Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera

Chrysler LLC wciąż rozszerza gamę pojazdów, oferowanych na rynkach poza Ameryką Północną, a wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię przekładniową (Dual-Clutch Transmission).

Obok samochodu Dodge Journey, którego premiery byliśmy świadkami w lecie tego roku, skrzynia DCT jest obecnie dostępna także w samochodach Dodge Avenger i Chrysler Sebring napędzanych 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym.

Dwusprzęgłowa przekładnia DCT, efekt współpracy Chryslera z niemiecką firmą Getrag umożliwia - w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią czterostopniową - znaczące obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji CO2 o sześć procent.

Nasza nowa skrzynia dwusprzęgłowa to kolejny etap w rozwoju technologii przeniesienia napędu, który oprócz płynności pracy, daje konkretne oszczędności paliwowe - mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu w Chrysler LLC - Wdrożenie tej technologii jest jednym z szeregu działań, jakie podejmujemy w zakresie ekonomizacji zużycia paliw wśród naszej gamy produktowej

Zaangażowanie Chryslera w rozwój technologii przekładni dwusprzęgłowych jest elementem "Powertrain Offensive" - programu modernizacji układów przeniesienia napędu, którego rozpoczęcie koncern anonsował już w ubiegłym roku.


Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa (DCT)

Stosowana przez Chryslera dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 poprzez ograniczenie tzw. strat pasożytniczych - a więc eliminację przekładni hydrokinetycznej (przemiennika momentu obrotowego) oraz sprzęgieł poszczególnych biegów na rzecz synchronizatorów.

Przekładnia dwusprzęgłowa jest odmianą skrzyni automatycznej, w której wykorzystano dwa sprzęgła współpracujące z wałkami pośrednimi (jak w skrzyni manualnej) w miejsce konwencjonalnego przemiennika momentu i przekładni planetarnych.

Jedno sprzęgło "obsługuje" biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie zaś - biegi parzyste. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego - co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.

Efektem działania systemu dwusprzęgłowego jest optymalizacja doboru przełożeń, a więc lepsze przyspieszenie, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa.

Skrzynia dwusprzęgłowa obywa się bez przekładni hydrokinetycznej jako przekaźnika mocy i zamiast niej korzysta z dwóch sterowanych hydraulicznie mokrych sprzęgieł wielotarczowych, które dzięki chłodzącej kąpieli olejowej pracują w odpowiednich warunkach termicznych.

Podczas zmiany przełożeń przepływ mocy odbywa się w sposób niemal nieprzerwany, a więc - porównując z klasycznym "automatem planetarnym" - oznacza to zmniejszenie do minimum zakłóceń w przekazywaniu mocy.

W ten sposób eliminacja tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej oraz zmniejszenie liczby sprzęgieł poszczególnych przełożeń prowadzi do ograniczenia strat typu pasożytniczego, a co za tym idzie - również do obniżenia zużycia paliwa.

 

Mototarget, Chrysler

Znajdź Chryslera dla siebie - oferty Autotrader.pl

Więcej o:
Komentarze (6)
Dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe Chryslera
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    Nie bardzo rozumiem dlaczego autor(rzy) tekstu probuja "na sile" udowodnic wyzszosc skrzyni 2-sprzeglowej nad klasycznym automatem - brak modulu hydrokinetycznego, optymalizacja doboru przelozen, itd. A przeciez to jest w dalszym ciagu skrzynia "manualna" i z takimi nalezy ja porownywac bo dopiero z takiego porownania widac wyraznie jej zalety. A tak na marginesie dodam ze patent na podwojne sprzeglo jest od dawna stosowany np. w ciagnikach rolniczych.

  • Gość: Gość

    0

    Oczywiście profesjonalne komentarze. Pokażcie w którym europejskim samochodzie (czy japońskim) oprócz VW jest taka skrzynia? Co do skrzyni w VW to też nie jest ich wynalazek tylko Getraga. Szkoda że w samochodach Chryslerach kosztuje ona 5 tysiów a w niemieckich 15. Sama skrzynia pracuje rewelacyjnie i dziwię się że nie ma jej jeszcze w innych europejskich autach, ukłon w stronę amerykanów. Zawsze lepiej późno niż wcale.

  • Gość: Gość

    0

    dla amerykańskich inżynierów spóźnienie się tylko o 4lata to nic takiego. Dla nich to najwidoczniej powód do świętowania

  • Gość: Gość

    0

    no trochę się chłopaki spóźnili i jeszcze wielką fetę z tego powodu robią

  • Gość: Gość

    0

    ee a czy to nie jest podobne do dsg?

  • Gość: Gość

    0

    czyli chrysler prezentuje skrzynię biegów funcjonująca od lat bodajże czterech w VW. Jednak nie kopiuja zbyt dokładnie bo od wiosny 2008 sa dostepne w VW skrzynie DSG juz z suchym sprzęgłem (kolena generacja).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX