VW, który zużywa 1 litr ON/100 km

Marzenie Ferdinanda Piëcha o aucie zużywającym litr na "setkę" może się ziścić. Volkswagen zaprezentował ekologiczny prototyp XL1, który zużywa średnio 0,9 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km

Niemieccy inżynierowie od kilku lat pracują nad samochodem, którego apetyt spadnie poniżej 1 litra na 100 km. Zaczęło się od prototypu 1-Litre z 2002 roku. Siedem lat później światło dzienne ujrzał model L1 (więcej o nim przeczytasz tutaj ), a podczas startujących właśnie targów motoryzacyjnych w Katarze Volkswagen pochwali się kolejnym oszczędnym pojazdem przyszłości - XL1 ( tutaj znajdziecie porównanie danych technicznych wszystkich trzech aut).

XL1 jest nie tylko najoszczędniejszy spośród wszystkich trzech konceptów, ale i najbardziej "osobowy". Dwóch pasażerów może nim podróżować, siedząc obok siebie, a nie jeden za drugim. Dostęp do kabiny ułatwiają podnoszone do góry drzwi.

Auto mierzy 3,89 m długości, 1,67 m szerokości i zaledwie 1,16 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,22 m. Design karoserii z potężnym odwłokiem bezwzględnie podporządkowano aerodynamice. Współczynnik oporu powietrza XL1 to 0,186.

Sercem, a raczej serduszkiem prototypu jest dwucylindrowy motor TDI o pojemności 0,8 litra i mocy 48 KM ("połówka" 1.6 TDI), współpracujący z 27-konny silnikiem elektrycznym. Tandem ten generuje 75 koni i pozwala rozpędzić ważący 795 kg wóz do prędkości 160 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,9 s.

Za przeniesienie siły napędowej na koła odpowiada dwusprzęgłowa przekładnia o 7 przełożeniach. XL1 jest tak zwaną "pełną hybrydą" - do 35 km może pokonać jedynie o siłach motoru elektrycznego. Potrzebną do tego celu energię magazynuje w akumulatorach litowo-jonowych.

Do budowy auta posłużyły najlżejsze (czyt. najdroższe) materiały. Poszycie nadwozia wykonano z polimerów wzmacnianych włóknami węglowymi, a elementy układu jezdnego - z aluminium. Za magnezowymi felgami kryją się ceramiczne tarcze hamulcowe.

Ekologiczne zabiegi Volkswagena sprawiły, że nowy prototyp ma zużywać w cyklu mieszanym zaledwie 0,9 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km i emitować średnio 24 gramy dwutlenku węgla na kilometr.

Niemcy nie planują wdrażać XL1 do produkcji, ale rozwiązania w nim zastosowane mają szanse w przyszłości trafić do cywilnych modeli koncernu.

Golf GTI do lansu - ZOBACZ WIĘCEJ

Używany VW Passat B5

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA