Diesel i benzyna drożeją. Ile jeszcze?

Przez tydzień średnie ceny oleju napędowego wzrosły o 12 groszy. Benzyna poszła w górę o 5 groszy. Najstabilniejszym paliwem nadal pozostaje LPG, którego średnia cena 2,85 zł/litr nie wzrosła od początku roku. O ile i jak długo ceny będą rosnąć?

Średnia cena 95-oktanowej benzyny bezołowiowej w Polsce wynosi 5,59 zł/litr, co daje 5-groszowy wzrost w porównaniu z ubiegłym tygodniem. Identyczną różnicę w cenie zanotowało 98-oktanowe paliwo do benzyniaków. Średnio trzeba za nie zapłacić 5,84 zł/litr. Jeszcze większe wahania cen zanotował olej napędowy, którego średnia cena przed tygodniem wynosiła 5,67 zł/litr, by do dziś wzrosnąć do 5,79 zł/litr.

Wahania cen tych paliw mogą zwiększyć zainteresowanie LPG. Gaz płynny od dawna charakteryzują stabilne ceny, które od początku roku nie wzrosły i w dalszym ciągu utrzymują się na poziomie 2,85 zł/litr.

Ceny paliw
W kupie siła. Internauci bojkotują stacje paliw

Jak podaje Samar, najtańszym województwem dla tankujących benzynę jest województwo lubelskie, gdzie średnia cena Pb95 wynosi 5,57 zł/litr. W Podkarpackiem najmniej zapłacimy za olej napędowy - 5,72 zł/litr. Najdroższą benzynę znajdziemy na stacjach w województwie mazowieckim (5,63 zł/litr), a olej napędowy w województwie świętokrzyskim (5,82 zł/litr).

Powodem rosnących cen paliw jest ogólna sytuacja na świecie, kryzys gospodarczy, niestabilna pozycja złotego i drożejąca ropa naftowa. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miało się coś zmienić, dlatego można się spodziewać kolejnych podwyżek cen. Szefowa Polskiej Izby Paliw Płynnych Halina Pupacz ocenia, że ceny paliw w Polsce należą do najniższych w Europie. Przypomina jednak o tym, że zarobki w naszym kraju są znacznie niższe niż na Zachodzie, dlatego zestawienie tych dwóch wartości nie wygląda już tak optymistycznie.

Jedynym działaniem, które ustabilizowałoby ceny paliw w Polsce i którego mógłby podjąć się rząd jest zmniejszenie stawki VAT. Premier Donald Tusk na konferencji prasowej w Warszawie powiedział jednak, że obecnie nie można tego zrobić, gdyż, zgodnie z przepisami, pociągnęłoby to za sobą obniżenie VAT-u na wszystkie produkty objęte stawką podstawową. W dobie kryzysu byłoby to zabójcze dla budżetu.

Piotr Kozłowski, Źródło: Samar

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z fabryczną instalacją LPG

Gaz w dieslu? Czemu nie!

Samochody: ogłoszenia

Więcej o: