Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Drugie życie Lancii Stratos | Galeria

W latach 1972-1974 na potrzeby uzyskania homologacji rajdowej studio Bertone zbudowało 492 Lancie Stratos. Każdą z nich napędzała widlasta "szóstka" z Ferrari Dino.
"Nowy" Stratos powstał na życzenie Michaela Stoscheka, właściciela firmy Brose KG i amatora sportów motorowych. Budowy współczesnej interpretacji kultowego auta podjęło się - nie mniej kultowe - studio Pininfarina.
Stratosa zbudowano na bazie Ferrari F430 Scuderia (poznaj nasze wrażenia z jazdy Ferrari F430). Dodatkowo podkręcona, centralnie umieszczona V8-ka o pojemności 4,3 l rozwija moc 540 KM i oddaje we władanie kierowcy równe 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To sporo, biorąc pod uwagę, że mierzące 4,1 m długości auto waży zaledwie 1247 kg. Masę rozłożono w stosunku 44:56. Za skuteczne wytracanie prędkości odpowiada system hamulcowy firmy Brembo z tarczami o średnicy 398 mm na przedniej oraz 350 mm na tylnej osi.
Równie imponujące są osiągi Lancii. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 3,3 s, a druga - po 9,7 s. Konstruktorzy obiecują, że wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 274 km/h.
Budowa współczesnego wcielenia Stratosa pochłonęła 3 miliony euro. Pierwotnie zakładno budowę jednego egzemplarza, ale zainteresowanie zakupem auta wyraziło już około 40 osób. Pininfarina szacuje, że każdy z nich będzie musiał wyłożyć 400 tys. euro, z czego 100 tys. to koszt "dawcy" - Ferrari F430.
Zapraszamy do galerii zdjęć współczesnego wcielenia Lancii Stratos.
Bartosz Sińczuk, Marcin Sobolewski |
![]() |
![]() |
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
-
Już jest Nowy Nissan Juke. Ten samochód zawojował rynek
- "Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy
- Renault Clio 1.3 TCe - opinie, test, spalanie. Odmłodzony przebój z najmocniejszym silnikiem
- W taką pogodę na drogach często pojawia się czarny lód. Jak uniknąć niebezpieczeństwa?
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
Forum
- Policyjna mafia w Żorach (5)
- Komunizm (128)
- Opony zimowe czy wielosezonowe (89)
- OT - gala 100 lecia PZPN (34)
- Mam nadzieję, że 3ci pas nie powstanie. (12)
- bliskie spotkania III stopnia (7)
- Z czego wynika tak wysoka cena katalizatora? (9)
- trzepanie kasy za brak OC (22)
- OT - pytanie o władzę Prezesa NIK (20)
- OT - płacz to chyba jest teraz? (19)