Parkowanie, szczególnie równoległe, to naprawdę trudna sztuka (patrz wideo). Do tego samego wniosku doszedł dr inż. Bogdan Kuberacki z Instytutu Techniki Lotnictwa i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej i wymyślił SpinCara.
Pojazd ma być czterokołowy, ale z kołami ułożonymi w dość nietypowy sposób. Jedno koło z przodu, dwa po bokach, czwarte z tyłu. Napędzane mają być tylko te boczne. Przednie i tylne odpowiadać będą za kierunek jazdy. To właśnie dzięki nim auto może obracać się wokół własnej osi.
Jak tłumaczy konstruktor, gdy wjedziemy w ciasną lub ślepa uliczkę, dzięki skrętnym o 360 stopni kołom będziemy mogli zawrócić bez wysiłku. Będziemy też mogli bez problemu zaparkować równolegle, wciskając się w najciaśniejsza nawet lukę, a po chwili przekręcić pojazd tak, by otworzyć drzwi po stronie chodnika.
Stworzeniem karoserii zajęli się studenci Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i pracownicy firmy Investin. W sumie powstało pięć różnych modeli SpinCara.
Miejski samochód dla dwóch dorosłych osób umożliwiający przewóz bagażu (mieści się zawartość pełnego koszyka na zakupy) lub dwójki dzieci.
Wymiary: dł. 195 cm (z kołami 230 cm), szer. 195 cm, wys. 140 cm.
To wyszczuplona wersja auta Family. Jego szerokość nie przekracza dwóch metrów. Zdaniem konstruktora idealny dla służb porządkowych, które często muszą dojeżdżać do ciasnych miejsc.
Wymiary: dł. 195 m (z kołami 230 cm), szer. 150 cm, wys. 140 cm.
Najmniejszy w kolekcji stworzony z myślą o młodzieży oraz osób które poruszają się na skuterach. Zapewnia więcej bezpieczeństwa oraz komfortu niż pojazdy dwukołowe. Idealny do zadań "specjalnych", które wymagają częstego wjeżdżania w ciasne miejsca, np. rozwożenie pizzy.
Wymiary: dł. 140 cm (z kołami 175 cm), szer. 140 cm, wys. 140 cm.
Zdecydowanie najciekawszy model. Będzie to pojazd dla osób niepełnosprawnych jeżdżących na wózkach inwalidzkich. Specjalna wysuwana na dwa metry rampa i płaska podłoga ma umożliwić wsiadanie i poruszanie się po pojeździe. W zależności od wersji osoba na wózku może wjechać z lewej lub prawej strony samochodu.
Wymiary: dł. 195 cm (z kołami 230 cm), szer. 195 cm, wys. 170 cm. Rampa dł. 200 cm.
Dostawczy o ile można go tak nazwać. Pojazd jednoosobowy z bagażnikiem o powierzchni ok. 1,5 m2 .
Wymiary: dł. 195 cm (z kołami 230 cm), szer. 195 cm, wys. 140 cm.
Solaris Alpino Spin fot. SpinCar Komunikacja miejska bez metra to prawdziwe wyzwanie dla zatłoczonych miast. Może rozwiązaniem byłby autobus SpicCar? Średnica zawracania takiego autobusu jest mniejsza od standardowego przegubowca aż o 6 metrów. Z tradycyjnych 15,8 do 9 metrów. Łatwiej więc będzie mu się "złamać" w ciasnych uliczkach w centrach miast. Mniej miejsca potrzeba też na pętli.
Wymiary: dł. 860 cm, szerokość 240 cm
Pomysł wydaje się równie ciekawy, co abstrakcyjny. Nie wskazuje na to, by wyszedł poza studium projektowe. Pamiętamy pomysły umieszczania wysuwanego kółka spod podwozia, by obracać autem na wszystkie strony. Nic z tego nie wyszło. Trudno się dziwić, skoro najlepszemu automatycznemu pomocnikowi parkowania wystarczy 80 cm więcej niż długość auta.
Czy obrotowy samochód ma przyszłość? Trzymamy kciuki i czekamy na Wasze opinie. Więcej o SpinCarach przeczytacie
.
Przemysław Kostecki
ZOBACZ TAKŻE:
Bezprzewodowe ładowanie samochodów elektrycznych