109 tys. koni - największy silnik Diesla na świecie

Ma 14 cylindrów, 27 metrów długości, waży 2300 ton i pracuje z prędkością zaledwie 102 obrotów na minutę

Silnik firmy Wartsila-Sulzer to nie muzealny eksponat, ale w pełni funkcjonalna maszyna. Używa się go napędu ogromnych statków, przewożących towary z Chin do USA. Jeden z nich - Emma Maersk - ma 400 metrów długości, waży 171 tysięcy ton i może płynąć z prędkością 31 węzłow, czyli niespełna 60 km/h.

14-cylindrowy motor o pojemności 25,5 tys. litrów mierzy 27 metrów długości, 13,5 metra wysokości (tyle samo, co 4-piętrowy blok mieszkalny), waży 2300 ton i generuje zawrotną moc 109 tysięcy koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy 7,6 MN*m osiąga przy 102 obr./min. Na każdy pełen cykl zużywa 2,73 litra ciężkiego paliwa (7,5 tys. na godzinę).

Obecnie na statkach pracuje 25 takich silników. Trwa produkcja 86 kolejnych.

Marcin Sobolewski

ZOBACZ TAKŻE:

Trudny żywot sprzęgła - PORADNIK

Tanio, czyli drogo - współczesne diesle

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Copyright © Agora SA