Audi Q5 Hybrid

Amerykanie żyją hybrydowymi nowościami i to głównie z myślą o nich Audi stworzyło SUVa z napędem kombinowanym. Oficjalna premiera Q5 Hybrid nastąpi podczas salonu samochodowego w Los Angeles

Audi podało pierwsze informacje dotyczące hybrydowego SUVa z Ingolstadt. Nie są one kompletne, ale dają pojęcie, jak szybko koncern Volkswagena nadrabia zaległości w świecie hybryd.

Głównym rynkiem zbytu będzie Ameryka Północna, więc pod maską podstawową jednostką napędową jest benzynowy TFSI o pojemności 2 litrów, znany z wielu modeli Audi. Osiąga on moc 211 KM, co już samo w sobie zapewnia przyzwoite osiągi. Ale hybryda oferuje coś więcej, bo oprócz benzyniaka pod maską wylądował motor elektryczny o mocy 45 KM. Łączna moc obu silników przekazywana na koła wynosi 245 KM, a momentu wynoszącego 480 Nm nie powstydziłby się niejeden prawdziwy samochód sportowy. Dzięki temu zielone Audi Q5 potrafi osiągnąć 100 km/h w 7,1 s i rozpędzić się maksymalnie do 222 km/h.

Samochodu z napisem "Hybrid" na błotniku nie kupuje się tylko dla samych osiągów. Ważny jest też aspekt ekologiczny, tudzież ekonomiczny. Oprócz ulg podatkowych (w niektórych krajach) auto oferuje niższe spalanie. Dba o to cały system. Energia elektryczna magazynowana jest w bateriach litowo-jonowych (1,3 kWh). Ich ładowanie odbywa się podczas jazdy za pomocą silnika spalinowego, jak i podczas zwalniania i hamowania za pośrednictwem systemy odzyskiwania energii hamowania.


Oprócz tego inżynierowie podjęli walkę ze zwiększoną masą auta. Układ hybrydowy w przypadku Q5 waży zaledwie 130 kg, ale to i tak wzrost. Zastosowano więc szereg zabiegów redukujących masę własną (m.in. maska i tylna klapa wykonane są ze stopów aluminium).

Kierowca ma do dyspozycji specjalny zestaw przyrządów, gdzie zamiast obrotomierza pojawił się wskaźnik wydajności, a obok niego mniejszy pokazujący stan naładowania akumulatorów. Na desce rozdzielczej znajduje się przycisk "EV" trybu elektrycznego. Dzięki temu można pokonać do 3 km korzystając jedynie z silnika elektrycznego. Jakie są efekty? Według Audi zużycie paliwa w normalnym cyklu (cokolwiek to znaczy) powinno wynosić poniżej 7 l/100km. Daje to emisję CO2 poniżej 160 g/km.

Oficjalna prezentacja nastąpi podczas salonu samochodowego w Los Angeles (18 listopada). Europejska premiera najprawdopodobniej odbędzie się w Genewie. Audi Q5 Hybrid trafi do salonów sprzedaży w przyszłym roku.

Zapraszamy do obejrzenia filmu o działaniu systemu (jęz. niemiecki).

 

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Toyota Prius | Za kierownicą - TEST MOTO.PL


Samochody: Audi Q5 - ogłoszenia

Więcej o: