Wybierz najlepszą generację Volkswagena Passata

Volkswagen Passat ma na koncie siedem mniej lub bardziej przełomowych generacji. W ciągu 27 lat znalazł na świecie ponad 15 milionów klientów. Które z jego wydań było najbardziej udane?
Volkswagen Passat B1 (1973-1981) Volkswagen Passat B1 (1973-1981) Volkswagen Passat B1 (1973-1981)

Volkswagen Passat B1 (1973-1981)

Zaprezentowany w 1973 roku Passat korzystał z konstrukcji Audi 80. Wraz z nim nadeszła w Volkswagenie nowa era - umieszczony wzdłużnie z przodu silnik był chłodzony cieczą i napędzał przednie koła (chociaż jako pierwszy taki układ napędu miał niezbyt popularny model K70 z lat 1970-1975, spokrewniony z nieszczęsnym NSU Ro80).

Nakreślona przez Giugiaro karoseria pierwszego Passata trafiła na rynek jako 2- i 4-drzwiowy sedan (czy raczej fastback), 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Co pod maską? 4-cylindrowe benzyniaki o pojemności 1,3 (55 KM) i 1,5 lub 1,6 litra (70-85 KM), połączone z 4-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 3-biegowymi automatami. W 1978 roku do oferty dołączył 1,5-litrowy diesel o mocy 50 koni (19,4 s do setki), a kilka miesięcy później 1,6-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem.

W 1977 roku Passat B1 doczekał się faceliftingu (zyskał m.in. okrągłe reflektory), a w 1981 roku - następcy. W Brazylii model produkowano aż do 1988 roku.

Pięć miejsc w Volkswagenie Passacie CC

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Volkswagen Passat B2 (1981-1987) Volkswagen Passat B2 (1981-1987) Volkswagen Passat B2 (1981-1987)

Volkswagen Passat B2 (1981-1987)

Passat B2 występował jako 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan (od 1982 roku) oraz 3-drzwiowe coupe. Rozstaw osi wzrósł z 2,47 do 2,55 m, a gama silników wzbogaciła się o mocniejsze jednostki benzynowe o pojemności 1,8 (90 KM) i 2 litrów (115-136 KM, w tym 5-cylindrowe "rzędówki") oraz o 70-konnego turbodiesla o pojemności 1,6 litra. Po raz pierwszy wprowadzono wersję Syncro z napędem na cztery koła (zapożyczony z Audi 80 quattro). Produkcja modelu w Niemczech zakończyła się w marcu 1988 roku z wynikiem 3,3 mln egz., jednak do dzisiaj Passat B2 powstaje w... Chinach.

Kolejna ciekawa reklama VW

VW Passat TDI - ogłoszenia

Volkswagen Passat B3/B4 (1988-1993/1993-1997) Volkswagen Passat B3/B4 (1988-1993/1993-1997) Volkswagen Passat B3/B4 (1988-1993/1993-1997)

Volkswagen Passat B3/B4 (1988-1993/1993-1997)

W 1987 roku na blisko dekadę Volkswagen zdecydował się montować silnik Passata poprzecznie i zerwać pokrewieństwo z Audi 80. Nowa generacja zyskała nieco bardziej opływowe linie, a charakterystyczny, pozbawiony wlotu powietrza przedni pas nawiązywał do dawnych, tylnosilnikowych przodków - 411 i 412. Pożyczoną z Golfa platformy rozwałkowano i rozciągnięto we wszystkie strony, skutkiem czego rozstaw osi wzrósł z 2,55 do 2,63 m.

Passat B3 po raz pierwszy na wszystkich rynkach pojawił się pod jednakową nazwą i po raz pierwszy występował tylko jako sedan i kombi. Na szczycie palety benzynowych silnikowych - teraz zasilanych wtryskiem - lśniły wersje 2.8 VR6 (174 KM) i G60 z doładowaniem mechanicznym (160 KM).

W 1993 roku Niemcy przeprowadzili głęboki facelifting modelu, szumnie okrzyknięty nową generacją B4. Ze starej karoserii pozostał tylko dach, w kabinie pojawiły się poduszki powietrzne, a między przednie koła trafił nowoczesny, 90-konny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (później pojawiła się także odmiana o mocy 110 KM).

Pół miliona Passatów do serwisu

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Volkswagen Passat B5 (1996-2005) Volkswagen Passat B5 (1996-2005) fot. VW

Volkswagen Passat B5 (1996-2005)

Współczynnik oporu powietrza karoserii VW Passata B5 wynosi jedynie 0,27.

W połowie lat 90. ponownie zeszły się drogi Volkswagena Passata i Audi - już nie 80, ale A4. Obydwa modele dzieliły platformę ze wzdłużnie ułożonym silnikiem. Passat B5 mógł się jednak pochwalić dłuższym o 9 cm rozstawem osi, równym aż 270 cm.

Oferta silników wzbogaciła się m.in. o turbodoładowanego benzyniaka o pojemności 1,8 litra oraz o najmocniejszego, 150-konnego turbodiesla o pojemności 2,5 litra, odstającego niestety trwałością od swoich mniejszych braci.

Niedługo po przeprowadzonym w 2000 roku faceliftingu (B5,5) pojawiła się topowa odmiana W8 z 4-litrowym silnikiem o mocy 275 koni (fot.), a 2 lata później - 180-konny turbodiesel (tylko z napędem na cztery koła 4Motion).

Passat doczekał się także wersji ze zwiększonym o 10 cm rozstawem osi, stworzonej z myślą o rynku chińskim, a w Europie sprzedawanej jako Skoda Superb I generacji.

Używany VW Passat B5

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Volkswagen Passat B6 (2005-2010) Volkswagen Passat B6 (2005-2010) Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Powrót do montowanych poprzecznie silników w przypadku Passata B6 oznacza coś więcej - znacznie odważniejszą sylwetkę z osobliwym, ociekającym chromem wlotem powietrza. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi wzrósł zaledwie o 6 mm, pojawiły się za to nowoczesne turbobenzyniaki ery downsizingu, nowe turbodiesle o pojemności 1,6 i 2 litrów, zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe DSG oraz napęd na cztery koła Haldex (wcześniej: Torsen).

Wisienką na torcie była wersja R36 z 3,6-litrową, benzynową V-szóstką o mocy 300 KM i napędem na obie osie (0-100 km/h w 5,6 s) oraz nadal produkowana odmiana CC z opływową karoserią, wzorowaną na autach coupe.

Volkswagen Passat kontra Darth Vader - WIDEO

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Volkswagen Passat B7 (2010-) Volkswagen Passat B7 (2010-) Volkswagen Passat B7 (2010-)

Volkswagen Passat B7 (2010-)

Tak jak przed laty, gruntownie zmodernizowany Passat został zakwalifikowany jako nowa generacja (i znów z karoserii poprzednika został tylko dach). Rysy auta są teraz bardziej szlachetne i nawiązują do flagowego Phaetona, a lista opcji pęka od najnowocześniejszych elektronicznych pomocników, takich jak asystent włączania świateł drogowych. Najoszczędniejszy w gamie Volkswagen Passat BlueMotion z 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 105 koni ma średnio zużywać zaledwie 4,2 l/100 km.

Po raz pierwszy wersja amerykańska Passata różni się od europejskiej (czytaj więcej o nowym VW Passacie dla USA). Auto ma 280-centymetrowy rozstaw osi i dwa benzyniaki oraz jednego turbodiesla do wyboru. Jego produkcję powierzono nowym zakładom VW w Tennessee.

Marcin Sobolewski

Nowy Volkswagen Passat - PIERWSZA JAZDA

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Agora SA