Historia Poznań Motor Show

Po pięciu latach do kalendarza imprez motoryzacyjnych wraca Poznań Motor Show. Mercedes SLS AMG, BMW serii 5 i Tata Nano to tylko niektóre polskie premiery targów poznańskich. A jakie auta prezentowano tam przed laty?

Mercedes SLS AMG, BMW serii 5 i Tata Nano to tylko niektóre polskie premiery tegorocznych targów motoryzacyjnych w Poznaniu. Przez dwa dni na  Motor Show odbędzie się kilkadziesiąt pokazów i prezentacji na dwóch multimedialnych scenach - samochodowej i motocyklowej. 14. edycję targów ma odwiedzić 30-tysięczna publiczność. A jak było dawniej?

Przed rokiem 1992 wystawa motoryzacyjna była częścią czerwcowych Międzynarodowych Targów Poznańskich. Dopiero w 1992 roku miała miejsce pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Motoryzacji. Wtedy polskiej publiczności zaprezentowano m.in. BMW serii 3, Mazdę 626 i Nissana Maximę.


BMW serii 3


Mazda 626

Rok później, w 1993 roku na targach nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu Auto '93, organizowanego przez tygodnik "Motor" wraz z Polską Agencją Motoryzacyjną i "Auto Sukcesem" (do 1996 roku). Na targach pojawiły się nowości: Citroën Xantia, Opel Corsa, Peugeot 306, Fiat Tempra, Mazda MX-3, Lotus Esprit, Volvo 850 Kombi.


Volvo 850 Kombi


Fiat Tempra

W 1994 roku po raz pierwszy podczas imprezy zorganizowano dzień prasowy - zamknięty dla szerokiej publiczności, przeznaczony dla dziennikarzy i zaproszonych przedstawicieli branży. Polską premierę miały BMW 3 Compact, Fiat Punto i Coupe, Opel Omega, Mercedes klasy C i Renault Laguna.


Opel Omega


Renault Laguna

W 1995 roku w ramach kolejnej edycji targów odbyła się całodzienna impreza rozrywkowa "Trucker Country", zorganizowana przez miesięcznik "Trucker". Automobilklub Wielkopolski zorganizował otwarcie Sezonu Caravaningowego oraz krajowy finał konkursu "Volvo European Safe Driver '95". Na polską scenę motoryzacyją wjechały nowości: Alfa Romeo 145, Audi A4, BMW 3 touring, Citroen Evasion, Opel Tigra, Skoda Felicia, Lancia Kappa i Fiat Barchetta.


Fiat Barchetta


Lancia Kapoa

W 1996 roku PZMot zorganizował pierwsze halowe zawody kartingowe, a na Torze Poznań odbywały się wyścigi samochodowe. Podczas imprezy zaprezentowano Poloneza FSO Atu, Audi A4 Avant, BMW Z3 i serii 5, Citroena Saxo i Xantię Break, Opla Maxx, Mercedesa Vito oraz Peugeota 106.


BMW Z3


Polonez Atu

Rok 1997 to pierwszy konkurs o Złoty Medal MTP. Wśród nagrodzonych produktów znalazły się m.in.: olej 0W40 (Mobil Oil), opony G391E (Goodyear), opony Kormoran Winter (Stomil Olsztyn), opony Dębica-Viro (FC Dębica), radioodtwarzacz  RPC6011 (Eltra). Europejską premierę na targach miał Fiat Siena, a ponadto pokazano również BMW serii 5 Touring, Audi A6, Porsche Boxster, Volkswagena Passata Variant, Opla Corsę, Peugeota 406 Coupe i 306, Hondę Civic i Prelude oraz Skodę Octavię.


Peugeot 406 Coupe


Skoda Octavia

Z okazji 100-lecia Renault, w 1998 roku otwarcia targów dokonano na stoisku tej firmy. Po raz pierwszy urządzono loterię MTP dla zwiedzających z samochodami do wygrania. Na targach debiutowały: Renault Clio II, Daewoo Matiz, Alfa Romeo 156, Opel Astra II, Mercedes ML.


Opel Astra II


Alfa Romeo 156

W następnym roku start targów urządzono na stoisku Fiata, który świętował swoje setne urodziy. W ramach imprezy zorganizowano Akademię Bezpiecznej Jazdy, umożliwiającą sprawdzenie swych umiejętności i doskonalenie techniki jazdy. Rozstrzygnięto konkursu "Och Car!" na najlepszą samochodową reklamę filmową oraz nazwę nową targów (zwyciężyła nazwa Poznań Motor Show). Swoją premierę miały: autobus Neoplan Solaris (światowa premiera), Daewoo Chairman, Polonez Kombi, Opel Zafira i Opel Concept A (przyszła Agila), Skoda Octavia Laurin & Klement oraz Audi TT.


Polonez Kombi

Po raz pierwszy nazwy Poznań Motor Show użyto w 2000 roku. Na tej właśnie imprezie ustanowionych zostało kilka rekordów: zaprezentowano ponad 300 modeli samochodów, wielkość ekspozycji wyniosła 59 tys. metrów kwadratowych, a liczba zwiedzających przekroczyła 117 tys. Po raz pierwszy zorganizowano festiwal złodziejski - pod tą nazwą kryły się prezentacje różnych testów antywłamaniowych. Wybrano ponadto najlepszy pojazd dostawczy i przedstawiono nowości na polskim rynku: Skoda Fabia, Seat Leon, Daewoo Tacuma, Mercedes klasy C, Peugeot 607, Chrysler PT Cruiser i BMW serii 3.


Daewoo Tacuma

W 2001 roku polską premierę w Poznaniu miał Hyundai Santa Fe. Dwa lata później po raz ostatni targi odbyły się w formie salonu samochodowego, a od 2006 roku organizowano Poznańskie Spotkania Motoryzacyjne. Już w najbliższy weekend Poznań Motor Show powraca po raz 14. Więcej o tegorocznych edycji dowiesz się tutaj. Patronem medialnym imprezy jest Moto.pl.

Marcin Sobolewski, źródło: MTP


Genewa 2010 | Było zielono, jest sportowo - ZOBACZ TUTAJ

Najładniejsze dziewczyny Genewy 2010 - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Maserati - ogłoszenia

Więcej o: