Jak zbudować wyczynową Mazdę MX-5?

Patrząc z zewnątrz wydaje się, że zmiany są symboliczne. Ale wystarczy przejechać kilka okrążeń na torze, by docenić wytrzymałość i prowadzenie samochodu wyścigowego

Oto wykaz zmian jakie wprowadzono w Mazdach przygotowanych do MX-5 Open Race

- najpierw z Mazdy wyrzucono wszystkie niepotrzebne elementy, które zwiększają masę
(tapicerka i wygłuszenia)
- w miejsce tradycyjnych foteli trafiają kubełkowe, wykonane z włókna węglowego
- kierowca przypięty jest sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa i prowadzi samochód z pomocą zamszowej kierownicy
- na desce rozdzielczej montuje się lap timer (elektroniczne urządzenie służące pod pomiaru czasu przejazdu)
- silnik wypełnia się olejem przystosowanym do najcięższych warunków. Specjaliści z Mazdy wykorzystują produkty firmy Liqui Moly.
- do kosza wędruje również kompletny układ hamulcowy. Wymienia się wszystko, od płynu hamulcowego poprzez przewody na klockach i tarczach skończywszy.
- w zawieszeniu zakłada się sportowe amortyzatory z regulacją tłumienia i odbicia oraz krótsze i twardsze sprężyny
- skrzynia biegów i układ różnicowy podłączono do dodatkowych chłodnic
- spaliny prowadzone są sportowym układem wydechowym z dwoma rurami o średnicy 70 milimetrów
- do wyboru są opony deszczowe (225/45 ZR17) lub slicki (225/605-17)
- sprzęgło wzmocniono sportową tarczą
- karoserię usztywniono klatką bezpieczeństwa
Seryjny pozostał dwulitrowy silnik (zmodyfikowano jedynie elektronikę) oraz 6-stopniowa ręczna skrzynka biegów


Mazda MX-5 Open Race - kompendium

Silnik benzynowy R4 16V, 1999 cm3,  
Moc 160 KM przy 7000 obr./min
Moment 188 Nm przy 5000 obr./min
Masa 1070 kg
Przyspieszenie 7,6 s
V maks. 213 km/h

 

 

W następnym odcinku pokażemy jak dostraja się auto wyczynowe. Nad Mazdą MX-5 na torze Hockenheim w Niemczech pracował Franz Engstler.

Szczepan Mroczek


Zobacz jak polski zespół radził sobie w MX-5 Open Race - ZOBACZ TUTAJ

Historia kołem się toczy - Mazda - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Mazda MX-5 - ogłoszenia

Więcej o: