T3 i T4 - nowe silniki w Volvo

Volvo wprowadza do oferty benzynowy silnik 1.6 GTDI w dwóch wariantach mocy. Modele w nie wyposażone otrzymają oznaczenia T3 i T4

Wszystko o samochodach: PARKING.MOTO.PL

Skrót GTDI można odczytać jako Gasoline Turbocharged Direct Injection, czyli silnik benzynowy, turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Właśnie taka jednostka o pojemności 1,6 litra już niedługo zawita pod maski S60 i V60.

Silnik ma standardowo dla tej pojemności cztery cylindry, ale został zaprojektowany z myślą o możliwie jak najmniejszych rozmiarach i niskiej masie. Blok i głowicę wykonano ze stopu aluminium i zastosowano plastikowy układ dolotowy.

Oczywiście nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach silniki konstruowane są z myślą o jak najniższym spalaniu, co przekłada się na ich budowę. W nowym silniku zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Jest on realizowany za pomocą wielootworowych wtryskiwaczy umieszczonych centralnie nad cylindrem. Ich użycie pozwoliło zastosować różne sposoby wtrysku w zależności od temperatury silnika. Kolejnym systemem ułatwiającym uzyskanie optymalnych warunków spalania jest podwójny system zmiennych faz rozrządu, dla zaworów dolotowych i wylotowych.

Volvo przygotowało dwie wersje mocy tego silnika. Pierwsza (T3) osiąga 150 KM mocy i 240 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza wersja (T4) jest o 30 koni mocniejsza i została wyposażona w funkcję overboost, która umożliwia krótkotrwałe osiągnięcie momentu o wartości 270 Nm. Na uwagę zasługuje zakres w którym jest dostępny maksymalny moment obrotowy: od 1600 do aż 5000 obr/min. Obiecuje to nie tylko dobrą dynamikę w niemal całym zakresie użytecznych obrotów, ale także niskie zużycie paliwa.

Obie wersje będą dostępne z ręczną sześciobiegową skrzynią biegów. Mocniejszy T4 będzie można zamówić z dwusprzęgłową skrzynią Powershift także o sześciu przełożeniach, znaną z różnych modeli Forda.

Do dyspozycji kierowcy będzie ekogadżet w postaci przycisku DRIVe włączającego ekonomiczny tryb pracy silnika. Wersje z ręczną skrzynią wyposażono dodatkowo w system Start/Stop wyłączający silnik podczas postoju.

Silniki 1.6 GTDI T3 i T4 będą dostępne od jesieni wraz z modelami S60 i V60. W późniejszym czasie pojawią się także w pozostałych modelach tej firmy.

Dane techniczne:

Oznaczenie 1.6 GTDI T3 1.6 GTDI T4
Typ silnika R4, turbo R4, turbo
Pojemność 1595 cm3 1595 cm3
Średnica cylindra
79.0 mm 79.0 mm
Skok tłoka 81.4 mm 81.4 mm
Stopień sprężania
10.0:1 10.0:1
Ilość zaworów/cylinder
4
4
Układ rozrządu
DOHC DOHC
Moc
150 KM 180 KM / 5500 obr/min
Moment obr. (overboost)
240 Nm 240 (270) Nm / 1600-5000 obr/min
Norma emisji
Euro 5 Euro 5

 

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Zalotny tuning. Nowa moda? ZOBACZ TUTAJ


Samochody: Volvo S60 - ogłoszenia

Marcin Lewandowski
źródło: sheilaswheels.com


ZOBACZ TAKŻE:

Więcej o: