Ford Focus ECOnetic - Pierwsza jazda

Jeszcze 5 lat temu walka o jak najniższe zużycie paliwa na prezentacji auta byłaby nie do pomyślenia. A teraz? Dziennikarze z wielkim zaangażowaniem podają się torturom. Jak nas do tego przymusili?

Bardzo łatwo. Na początku prezentacji gruchnęła wiadomość: seryjne Fordy Econetic mają w komputerze tryb Ford Eco Mode, który uczy oszczędzania. Ekojazda pozwala zbierać tzw. płatki, które w komplecie tworzą kwiatek, a każdy wirtualny kwiatek to ukłon w stronę środowiska naturalnego. Coś podobnego jak w Hondzie Insight. Naszym zadaniem było uzbieranie jak największej ilości płatków.
Ruszamy. Kiedy spojrzałem na deskę rozdzielczą, gdzie wyświetlane są trzy kategorie (płynna jazda, efektywna jazda autostradą, technika zmiany biegów) w jakich można punktować poczułem się jak w grze komputerowej. Od tej pory cała jazda podporządkowana była jednemu - zbieraniu kwiatków.

Dlatego jeśli zobaczycie samochód z zielonym oznaczeniami, który zdobywa wzniesienie na autostradzie w ślimaczym tempie nie dajcie się zwieść. Jego silnik wcale nie oddaje ducha, tylko kierowca bierze właśnie udział w ekorajdzie. Po pewnym czasie na ambicje nie wjeżdżały nam nawet wyprzedające nas ciężarówki. Jak się okazało optymalna prędkość, przy której najszybciej zbiera się kwiatki na autostradzie to 100-110 km/h.

Przed nami góry. Tu bardzo ważne jest planowanie. Trzeba z równą delikatnością wciskać pedał gazu co hamulca. Dla niskiego zużycia paliwa bardzo ważne jest też utrzymywanie silnika na minimalnych obrotach. Niestety taka jazda nie tylko wzmaga wibracje i hałas, ale również przyspiesza mechaniczne zużycie silnika. W tym miejscu niestety ekologia kłóci się z ekonomią. Dlatego przy najniższych obrotach powinniśmy unikać mocnego deptania gazu.

Trzeba przyznać, że niewielki silnik (TDCi, 1.6l, 109 KM) nie protestuje przeciwko ostremu traktowaniu. Jak na diesla pracuje cicho i nie wibruje, a przy tym przyzwoicie radzi sobie z kompaktowym Focusem. Poza tym producent obiecuje, że średnie zużycie paliwa wynosi 3,8 l/100 km. Jak to się ma do rzeczywistości właśnie sprawdzamy.            

Ekologiczny Ford został wzbogacony o kilka rozwiązań, które bez względu na technikę jazdy pomagają oszczędzać paliwo. Ciekaw jestem jak bardzo przeszkadzają w prowadzeniu?
O istnieniu pierwszego kierowca może dowiedzieć się co najwyżej z instrukcji obsługi, bo podczas jazdy trudno wyczuć, że pasek osprzętu silnika ma mniejsze naprężenie. W efekcie zmniejszonych oporów silnik mniej wibruje na wolnych obrotach i oszczędza ok. 1% paliwa.
Trudno też zorientować się, że w ekologicznym Focusie działa inteligentny układ ładowania akumulatora, który w chwili, gdy samochód zwalnia lub hamuje zwiększa wydajność alternatora. Ten zamienia energię kinetyczną na elektryczną i przekazuje ją do akumulatora. Odzyskana i zmagazynowana energia pozwala zasilać urządzenia pokładowe wtedy kiedy silnik nie pracuje.

Tu dotykamy rozwiązania, które w Focusie ECOnetic oferowane jest opcjonalnie. System Auto-Start-Stop wyłącza silnik np. podczas oczekiwania na światłach, a następnie uruchamia kiedy kierowca dotknie pedał sprzęgła lub gazu. Oczywiście rozrusznik został wzmocniony (m.in. poprawiony układ zazębiający), by podołać mozolnej pracy. Zdarza się, że podczas kilkukilometrowej trasy w mieście rozrusznik ECOnetica uruchamia silnik nawet kilkanaście razy.

Takie rozwiązanie z pewnością zaniepokoi kierowcę. Przynajmniej na początku. Nam wystarczyło kilka skrzyżowań, by podczas oczekiwania na światłach pozbyć się przerażonej miny. Oczywiście moment odpalenia silnika jest wyczuwalny, ale proces jest cichszy niż w zwykłych samochodach i zajmuje tylko 0,3 sekundy. Tyle wystarczy, by auto sprawnie ruszyło nawet kiedy się spieszymy. Sam system Auto-Start-Stop pozwala w mieście zaoszczędzić do 10 proc. paliwa. Zauważyliśmy też, że jeśli kierowca przez nieuwagę wyłączy silnik, co w dieslach wcale nie jest takie rzadkie, system błyskawicznie uruchomi go na nowo. Roztargnieni kierowcy będą zachwyceni. Nad całością czuwa komputer, który w zależności od naładowania akumulatorów (układ wspomagany jest dodatkową, 2-gą baterią) aktywuje system Start-stop.

Oprócz tego Focus ECOnetic ma opony o obniżonych oporach toczenia. wydłużone przełożenia 3. 4. i 5-tego biegu, obniżone zawieszenie, drobne modyfikacje aerodynamiki oraz przeprojektowane wtryskiwacze. Jak całość sprawdza się na co dzień? Świetnie. Przywyknąć trzeba jedynie do systemu start-stop.

A ile pali Focus ECOnetic? Przy jeździe oszczędnościowej, w zróżnicowanych warunkach (miasto, autostrada, góry) auta spalały od 3,5-4,5 litra na setkę. Samochód pochwalił naszą technikę jazdy komunikatem informującym, że jesteśmy mistrzami jazdy ekologicznej. Ale nie należy zapominać, że mocno zaangażowaliśmy się w w zbieranie płatków. A to skutecznie przytłumiło nasz temperament. Podczas zwykłej jazdy można się spodziewać, że średnie spalanie nie przekroczy 6 litrów na setkę.
Klient, który zdecyduje się na taką ekologiczną wersję Focusa może liczyć na oszczędność ok. 1 litra paliwa na setkę, w zależności od tego jak dużo kilometrów będzie pokonywał w mieście. A co traci? Pieniądze przy zakupie i nieco dynamiki (długie biegi pogarszają elastyczność).

Ford Focus ECOnetic (1.6 TDCi 90 KM, 66.300 zł) oparty jest na Fordzie Focusie TREND (1.6 TDCi 90 KM, 64.600 zł). Różnica w cenie pomiędzy wersją bazową a ECOnetic wynosi 1.700 zł brutto - bez systemu Auto-Start-Stop. Wymagania systemu ASS obejmują obowiązkowy montaż automatycznej klimatyzacji (w cenie 7.000 zł brutto) i przedniej szyby z filtrem przeciwsłonecznym (600 zł brutto) - tak więc dopłata za wersję z systemem Auto-Start-Stop wynosi 7.600 zł i jest równa dopłacie jedynie za wymagane wyposażenie dodatkowe.

Różnica w cenie zakupu jeśli wybieramy wersję z systemem ASS zwróci się po ok. 50 tys. km. Potem możemy liczyć na zysk. Poza tym pozostaje satysfakcja, że dbamy o środowisko. W przyszłości jeżdżąc ekologicznym autem będziemy lepiej postrzegani przez otoczenie i może zaoszczędzimy jakieś pieniądze na podatkach. W Polsce jednak na razie nic na to nie wskazuje.   

Gaz
Niskie zużycie paliwa, dopracowane systemy ekologiczne, długie biegi (niższy poziom hałasu)  

Hamulec
Przeciętne osiągi, 5-stopniowa skrzynia biegów

Summa Summarum
Obecnie Focus Econetic traktowany jest jeszcze jako ekologiczna nowość. Ale szybciej niż nam się wydaje takie systemy staną się seryjnym wyposażeniem wszystkich samochodów

Szczepan Mroczek


Dane techniczne Ford Focus Econetic
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-miejscowe
Silnik diesel, R4, 1560 cm3, turbo
Moc 90 KM przy 4000 obr./min
Moment 215 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów ręczna,5
Napęd na przednie koła
V maks 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h ok.13 s
Średnie spalanie 4,0 l/100 km
Emisja CO2 104 g/km
Rozstaw osi 264 cm
Wymiary 433x184x150 cm
Masa
1260 kg
Poj. bagażnika 395/1260 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Opony 245/40 R18

Cena

66 300 zł


Ford Focus ECOnetic

Moc 109 KM z systemem Start-Stop
Moment obr. 240 Nm
Prędkość maksymalna - 191 km/h
Emisja CO2  99 g/km
Zyżycie paliwa
miejskie - 4,5 l/100 km
pozamiejskie - 3,4 l/100 km
mieszane - 3,8 l/100 km

Moc 109 KM
Moment obr. 240 Nm
Prędkość maksymalna - 191 km/h
Emisja CO2  104 g/km
Zyżycie paliwa
miejskie - 5,0 l/100 km
pozamiejskie - 3,4 l/100 km
mieszane - 4,0 l/100 km

Moc 90 KM
Moment obr. 215 Nm
Prędkość maksymalna - 182 km/h
Emisja CO2  104 g/km
Zyżycie paliwa
miejskie - 5,0 l/100 km
pozamiejskie - 3,4 l/100 km
mieszane - 4,0 l/100 km



Czy eco driving jest bezpieczny - ZOBACZ TUTAJ


Samochody: Ford Focus - ogłoszenia

Więcej o: