Postęp techniczny w dziedzinie ogniw paliwowych trwa

Nissan Motor opracował nowy zespół ogniw paliwowych o dwukrotnie wyższej niż w urządzeniu poprzedniej generacji gęstości energetycznej. W nowym produkcie osiągnięto również 35% redukcję kosztów, głównie dzięki zmniejszeniu o połowę ilości zastosowanej w nim platyny.

MEA (Membrane Electrode Assembly - Zespół Membrany i Elektrody): Podwójna gęstość energetyczna osiągnięta została dzięki lepszej przewodności warstwy elektrolitu w zespole MEA, w którym zachodzi główna reakcja chemiczna. Wynika ona także z gęściej upakowanej struktury ogniwa.

Struktura ogniwa: Gęściej upakowana struktura ogniwa to wynik zastąpienia separatora węglowego nowym, cienkim separatorem metalowym. Separator ma za zadanie oddzielenie wodoru, tlenu oraz wody chłodzącej niezbędnych do reakcji chemicznej. Specyficzna powłoka separatora zwiększa poziom przewodności i zapobiega korozji chemicznej, co z kolei prowadzi do większej wydajności i trwałości podczas cyklu życiowego zespołu ogniw paliwowych.

Elektroda: Materiał elektrody o wyższym poziomie trwałości pozwala na ograniczenie ilości niezbędnej platyny o 50% (materiału kluczowego przy produkcji ogniw paliwowych) w porównaniu do produktów poprzedniej generacji. To z kolei stanowi przełomowe osiągnięcie jeśli chodzi o koszty urządzenia.

Wymiary i koszt zespołu: Wszystkie wprowadzone w ogniwie usprawnienia podwajają jego gęstość energetyczną, co pozwala na zmniejszenie wymiarów zespołu o jedną trzecią oraz znacząco redukuje koszty, a wszystko to bez pogorszenia osiągów. W porównaniu z urządzeniami poprzedniej generacji, moc nowego zespołu wzrosła 1,4 razy z 90kW do 130kW, dzięki czemu może on napędzać większe pojazdy. Wymiary zmniejszono o 75% (z 90L do 68L), co daje większą swobodę przy montażu urządzenia.

Zespół ogniw paliwowych nowej generacji należy do gamy ekologicznych technologii opracowywanych przez Nissana w ramach programu Nissan Green Program 2010, którego celem jest opracowanie nowych technologii, produktów oraz usług mogących doprowadzić do rzeczywistego zmniejszenia ilości CO2 emitowanego przez pojazdy, poprawy jakości spalin oraz ponownego przetwarzania surowców.

Pojazdy testowe z nowymi, ulepszonymi ogniwami będą gotowe do jazdy pod koniec tego roku.

 

Źródło: Nissan

 

Chcesz kupić Nissana? - sprawdź oferty na autotrader.pl  

Więcej o:
Komentarze (7)
Postęp techniczny w dziedzinie ogniw paliwowych trwa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    Mam nadzieję, że te wszystkie zawirowania na świecie pomogą przebić się nowym technologiom. Ja mam nadzieję, że zestaw urządzeń w postaci:
    1. wytwornica wodoru (oparta na taniej technologii rozkładu wody)
    2. Ogniwo paliwowe
    3. Dowolne źródło energii elektrycznej (np. fotoogniwa, wiatraki itp)
    znajdzie się w każdym domu (osiedlu?). Wodór będzie pełnił funkcję odtwarzalnego paliwa i magazynu energii. Energia z różnych źródeł będzie (po przetworzeniu na elektryczną) wykorzystywana do wytworzenia wodoru i utrzymania go w stanie ciekłym. Z kolei ogniwa paliwowe będą wytwarzać prąd w miarę zapotrzebowania w domu, samochodzie, na osiedlu). Przewaga nad akumulatorami to mniejsza masa (nawet z opakowaniem w postaci kriostatu) i możliwość przelewania (np. z domu do samochodu i odwrotnie). Zwróćcie uwagę, że taka samochodowa "elektrownia" opisana w artykule ma moc wystarczającą na małe osiedle (kilka domków). Zamiast dostarczać prąd kablami może wystarczyłoby dostarczać wodór do osiedlowego kriostatu? Brzmi pięknie, ale chyba to jeszcze tylko sen.

  • Gość: Gość

    0

    Dużo tu błędów merytorycznych:
    1. W membranie nie ma wody, tylko polimer nasycony kwasem (membrana jonowymienna) woda jako spowalniacz reakcji musi być usuwana
    2. Węglowy nie był separator, tylko struktura, na którą nakładano elektrody platynowe. Węgiel przewodzi doskonale elektryczność dodatkowo dzięki porowatości odprowadza wodę.

    Panie/Pani źródło nissan Proszę się choć trochę przygotowac z zagadnienia o którym się pisze

  • Gość: Gość

    0

    Z akumulatorami jest ten problem że:
    -nie da się "zatankować "akumulatora w krótkim czasie
    -mała ilość magazynowanej energii w jednostce masy i objętości
    -akumulator ma ograniczona liczbę cykli ładowania

  • Gość: Gość

    0

    Niech mi ktos wytlumaczy po co uzywac energi elektrycznej zeby wytworzyc wodor po to zeby znow zamienic go w energie elektryczna? Nie lepiej energie od razu gromadzic w akumulatorach? Z wyzsza sprawnoscia.

  • Gość: Gość

    0

    chyba zmniejszono predzej o 25% :>

  • Gość: Gość

    0

    No dobra, zmijszono koszty, ale ile konkretnie to kosztuje w $?

  • Gość: Gość

    0

    "Wymiary zmniejszono o 75% (z 90L do 68L)" ;]
    Chyba do 75% :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX