim co do wielkości wytwórcą aut na Starym Kontynencie (po Volkswagenie), ale w ubiegłym roku ich sprzedaż spadła aż o 8,8 proc. Co więcej, wartość akcji PSA spadła w ostatnich dwunastu miesiącach o połowę. Jej długi sięgają już 3,4 mld dolarów.

Sytuacja koncernu General Motors również nie jest godna pozazdroszczenia. Pomimo dobrych wyników sprzedaży Astry i Insigni Opel w ubiegłym roku przyniósł straty w wysokości 747 mln dolarów.

Nie wiadomo, czy negocjacje zakończą się podpisaniem umowy o współpracy. W 2010 roku PSA prowadziło rozmowy z Mitsubishi. Wówczas zakończyły się one fiaskiem.

Piotr Kozłowski, źródło: Reuters

ZOBACZ TAKŻE:

Opel Astra GTC | Nowa galeria

Peugeot 4008 | Galeria

Samochody: Opel Astra - ogłoszenia

Więcej o: