Lekka przyszłość

Grupa Jaguar Land Rover planuje rozszerzyć gamę modeli, których konstrukcja wykonana będzie ze stopów aluminium

Obie firmy mają doświadczenia w konstruowaniu samochodów przy użyciu tego lekkiego metalu. Po II Wojnie Światowej brak dostępności stali, która stała się w Wielkiej Brytanii reglamentowana, producenci samochodów stanęli przed nie lada wyzwaniem. Land Rover postanowił wykorzystać stopy aluminium w aucie, które dziś znane jest jako Seria I. Jego następcą w linii prostej jest wierny tej technologii Defender.

Jaguar także ma doświadczenia w budowaniu nadwozi z aluminium (XK120), ale przełomem był XJ z 2003 roku. Miał on całkowicie aluminiowe nadwozie, dzięki czemu samochód był wyraźnie lżejszy od konkurencji.

Ratan Tata, szef koncernu Tata (właściciela obu marek) zapowiedział, że odtąd wszystkie nowe samochody Jaguara i Land Rovera (w tym także Range Rovery) będą konstruowane przy użyciu stopów lekkich. Dzisiejsza technologia pozwala na wykorzystanie ich w masowej produkcji, a oczywistą zaletą jest niższa masa gotowego samochodu. W ekstremalnych przypadkach może one wynieść nawet 40%.

Marcin Lewandowski

 

Nowy Jaguar XJ - pierwszy film

 

Nowy Jaguar XJ - mega galeria - ZOBACZ TUTAJ

Poradnik: samochodem na wakacje - ZOBACZ WIĘCEJ

Samochody: Land Rover Defender - ogłoszenia

 

Więcej o: