Salon Genewa 2011 | Nowa Kia Rio z bliska

Rewolucja zamiast ewolucji - tak nową Rio przedstawia sama Kia. Nie wiadomo jeszcze, czy model trafi do polskiej sieci dealerskiej
Od 2005 roku Kia Rio znalazła na świecie 860 tys. nabywców.

Nowa Kia Rio dostępna będzie jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz jako 4-drzwiowy sedan. W porównaniu do poprzedniczki, 5-drzwiowy hatchback jest o 2 cm dłuższy (405 cm) i o 2,5 cm szerszy (172 cm), za to o 1,5 cm niższy (145,5 cm). Między osiami Rio przybyło aż 7 cm (257 cm, zaledwie 0,8 cm mniej niż Skoda Octavia). Przekłada się to zarówno na przestronniejszą kabinę, jak i na większy bagażnik (288 l). Ponadto pasażerowie mają do dyspozycji 15-litrową skrytkę w desce rozdzielczej, schowek w konsoli środkowej o pojemności 3 l oraz kieszenie na butelki we wszystkich drzwiach.

Na listę wyposażenia Kii Rio trafią dodatki znane z większych modeli: gniazdo multimedialne, bluetooth, bezkluczykowy system uruchamiania silnika, automatyczna klimatyzacja, asystent ruszania pod górę, reflektory ksenonowe, czujniki ciśnienia w ogumieniu oraz podgrzewane koło kierownicy.

Przednie zawieszenie Kii Rio oparto na kolumnach MacPhersona, tylne zaś na belce skrętnej. Układ kierowniczy wyposażono w elektryczne wspomaganie kierownicy (regulowanej w dwóch płaszczyznach). Hamulce przedniej osi uzbrojono w wentylowane tarcze, a tylnej - zależnie od wersji - w tarcze lub bębny.

Gama silników obejmuje dwa benzyniaki i dwa turbodiesle o pojemności od 1,1 do 1,4 litra i mocy od 70 do 109 KM (dane techniczne w tabeli). Wszystkie będą współpracować z ręcznymi skrzyniami o 5 (słabszy motor benzynowy) lub 6 przełożeniach (pozostałe). Najoszczędniejszy, 3-cylindrowy turbodiesel 1.1 (70 KM) dzięki systemowi start-stop ma średnio zużywać zaledwie 3,2 l/100 km.

Pojemność i typ silnika
Moc
Moment obrotowy Śr. zużycie paliwa Przysp.
0-100 km/h
V max
benzynowy R3 DOHC,
1248 ccm
85 KM przy 6000 obr./min
118 Nm przy 4000 obr./min 4,8 l/100 km
4,3 l/100 km
(z pakietem ISG)
-
13 s 167 km/h
benzynowy R4 DOHC,
1396 ccm
109 KM przy 6000 obr./min
136 Nm przy 4200 obr./min 5,2 l/100 km
4,8 l/100 km
(z pakietem ISG)
-
11,5 s 181 km/h
turbodiesel R3 DOHC,
1120 ccm
70 KM przy 4000 obr./min
162 Nm przy 1750 obr./min 3,5 l/100 km
3,2 l/100 km
(z pakietem ISG)
-
16,4 s 161 km/h
turbodiesel R4 DOHC,
1396 ccm
90 KM przy 4000 obr./min
216 Nm przy 1750 obr./min 4,1 l/100 km
3,5 l/100 km
(z pakietem ISG)
14,2 s 171 km/h


Kia niedługo rozstrzygnie, czy nowy model zagości w polskiej ofercie. W Europie wersja 5-drzwiowa pojawi się w III kwartale 2011 roku, zaś 3-drzwiowa - w I kwartale 2012 roku (sedan nie będzie tu sprzedawany).

Marcin Sobolewski


Salon Genewa 2011 - premiery samochodów

Nowa Kia Picanto "na żywo" - WIDEO

Kia Rio - ogłoszenia

Więcej o: