Nissan Fairlady Z 432 - jak nowy

Mniejszy silnik, większa frajda - tak można by opisać Nissana Fairlady Z 432, w którym zamontowano silnik z modelu Skyline GT-R

Nissan Fairlady Z to japońska wersja Datsuna 240Z. Samochód o bardzo atrakcyjnej stylistyce produkowany był w wielu wersjach w latach 1969-1978. My znamy go głównie z wersji napędzanej silnikiem R6 2.4 osiągającym 150 KM. W Japonii oferowany był też z mniejszą szóstką o pojemności dwóch litrów (115 KM). Ale największe zainteresowanie zawsze skupia się wokół rzadkich wersji. Z pewnością do takich można zaliczyć Fairlady Z 432 z 1970 roku, który powstał w liczbie około 420 sztuk. Zamontowano w nim dwulitrowy silnik R6, ale z modelu Skyline GT-R. Mniejsza masa silnika i większa moc wynosząca 160 KM czyniły go całkiem szybkim zawodnikiem.

Na oddzielny akapit zasługuje sam silnik. S20 montowany w Skyline GT-R i Fairlady Z 432 to sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1998 cm3. Jego pochodzenie jest wyjątkowo szlachetne, gdyż wywodzi się bezpośrednio z silnika napędzającego wyścigowego Nissana R380. Konstrukcja jak na lata sześćdziesiąte jest wyjątkowo zaawansowana. Głowica ma cztery zawory na cylinder i z dwa wałki rozrządu, a całość jest zasilana poprzez trzy gaźniki Webera. Efekt to 160 KM przy 7000 obr/min i 180 Nm momentu obrotowego.

Egzemplarz prezentowany na zdjęciach to prawdziwa perełka. Przebieg wynosi zaledwie 12 tys. km, a cały samochód mimo świetnego stanu technicznego poddano gruntownej odnowie. Rezultat jest rewelacyjny, samochód wygląda nawet lepiej, niż jak opuszczał linie produkcyjną. A może to tylko urok pięknego klasyka?

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

55 lat Forda Thunderbirda | Galeria

Więcej o: