Jak powstawała najszybsza Skoda w historii?

Jak pisaliśmy w zeszłym tygodniu, podczas tegorocznego, legendarnego Bonneville Speed Week specjalnie przygotowana Skoda Octavia vRS spróbuje przekroczyć barierę prędkości 200 mil/h. Producent udostępnił właśnie kilka zdjęć z budowy i testów niezwykłej maszyny

Elektryczna Skoda Octavia

Przypomnijmy, auto powstawało w zaciszu brytyjskiego oddziału Skody w Milton Keys, a próba pobicia rekordu prędkości ma uczcić okrągłą, dziesiątą rocznicę produkcji pierwszego samochodu z metką RS. Jako bazy inżynierowie użyli całkowicie seryjnej, usportowionej odmiany Octavii. Po całkowitym wybebeszeniu limuzyny specjaliści zabrali się za przystosowanie jej do próby bicia rekordu. 2-litrowe TSI, które w cywilnym aucie rozwija moc 200 KM zostało gruntownie zmodyfikowane. Oprócz wzmocnienia mechanicznych wnętrzności, silnik wyposażono m.in. w potężną turbosprężarkę firmy Garrett. Pojone wysokooktanowym paliwem mechaniczne serce radykalnej Octavii oferuje moc 600 KM oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Dużo czasu brytyjski zespół techniczny poświęcił dostosowując pojazd do wymogów przedstawionych przez organizatora Bonneville Speed Week, czyli Southern California Timing Association (SCTA). W rezultacie samochód zyskał m.in. wzmocnioną klatkę bezpieczeństwa oraz spadochron, który pomoże wyhamować auto.

Nie wiemy, kto został oficjalnie zgłoszony jako kierowca do próby bicia rekordu, ale okazuje się, że przyjemność gnania w Skodzie z prędkością 200 mil/h poznają także zwykli śmiertelnicy:

Jeszcze nigdy żadna Skoda nie była tak szybka. Z pewnością będzie to niesamowita gratka dla dziennikarzy, którzy osobiście będą pokonywać barierę prędkości 325 km/h. Cieszę się ogromnie, że polscy dziennikarze będą jedynymi poza Brytyjczykami, którzy zyskają możliwość bicia rekordu tym samochodem na 9 milowej prostej - powiedział Tomasz Piasny ze Skody Auto Polska

Jeśli chcielibyście pokibicować Skodzie (i polskim dziennikarzom) w ataku na rekord, tegoroczne święto prędkości w Bonneville rusza 13 sierpnia. Legendarne Bonneville Salt Flats rozciąga się w odległości 90 km na zachód od Salt Lake City i zajmuje około 50 mil kwadratowych północno-zachodniej części stanu Utah.

Zapraszamy do galerii ze zdjęciami z procesu budowy i testowania Octavii vRS Bonneville. Poniżej znajdziecie porównanie rekordowej Skody z autem, na bazie którego powstała.

 

Skoda Octavia vRS Bonnevile Skoda Octavia vRS
OSIĄGI
Prędkość maksymalna ponad 322 km/h 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)
brak danych 7,3 sek.
Maksymalna moc (KM) 550-600 200
Maksymalny moment (Nm) 450 przy 6000-7700 obr./min. 280 przy 1700-5000 obr./min.
Zużycie paliwa (średnio) brak danych 7,7 l/100 km
Emisja CO2 (g/km) brak danych 180
SILNIK
Typ silnika TSI TSI
Liczba zaworów na cylinder 4 4
Wtrysk paliwa Bezpośredni Bezpośredni
Pojemność silnika (cm3) 1984 1984
Średnica x skok tłoka (mm) 82,5 x 92,8 82,5 x 92,8
Stopień sprężania 9,6:1 9,6:1
Ciśnienie doładowania (bar) 1,8-1,93 1,24-1,38
Paliwo 120 LO wysokooktanowe paliwo rajdowe 95 LO bezołowiowe
Układ sterowania Sterownik silnika (REVO + AIM) Sterownik silnika
PRZEKŁADNIA
Sprzęgło Hydrauliczna - czterotarczowe sprzęgło spiekane z pojedynczym kołem zamachowym Hydrauliczne uruchamiane jednotarczowym, suchym sprzęgłem ze sprężyną membranową i okładziną bez azbestu
Skrzynia biegów Manualna, sześciobiegowa z Octavii GreenLine, całkowicie zsynchronizowana, z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu z częściową blokadą Manualna, sześciobiegowa
PODWOZIE
Oś przednia/oś tylna Kolumna McPhersona z niezależnym zawieszeniem typu multi-link Kolumna McPhersona z trójkątnymi wahaczami / niezależne zawieszenie typu multi-link z jednym wzdłużnym i dwoma poprzecznymi wahaczami oraz stabilizatorem
Zawieszenie Amortyzator ze sprężyną f. K&W, dwukierunkowe bez stabilizatora, prześwit pod pojazdem 50 mm (odległość ramy pomocniczej od podłoża) Sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, tylne sprężyny znajdujące się poza amortyzatorami (na tylnej osi amortyzatory gazowe)
Przednie hamulce Przednie hamulce z Octavii GreenLine dla zmniejszenia oporu Hamulce tarczowe z tarczą wentylowaną i jednotłoczkowym zaciskiem pływającym
Tylne hamulce brak Hamulce tarczowe z pełną tarczą i jednotłoczkowym zaciskiem pływającym
WYMIARY I MASA
Masa własna pojazdu (kg) 1450 1395
Masa całkowita (kg) 2000 1950
Prześwit pod pojazdem (mm) 50 128
KOŁA I OPONY
Typ kół 15-calowe felgi stalowe Skoda GreenLine 18-calowe felgi aluminiowe
Typ opon Goodyear Eagle Land Speed 225/40 R18 92Y


Źródło: Skoda
oprac. Bartosz Sińczuk

ZOBACZ TAKŻE:

Elektryczna Škoda Octavia

20 lat Skody i Volkswagena

Skoda Octavia - ogłoszenia

Więcej o: