Zielone światło dla SARTRE

Volvo pomyślnie przetestowało system SARTRE na drogach publicznych. Kolejna faza projektu została zakończona

Przypomnijmy, że SAfe Road TRains for the Environment to projekt, nad którym pracują wspólnie: brytyjski ośrodek badawczy Ricardo, szwedzki SP Technical Research Instituteoraz Volvo. System ten ma poprawić płynność ruchu na drogach, zwiększyć komfort kierujących pojazdami, zredukować liczbę wypadków, a także zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję CO2 do atmosfery.


Google opatentował auto bez kierowcy

SARTRE polega na tworzeniu na autostradach samochodowych konwojów, składających się z pojedynczych samochodów. Kierowcy, którzy będą chcieli do takowego dołączyć, wpiszą cel podróży w nawigację, która następnie pokieruje ich do odpowiedniego, znajdującego się w okolicy "autostradowego pociągu". Kiedy auto znajdzie się na końcu kolejki, system SARTRE przejmie kontrolę nad samochodem i zacznie utrzymywać odpowiednią prędkość oraz dystans między poszczególnymi pojazdami. Kierowca przejmuje kontrolę gdy zdecyduje, że nadszedł czas odłączenia się od grupy.

Pomysłodawcy projektu zakładają, że w jednym "pociągu" powinno jechać od 6 do 8 aut. Na czele konwoju powinien jechać pojazd prowadzony przez kierowcę zawodowego (np. autobus, TIR czy taksówka). Jednym z głównych założeń systemu jest również to, by do jego działania wystarczały urządzenia znajdujące się w samochodach, bez konieczności instalowania dodatkowych elementów w sieci drogowej.

Volvo poinformowało właśnie, że praktyczne badania projektu bezpiecznych pociągów drogowych, finansowanego przez Unię Europejską, zostały przeprowadzone pomyślnie. W ramach testu na drogach publicznych za samochodem prowadzącym podążały trzy niezależnie sterowane pojazdy z prędkością do 90 km/h, w odstępie nie większym niż 6 m. Badania pokazały, że kierowca rzeczywiście może podjąć podczas takiej podróży rozmaite zajęcia bez narażania się na niebezpieczeństwo, niezależnie czy będzie to korzystanie z komputera, czytanie książki czy spożywanie posiłku.

To właśnie wygoda jazdy, oprócz aspektu ekologicznego i zwiększenia przepustowości dróg o 20 % jest główną korzyścią z systemu. Do wprowadzenia w życie projektu SARTRE jest jeszcze daleka droga. W tej chwili barierą są wciąż kwestie legislacyjne i utworzenie nowych przepisów, które uwzględniały by możliwość tworzenia pociągów drogowych na europejskich autostradach. Twórcy systemu są jednak dobrej myśli. Według nich praktyczne testy są na tyle przekonujące, że nowe rozwiązania powinny być wdrożone w życie w ciągu najbliższych 10 lat.

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Nowe Volvo XC90 - pierwsze szkice

Volvo S60 (2000-2009)

Samochody: ogłoszenia

Więcej o: