O czym trzeba pamiętać zimą? | Poradnik

Wiele prostych czynności, które prawie nic nie kosztują, może poprawić bezpieczeństwo podróżowania. W naszym poradniku umieściliśmy te, o których kierowcy często zapominają. Podpowiadamy, jak w prosty sposób poprawić komfort, zminimalizować ryzyko wypadku i uniknąć mandatu

Choć niektóre z wymienionych wskazówek wydają się oczywiste, to niewielu jest kierowców, którzy pamiętają o nich każdego dnia. O czym należy pamiętać wsiadając za kółko zimą?

1. Przed jazdą odśnież wszystkie szyby. Konieczne jest także usunięcie śniegu z dachu, maski i bagażnika. Inaczej zalegający na samochodzie śnieg podczas jazdy będzie sypał się na auta jadące z tyłu, a podczas hamowania może zsunąć się na przednią szybę, zasłaniając widoczność. Mandat za zaśnieżony samochód (tablice rejestracyjne, szron na szybach, śnieg na dachu) wynosi od 20 do nawet 500 zł.

Zimowy poradnik
Sam przygotuj auto na zimę | Poradnik

2. Zdejmij grube ubranie przed dłuższą podróżą. Zimą ubieramy się grubo, a to krępuje ruchy. Szczególnie jeśli wyjeżdżamy w dłuższą trasę, powinniśmy zdjąć kurtkę, czapkę i grube rękawice. Łatwiej wtedy prowadzić samochód i jest bezpieczniej, choćby dlatego, że pas bezpieczeństwa ściślej przylega do ciała.

3. Zajmij prawidłową pozycję za kierownicą. Temat tak banalny, że bardzo często pomijany, a aktualny 12 miesięcy w roku. W Szkole Bezpiecznej Jazdy PSO rajdowy mistrz Polski Tomasz Czopik bardzo często musi instruować, jak należy usiąść za kierownicą. Niby proste i oczywiste, ale na blisko 30 osób podczas dwudniowego szkolenia nikt nie usiadł poprawnie. Najczęstsze błędy? Zbyt daleko ustawiony fotel, za bardzo odchylone oparcie, złe ustawienie zagłówka i wreszcie złe trzymanie kierownicy i kręcenie nią. A wystarczy poświęcić minutę na ustawienie fotela, lusterek i zagłówka. Prawidłowa odległość fotela od kierownicy jest wtedy, gdy nogi są lekko ugięte w kolanach i swobodnie sięgają do pedałów (nie mogą być wyprostowane ani zbyt mocno zgięte). Oparcie fotela powinno być tak odchylone, aby wyprostowaną ręką dotknąć szczytu kierownicy tuż za nadgarstkiem (najczęstszy błąd to zbyt dalekie odchylenie oparcia i w konsekwencji ograniczenie widoczności, a także utrudnione kierowanie przy nagłych manewrach. I odwrotnie - zbyt bliskie przysunięcie fotela również ogranicza ruchy). Zagłówek z kolei powinien być ustawiony na wysokości głowy, tak aby w razie stłuczki miała ona mocne podparcie.

4. Zapnij pasy. O tym aż wstyd mówić, ale nadal bardzo wielu kierowców i pasażerów nie zapina pasów bezpieczeństwa. Wyniki kampanii "Ostatni wyskok" przeprowadzonej przez Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego napawają jednak optymizmem. Po spotach w telewizji wielu kierowców zmieniło zdanie i przykłada większą wagę do tego problemu. Wiosną, latem, jesienią i zimą - zawsze zapinaj pasy.

Bezwładne ciało podczas wypadku czołowego przy prędkości 60 km/h waży niemal 3 t. Może nie tylko w chwili uderzenia wypaść przez przednią szybę, ale także wyłamać fotele i zranić innych pasażerów. W samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne zapinanie pasów jest jeszcze ważniejsze. W razie wypadku przy niezapiętych pasach najpierw ciało kierowcy uderzy w kierownicę, a potem zostanie z wielką siłą uderzone wybuchającą poduszką. W przypadku przewożenia dzieci na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy konieczne jest wyłączenie poduszki powietrznej. Jeśli nie ma takiej możliwości, wożenie dziecka na przednim fotelu jest zabronione.

5. Pamiętaj o lusterkach. Sferyczne eliminują tzw. martwe pole (obszar obok samochodu, niewidoczny podczas jazdy). Lusterko wsteczne powinno natomiast dokładnie odwzorować widok w tylnej szybie. Pamiętać także należy, że nawet najlepsze ustawienie lusterek nic nie da, jeżeli kierowca nie będzie w nie patrzył. Ich kontrolowanie powinno być automatyczne, nie rzadziej niż co kilkanaście sekund.

6. Kontroluj ciśnienie w oponach. Nierówne ciśnienie w oponach powoduje, że samochód na prostej drodze ściąga w jedną stronę, trudniej skręca i gorzej hamuje, więcej pali. Przed dłuższą trasą warto zatem obejść samochód dookoła i rzucić okiem również na opony. Niskie ciśnienie da się zauważyć od razu. Jeżeli to możliwe, wystarczy dojechać do najbliższej stacji benzynowej i użyć kompresora. Na dalekie trasy z dużym obciążeniem zaleca się ciśnienie o 5 proc. wyższe od nominalnego. Choć o odpowiednie ciśnienie w oponach należy dbać zawsze, to szczególnie zimą, na śliskich nawierzchniach, jego nieodpowiedni poziom daje się we znaki kierowcom.

Samochodem na święta
Samochodem na święta | Poradnik

7. Pamiętaj o szybach i filtrze kabinowym. Czy źle ustawione urządzenia przewietrzające mogą spowodować wypadek? Oczywiście. Wystarczy, że wewnętrzny obieg powietrza jest zamknięty lub nawiew wyłączony, by wszystkie szyby zaparowały. Z tak mizerną widocznością o bezpiecznym poruszaniu się nie ma mowy. Można w takiej sytuacji włączyć klimatyzację, o ile nasz samochód jest w nią wyposażony. Jeżeli nawiew jest dobrze ustawiony, a szyby nadal parują, warto sprawdzić filtr przeciwpyłkowy lub kabinowy (nazwa zależy od marki) odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza, jakie dostaje się do wnętrza pojazdu.

8. Jeździj tylko w wygodnych butach. Kolejny banał - obuwie. Kiedyś śmiałem się z mojej cioci, która wsiadając do "malucha", zmieniała buty. Niesłusznie. Prowadzenie auta w szpilkach lub klapkach jest po pierwsze niewygodne, po drugie niebezpieczne. Noga powinna mieć dobre oparcie na pięcie i swobodny dostęp do pedałów. Ważne jest także, aby precyzyjnie używać pedałów. W zimowych butach na wysokiej podeszwie jest to również utrudnione. Coraz modniejsze są bardzo wygodne sportowe buty stylizowane na takie, jakie noszą sławni kierowcy podczas wyścigów czy rajdów.

9. Zrób porządek w samochodzie - nie przewoź bagażu "luzem". Pakowanie samochodu przed podróżą to czasami wielki sprawdzian z logistyki. Duże i ciężkie przedmioty powinny wylądować na dnie bagażnika, lżejsze i mniejsze można upchnąć wyżej. Należy unikać przewożenia bagaży we wnętrzu samochodu, chyba że dobrze je umocujemy. W razie wypadku walizki i inne przedmioty zamieniają się w śmiercionośne pociski. Jeżeli coś musi leżeć luzem na siedzeniu, to niech to będą miękkie kurtki, poduszki czy koce.

10. Kontroluj bagażnik dachowy. Coraz więcej kierowców przed wyjazdem w trasę decyduje się na montaż bagażników dachowych. To dobra tendencja, ale należy pamiętać o podstawach bezpieczeństwa. Bagażnik i jego mocowanie powinny mieć atest dopuszczający je do montażu w konkretnym modelu samochodu. Po założeniu bagażnika należy regularnie sprawdzać jego mocowanie i co ważne - nie przekraczać dopuszczalnego obciążenia.

Zimą niektóre podzespoły naszego samochodu są narażone na szczególnie trudne warunki, dlatego samochód trzeba otoczyć szczególną troską. Pamiętajmy, że niekiedy bardzo prosta czynność może uchronić nas od wypadku.

ZOBACZ TAKŻE:

Jak bezpiecznie oglądać rajd? | Poradnik

Samochodem na narty | Poradnik

Samochody: ogłoszenia

Więcej o: