Żegnaj, 147!

Oto nowy kompakt spod znaku Alfy Romeo. Włoska piękność otrzyma owiane legendą imię Giulietta

Alfa Romeo 147 zadebiutowała w 2000 r., a tuż po premierze wyróżniono ją tytułem Samochodu Roku. Przez blisko 10 lat obecności na rynku zdążyła się jednak zestarzeć i zaczęła powoli odchodzić w zapomnienie. Robocze zdjęcia następczyni krążyły po sieci od kilku miesięcy, ale dzisiaj Włosi opublikowali oficjalne fotografie auta i więcej informacji na temat tego, co drzemie pod karoserią. Wiemy także, że z powodu protestów pracowników fabryki w Mediolanie - ojczyźnie Alfy Romeo - producent zrezygnował z nazwy Milano i sięgnął po imię Giulietta.

Pod względem designu Alfa nie zawodzi i serwuje nam kolejny urodziwy projekt. Przedni pas Giulietty przypomina mniejsze Mi.To i ekskluzywne 8C Competizione, ale fani Cuore Sportivo dostrzegą w nim także odwołania do kultowych modeli z przeszłości. Imię Giulietta nosiły już Alfy w latach 1954-1965, w tym odmiany stylizowane przez Pininfarinę i Zagato. Z profilu nowa Giulietta - podobnie jak 147-ka - kusi zakamuflowaną klamką tylnych drzwi. Kusi nie bez powodu, bowiem producent nie przewidział w ofercie wersji 3-drzwiowej. Tylne światła przywodzą na myśl zgrabny tył Brery. Także w kabinie nie zabraknie włoskiego sznytu - w końcu Alfa bierze na celownik kompakty premium, czyli Audi A3 i BMW serii 1.

Kompaktowa Alfa bazuje na nowej platformie C, która w przyszłości posłuży także do budowy modeli Chryslera i Dodge'a. Auto ma 4,35 m długości, 1,80 m szerokości i 1,46 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,63 m. Pod tylną klapą zmieści się 350 litrów bagażu. W porównaniu z odchodzącą 147 długość Giulietty wzrosła o 13 cm. Przybyło także kilogramów, chociaż producent chłodzi zapędy krytyków i podkreśla, że wzrost masy jest nieznaczny. Podstawowe wersje wyjadą z fabryki na 16-calowych alufelgach, a topowe otrzymają obręcze 18-calowe.

Między przednimi kołami nowej Alfy Romeo zagoszczą jednostki znane z pozostałych modeli koncernu Fiata. Do wyboru będą silniki benzynowe i dwa diesle, wszystkie z turbodoładowaniem. 1,4-litrowa turbobenzyna rozwija moc 120 koni, a silnik Multiair o tej samej pojemności - 170 koni. Gama diesli obejmuje słabszy, 105-konny motor o pojemności 1,6 litra oraz 170-konny o pojemności 2 litrów. Poza 6-biegowymi przekładniami manualnymi możemy spodziewać się także wersji z dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną, nad którą intensywnie pracują włoscy inżynierowie. Na liście wyposażenia Giulietty nie zabraknie systemu start-stop, gaszącego silnik na postoju.

Włosi obiecują, że bez względu na wersję silnikową prowadzenie Giulietty dostarczy kierowcy wiele przyjemności. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. A gdzie kwintesencja cuore sportivo, czyli "sportowego serca"? Kilka miesięcy po premierze Alfa Romeo rzuci rękawicę Renault Megane RS, Maździe 3 MPS czy Volkswagenowi Golfowi GTI. W szranki z konkurencją w ciasno obsadzonym segmencie hot hatchów stanie wersja QV (Quadrifoglio Verde, czyli zielona czterolistna koniczyna). Pod jej maską wyląduje 1,7-litrowa turbobenzyna o mocy 235 koni. Zmiany obejmą także obniżone zawieszenie (o 15 mm z przodu i o 10 mm z tyłu), wzmocnione hamulce z czerwonymi zaciskami i 17- lub 18-calowe alufelgi.

Jak jeździ kompaktowa Alfa Romeo, przekonamy się wiosną 2010 roku. Jej debiut nastąpi podczas najbliższego salonu samochodowym w Genewie.

Marcin Sobolewski                                                                              Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

Alfa Romeo MiTo GTA


Luksusowa Alfa z tylnym napędem? - ZOBACZ WIĘCEJ

Samochody: Alfa Romeo 166 - ogłoszenia

Więcej o: