Odmłodzona Acura RL

Topowa limuzyna Acury, w Europie znana jako Legend, przeszła za Oceanem niewielką kurację odmładzającą
Acura RL zastąpiła Legenda w 1995 roku (nazwa RL pochodzi od słów "road luxury"). Obecna, druga generacja modelu zdobyła w Japonii tytuł Samochodu Roku 2005.

Kolejna generacja RL-a zadebiutowała w USA pod koniec 2004 roku, a kilka miesięcy później pojawiła się w Europie jako Legend. W przeciwieństwie do przednionapędowych poprzedników, tym razem Japończycy zaoferowali klientom wóz z napędem na cztery koła, na dodatek naszpikowany elektronicznymi nowinkami. Zaawansowany układ SH-AWD rozdziela moment obrotowy nie tylko pomiędzy osiami, ale i między tylnymi kołami. Acurą RL jeździliśmy po polskich drogach niemal 4 lata temu (test znajdziecie tutaj).

System SH-AWD pozwala na przekazanie 70% momentu obrotowego na tylną oś, a cała porcja może trafić tylko do jednego z kół.

Honda już raz przeprowadziła face-lifting modelu (więcej tutaj). Na jesieni 2008 roku Legend i RL otrzymały subtelnie przestylizowane nadwozia oraz 3,7-litrowy silnik V6 SOHC w miejsce poprzedniego, o pojemności 3,5 litra (moc wzrosła z 295 do 300 KM). Zastosowano także nowy, 5-biegowy automat i inaczej skrojony układ jezdny. Model na krótko pojawił się w polskich cennikach Hondy w cenie od 244 do 258 tys. zł, po czym definitywnie zniknął z oferty zamieszczonej na stronie internetowej - zarówno polskiego, jak i pozostałych europejskich importerów.

W rok modelowy 2011 Acura RL wjeżdża nieznacznie odmłodzona. Dyskusyjny, ociekający chromem grill zyskał nieco lżejszy kształt, a 18-calowe alufelgi - nowy wzór i całoroczne opony Michelin. Pod blaszanym płaszczem ukrył się nowy, 6-biegowy automat (wcześniej zastosowany w modelu ZDX), dzięki któremu średnie zużycie paliwa spadło do 13 l/100 km w miescie i 9,8 l/100 km na trasie. Nie zabrakło i innych technologicznych fajerwerków. Jako pierwsi na świecie, Japończycy wyposażyli RL-a w rezonatory Helmholtza umieszczone po wewnętrznych stronach kół. Efekt? W połączeniu z dodatkowymi materiałami wygłuszającymi, hałas w kabinie został obniżony o 15 proc.

RL to model niedoceniany w swoim segmencie. W walce z konkurencją pokroju BMW serii 5 czy Infiniti M nie pomogła mu jednak ani wysoka cena (choć motywowana bogatym, niespotykanym gdzie indziej wyposażeniem), ani kontrowersyjny wizualnie face-lifting, ani bratobójcza walka z tańszym TL-em. Obydwa modele mają niemal te same wymiary i mogą być wyposażone w te same układy napędowe, jednak Acura TL kusi niższą o kilka tysięcy dolarów ceną. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2010 roku RL zdobył w USA tylko 872 klientów, podczas gdy sprzedaż Infiniti M w tym samym okresie sięgnęła 6602 egzemplarzy.

Marcin Sobolewski



Honda Legend kontra Citroen C6 i Volvo S80 - PORÓWNANIE

Acura NSX przejechała 658 tys. km - ZOBACZ TUTAJ

Acura Legend - ogłoszenia

Więcej o: