Mustang za milion dolarów

Na aukcję internetową trafił właśnie Shelby Trans Am Mustang Boss 302 z 1969 roku. Za tymi słowami kryje się wyczynowa odmiana Mustanga, której Ford zawdzięcza złoto i srebro w cyklu wyścigów Trans Am. Licytacja startuje od 1,1 miliona dolarów

W 1966 roku Amerykanie powołali do życia cykl wyścigów Trans Am, dedykowanych samochodom klasy pony cars. Zaczęło się od Forda Mustanga, a niedługo później dołączyły do niej m.in. Chevrolet Camaro, Dodge Challenger i Pontiac Firebird. W pierwszych dwóch sezonach Trans Am triumfował Ford (1966 i 1967), ale kolejne dwa należały już do Chevroleta i jego nowego Camaro (1968 i 1969). Ekipa spod znaku błękitnego owalu zajęła wtedy drugie miejsce. Henry Ford, znany z miłości do wyścigów, nie mógł znieść takiej porażki. Do pomocy ściągnięci zostali pracownicy General Motors - Larry Shinoda i Semon E. "Bunkie" Knudsen. Tak powstał Mustang Boss 302, stworzony z myślą o zwycięstwie w pucharze Trans Am. Aby auto mogło w nim uczestniczyć, konieczne było jednak zbudowanie 500 sztuk dopuszczonych do ruchu drogowego.


Mustang Boss 302

Cywilna wersja Boss 302 otrzymała nowy silnik V8 o pojemności 302 cali sześciennych z większymi w stosunku do 289-calowego poprzednika zaworami i kanałami dolotowymi. Osiągał on moc 290 koni przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 393 Nm przy 4300 obr./min, przekazywany na tylne koła za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni manualnej. Prędkość maksymalna przekraczała 200 km/h, przyspieszenie od 0 do 60 mil/h wynosiło 6,9 s, a czas potrzebny do pokonania 400 m ze startu zatrzymanego to 14,6 s. Z zewnątrz Boss 302 odróżniał się od innych wersji Mustanga (Mach 1 i Boss 429) shakerem na masce, dodatkowymi spojlerami i chrapami na tylnej szybie. W latach 1969-1970 powstało 8252 egzemplarzy modelu.

Wyścigowy egzemplarz wystawiony na aukcji to pierwszy z trzech zbudowanych przez Kara Krafta dla teamu Carolla Shelbiego. Na początku sezonu 1969 służył kierowcom do testów i celów medialnych, później natomiast wziął udział w siedmiu wyścigach z Horstem Kweckiem jako głównym kierowcą. W sezonie 1970 Shelby rozstał się z Fordem, a auto trafiło do drugiego teamu - Buda Moore'a - i zostało udoskonalone pod kątem aerodynamiki. Nie brało już udziału w rozgrywkach, ale właśnie w 1970 rok Ford znowu zdobył wymarzone zwycięstwo w Trans Am. Wystawiony egzemplarz jeszcze kilkakrotnie zmieniał właścicieli, którzy brali udział w różnych wyścigach. W 2003 roku został odrestaurowany na wzór modelu z 1969. W tym celu zgromadzono duży zapas dokumentacji, włącznie z oryginalnymi planami Shelbiego.

Pod maską wyścigowego Mustanga drzemie V-ósemka o mocy 527 koni i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm. Jak zaręcza sprzedawca, samochód jest gotowy do udziału w wyścigach nawet dzisiaj. Cena wywoławcza to 1,1 miliona dolarów (aukcja znajduje się tutaj).

Marcin Sobolewski, źródło: flamingwheels.pl, eBay

Król zdetronizowany! - Fiesta popularniejsza niż Golf - ZOBACZ TUTAJ

Mondeo nowym wzorcem klasy średniej? - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Ford Fiesta - ogłoszenia

Więcej o: