Więcej Audi spod znaku RS

Pamiętacie Audi RS2 i RS4? Wygląda na to, że obecna generacja A4 też doczeka się ponad 400-konnej odmiany. W kolejce do produkcji czeka już 450-konne RS5

Jak donoszą menedżerowie Audi na rynek USA, w Ingolstadt trwają prace nad poszerzeniem gamy najmocniejszych modeli RS. O RS3 pisaliśmy kilka miesięcy temu, a w kolejce czekają już RS4 i RS5.

Pierwsze w salonach zadebiutuje RS5. Jak donosi Autocar, trwają ostatnie testy torowe egzemplarzy bez kamuflażu i wiadomo już, jakie serce trafi pod maskę najszybszej A-piątki. W duchu downsizingu silnik V10 zastąpi doładowany V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy około 450 koni. Nie zabraknie oczywiście wizytówki samochodów spod znaku czterech pierścieni, czyli napędu quattro. Wszystko po to, by godnie konkurować z BMW M3 i Mercedesem C63 AMG.

Jeśli nowa rodzina RS pójdzie śladem poprzedniej generacji RS4, do RS5 w wersji coupe dołączy także kabriolet oraz RS4 w wersji sedan i kombi. Właśnie od Audi 80 Avant zaczęła się historia tych dwóch magicznych liter w rodzinie Audi. W 1993 roku sportowy model S2 zdeklasowała jeszcze mocniejsza wersja RS2, bazująca na 80-tce w wersji kombi (Avant) i opracowana we współpracy z Porsche. Dzięki 2,2-litrowemu silnikowi turbo o mocy 315 koni jej licznik wskazywał "setkę" w 4,8 sekundy. Od marca 1994 do lipca 1995 roku powstało niespełna 3000 RS-dwójek.

Kolejna generacja zadebiutowała w 1999 roku jako RS4. Z taśmy produkcyjnej w latach 2000-2001 zjechało 6030 egzemplarzy modelu bazującego na A4 Avant (B5) i zbudowanego we współpracy z Cosworthem. Za napęd odpowiadał 2,7-litrowy silnik o mocy 380 koni. Ostatnie RS4, dostępne już w całej gamie nadwozi A4 - sedan, kombi i kabriolet - produkowane było w latach 2006-2008. V-ósemka o pojemności 4,2 litra i mocy 420 koni rozpędzała je do "setki" w 4,8 sekundy.

Marcin Sobolewski

Audi R8 V10
Więcej o: