Milion razy BMW X5

Po 11 latach od rozpoczęcia produkcji BMW X5, z taśmy produkcyjnej w Spartanburgu w Południowej Karolinie zjechał milionowy egzemplarz tego auta

Historia modelu sięga początku lat 90., gdy Chris Bangle narysował pierwsze jego szkice w kalifornijskim centrum projektowym BMW. Od chwili debiutu X-piątka dzierżyła tytuł najbardziej drogowego SUV'a w segmencie, a marketingowcy woleli określać ją mianem SAV (Sport Activity Vehicle).

Produkcja pierwszej generacji BMW X5 (E53) wystartowała w 1999 roku i trwała do września 2006. Jej konstrukcja bazowała na rozwiązaniach stosowanych w serii 5 oraz Land Roverze, który był wtedy w posiadaniu Niemców. Dwa lata przed debiutem następcy przeprowadzono face-lifting, który objął m.in. zewnętrzne oświetlenie, wprowadzenie nowego napędu xDrive oraz odświeżenie oferty silników benzynowych.

Kolejna odsłona - E70 - zadebiutowała pod koniec 2006 roku. Auto wyposażono m.in. w system iDrive oraz opcjonalny trzeci rząd siedzeń. W czerwcu 2008 roku do oferty dołączyła odmiana M, a kilka miesięcy temu przeprowadzono face-lifting modelu. Oferta silników obejmuje dwa 3-litrowe diesle o mocy 245 i 306 koni (R6) oraz motory benzynowe: o pojemności 3 litrów i 306 koni (R6), o pojemności 4,4 litra i mocy 407 koni (V8), a także wspomnianą wersję M o pojemności 4,4 litra i mocy 555 koni (V8).

Blisko 40% spośród miliona wyprodukowanych dotychczas X-piątek trafiło na amerykański rynek. Dziś auto oferowane jest w 120 krajach świata. Milionowy egzemplarz - czarne X5 xDrive 35i z brązową skórzaną tapicerką - znalazł nabywcę w Chinach.

Aktualnie w ofercie BMW znajdują się aż cztery modele z serii X: X1, X3, X5 i X6. Stanowią one 20% globalnej sprzedaży firmy. Fabryka w Spartanburgu przygotowuje się właśnie do produkcji nowej generacji X3.

Marcin Sobolewski

"Trójka" po zmianach - Genewa 2010 - ZOBACZ TUTAJ

BMW 135i - test - WIDEO

Samochody: BMW 6 - ogłoszenia

Więcej o: