Renault Megane CC Floride

Tegoroczną wiosnę Renault przywita limitowaną wersją Megane CC Floride, nawiązującą do kabrioletu z lat 60.

Seria limitowana Renault Megane CC Floride trafi do sprzedaży w Europie jeszcze w marcu. Od "zwykłej" wersji różni się m.in. unikalną kolorystyką karoserii i wnętrza. Nadwozie w kolorze kości słoniowej spoczęło na 17-calowych obręczach, w środku z kolei zagościła czerwona skórzana tapicerka. Tu i ówdzie pojawiły się emblematy, przypominające o przodku sprzed lat.

Każdy z 1200 egzemplarzy Renault Megane CC Floride (450 zarezerwowano dla rynku francuskiego) będzie napędzany 130-konnym turbodieslem o pojemności 1,9 litra, połączonym z 6-biegową skrzynią ręczną. Lista dodatkowego wyposażenia obejmuje: automatyczny hamulec postojowy, czujniki ciśnienia w ogumieniu, czujniki parkowania i nawigację. We Francji cena modelu wynosi 31 500 euro.

Historia Renault Floride

Po flagowych modelach, będących przed wojną bohaterami konkursów elegancji - Primaquatre, Viva, Nerva Sport - Renault wypuściło w roku 1958 model Floride, którego zadaniem było nawiązanie do tradycji marki w segmencie kabrioletów. Oparty na modelu Dauphine, Floride uosabiał żywiołowość lat 60. i elegancję we francuskim stylu. Legendarna jest też sesja zdjęciowa, dzięki której model stał się sławny na całym świecie. Przed obiektywem stanęła obok niego Brigitte Bardot.

Sukces w USA był nieunikniony - jeszcze przed oficjalną premierą kabriolet made in France zamówiło prawie 13 tysięcy osób. Auta Caravelle stanowiły dużą część z 62 772 samochodów Renault sprzedanych w Stanach Zjednoczonych w 1960 roku. Większość z nich trafiła do stanu Kalifornia i na Florydę. Dodatkowo można było zamówić radio Motorola oraz tapicerkę ze sztucznej skóry. Na długo przed kryzysem paliwowym Renault akcentowało walory ekonomiczne swoich pojazdów. Auta Renault zwyciężyły Mobil Mileage Rally 1960 w trzech klasach. Jednym z triumfatorów była Caravelle, która na galonie benzyny przejechała 50,13 mili. Popularność Floride rosła także na Starym Kontynencie.

Na lato 1960 roku zaplanowano sesję fotograficzną reklamującą Floride. Otwarta pozostała kwestia modelki oraz miejsca. Brigitte Anne Marie Bardot była już aktorką u szczytu sławy, którą przyniósł jej film pt. "I Bóg stworzył kobietę" (rok 1956). Dla mediów Bardot stała się europejskim odpowiednikiem Marylin Monroe i Jayne Mansfield. Wysoka, zgrabna i zmysłowa aktorka była dla młodego pokolenia obiektem westchnień.

Dotychczas samochody Renault fotografowano zwykle na ulicach Paryża. Wielkomiejski zgiełk, korki i stres nie pasowały jednak do radosnego charakteru Floride ani temperamentu modelki. Brigitte często przebywała na Francuskiej Riwierze - St. Tropez, Cannes, Nicea to miejsca, gdzie można było spotkać celebrytów z całego świata. Bywać na Lazurowym Wybrzeżu było w dobrym tonie. Wybór padł więc na St. Tropez i malownicze okolice. Floride stworzono przecież dla osób, które cieszą się beztroskim życiem.

Przed obiektywem Brigitte była niezwykle naturalna, swobodna i radosna - wprost stworzona do jazdy modnym kabrioletem. Zdjęcia opublikowano w miesięczniku Elle. Niektóre obiegły prasę całego świata. Po publikacji zainteresowanie Floride niezwykle wzrosło. Brigitte Bardot znakomicie sprawdziła się w roli, którą dziś określa się mianem ambasadora marki. Dodatkowym atutem był fakt, że już kilka lat wcześniej prywatnie użytkowała inny model Renault - Dauphine.

Renault Floride zbudowano w oparciu o mechanizmy modelu Dauphine. Napędzał ją umieszczony z tyłu, chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik o pojemności 845 cm3. Jednostka o nazwie Ventoux pochodziła z Dauphine Gordini. Zastosowano także inne elementy z tego pojazdu, m.in. skrzynię biegów. W 1961 roku we Francji i na pozostałych rynkach Europy zaprezentowano Renault Caravelle. Wprowadzono silnik o mocy 48 KM i pojemności 956 cm3. Jednostkę o nazwie Sierra z modelu 8 Major montowano także we Floride S. W następnych latach moc wzrastała do 51 i 55 KM. Po raz pierwszy w tej klasie pojazdów z przodu i z tyłu montowano wydajne hamulce tarczowe systemu Lockheed o średnicy 260 mm. Zapewniały one autu ważącemu niewiele ponad 800 kg niezwykle krótką drogę hamowania w każdych warunkach. Od roku modelowego 1963 oferowano Caravelle napędzaną silnikiem 55 KM o pojemności 1108 cm3. Samochód rozwijał maksymalną prędkość 145 km/h, spalając średnio 7 l/100 km. W kolejnych latach wprowadzano zmiany mechanizmów, dzięki czemu moc wzrosła do 58 KM.

W październiku 1966 roku zakończono produkcję Renault Floride. Model Caravelle montowano jeszcze przez następne kilkanaście miesięcy. Łącznie zbudowano 117 118 egzemplarzy Renault Floride i Caravelle we wszystkich wersjach nadwoziowych. Po wielu latach na rynku pojawiły się kolejne kabriolety Renault - model 19 oraz jego następca, Megane.

Marcin Sobolewski, źródło: Renault

Renault Megane CC - TEST

Renault Megane CC i GT - GALERIA

Renault Megane - ogłoszenia

 

 

Więcej o: