40 lat Range Rovera

Range Rover obchodzi swoje 40. urodziny. Od momentu debiutu przeszedł metamorfozę z komfortowego "dzikusa" w luksusowego SUV-a

Range Rover od początku pomyślany był jako luksusowa alternatywa dla roboczego Land Rovera. Range dostał także mocny silnik V8, co nie tylko przełożyło się na osiągi, ale też zwiększyło możliwości holownicze. Początkowo wnętrze było proste i pomyślane tak, by można je było myć szlauchem z wodą. Z czasem Range Rover z luksusowego dzikusa przerodził się w typową salonkę ze stałym napędem na cztery koła. Obecna generacja wciąż może bez obawy zjechać z ubitych ścieżek, ale konstrukcja została opracowana pod kątem komfortu. Zrezygnowano z solidnej ramy, co pozwoliło zredukować masę i powiększyć wnętrze.

W 2004 roku pojawił się Range Rover Sport, który stał się tańszą alternatywą dla topowego Range Rovera. Jego konstrukcja opiera się na Discovery (LR3), a stylistyka została zainspirowana pierwszą generacją Range'a.

Kolejną rewolucją jest LRX, który początkowo miał być Land Roverem, ale ostatecznie zadebiutuje na rynku jako "baby-Range Rover".

 

Range Rover - historia w skrócie:


1966 Rozpoczęcie pracy nad prototypem, znanym jako "100-inch station wagon" lub VELAR (V8 (eight) Land Rover).

1970 Pierwszy dwudrzwiowy Range Rover - zwany później Classic - wchodzi do sprzedaży.

1971 Range Rover otrzymuje nagrodę RAC Dewar za wyjątkowe osiągnięcia techniczne.

1972 Range Rover jako pierwszy samochód pokonuje Darien Gap (dzikie, bagnisto-leśne tereny na granicy Kolumbii i Panamy) w wyprawie Trans-America Armii Brytyjskiej.

1974 Range Rover pokonuje w 100 dni wyprawę z zachodu na wschód przez Saharę.

1977 Zmodyfikowany Range Rover wygrywa Londyn-Sydney Marathon w klasie 4x4, pokonując 30 tys. km, najdłuższy rajd na czas.

1979 Odpowiednio przygotowany Range Rover wygrywa pierwszy w historii rajd Paryż-Dakar

1981 Range Rover ponownie wygrał rajd Paryż-Dakar.

1981 Range Rover prezentuje pierwszą wersję czterodrzwiową o nazwie "In Vogue".

1982 W opcji pojawia się skrzynia automatyczna.

1983 Range Rover wprowadza ręczną skrzynię pięciobiegową.

1985 Napędzany silnikiem diesla Range Rover 'Bullet' pobija 27 rekordów prędkości.

1987 Rozpoczęcie sprzedaży Range Rovera w Stanach Zjednoczonych.

1989 Range Rover jako pierwsze auto z napędem 4x4 otrzymuje system ABS.

1990 Pojawia się usportowiona wersja limitowana CSK - skrót od imienia założyciela Charlesa Spencera Kinga.

1992 Range Rover jako pierwsze auto z napędem 4x4 otrzymuje system elektronicznej kontroli trakcji (ETC).

1992 Debiut wersji LSE o większym rozstawie osi.

1992 Po raz pierwszy w tej klasie pojawia się elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne.

1994 Pojawia się druga generacja, znana jako P38a.

1996 Zakończenie produkcji Range Rovera Classic (pierwsza generacja). Łącznie powstało 317 615 sztuk.

1999 Podczas targów London Motor Show Range Rover prezentuje wersję limitowaną "Linley".

2001 Range Rover prezentuje trzecią generację o kodzie L322.

2002 Fabryka w Solihull wypuszcza półmilionowego Range Rovera.

2005 Prezentacja niższej linii modelowej - Range Rover Sport - nawiązującej stylistycznie do pierwszej generacji.

2006 Range Rover prezentuje "Terrain Response" i silnik wysokoprężny TDV8.

2009 Facelifting i nowe silniki (więcej tutaj)

2010 Range Rover obchodzi swoje 40. urodziny (17 czerwca).

2010 Całkowicie nowy, kompaktowy Range Rover LRX zostanie zaprezentowany podczas salonu Paris Motor Show.

 

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Range Rover LRX będzie przednionapędowy - ZOBACZ TUTAJ

Land Rover - historia w pigułce - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o: