Turbooszczędność - nowy silnik BMW

Trzy litry pojemności, sześć cylindrów, doładowanie i efekt: ponad trzysta koni. BMW zaprezentowało nową odmianę utytułowanego silnika znanego m.in. z serii 3

BMW serii 5 GT debiutuje w trzech wersjach: 535i, 550i oraz 530d - oczywiście wszystkie z dopiskiem GT. Wydawałoby się że wszystkie silniki są dobrze znane, ale pozory mylą. BMW 535i GT ma pod maską coś nieco innego, niż się spodziewamy.

Trzy litry pojemności, układ rzędowy i 306 KM. Cóż w tym nowego? A jednak, nowy silnik noszący oznaczenie N55 (brzmi jak nazwa nowej komórki) różni się od dotychczas znanej jednostki N54 (brzmi jak nazwa starej komórki). W BMW serii 3, w "jedynce" i Z3 Z4 pracuje jednostka TwinTurbo. BMW 535i GT będzie napędzał TwinPower Turbo. W uproszczeniu różnica polega na liczbie turbosprężarek. TwinTurbo jak sama nazwa wskazuje ma dwie sprężarki, natomiast nowy TwinPower ma jedną turbosprężarkę dwustopniową. Inżynierom, tak trochę dla niepoznaki, udało się uzyskać identyczną moc 306 KM i identyczny moment 400 Nm. Przebieg krzywej momentu jest nawet lepszy, gdyż maksymalna wartość dostępna jest w zakresie 1200-5000 obr/min. N54 osiąga swoje czterysta Nm "dopiero"przy 1300 obr/min. Przekłada się to na niższe jednostkowe zużycie paliwa przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co z kolei wpływa na niższe spalanie i niższą wartość emisji CO2 do atmosfery.

Efekty widoczne są gołym okiem. BMW 335i pali średnio 9,2 l/100km (z automatem) i emituje 221 gCO2/km oraz przyspiesza 0-100 w 5,8 s. BMW 535i GT dzięki większej masie setkę osiąga "dopiero" po 6,3 s, ale zużycie paliwa jest niższe i wynosi 8,9 l/100km przy emisji 209 gCO2/km.

Marcin Lewandowski

Ekologia zabija BMW - ZOBACZ TUTAJ

BMW X6 w wersji Mmmm... - WIDEO

Samochody: BMW 353i - ogłoszenia

Więcej o: