Frankfurt 2009 | Hybrydowa Kia Forte bada grunt

Kompaktowy sedan Forte, znany na niektórych rynkach jako Cerato, nie trafił na rynek europejski. Do Europy trafi jednak 36 egzemplarzy Forte z napędem hybrydowym w ramach programu badawczego Kii

Na rodzimym koreańskim rynku Kia ma już w ofercie Forte LPI Hybrid z zasilanym paliwem LPG 1,6-litrowym silnikiem o mocy 114 koni, rozwijającym 148 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Współpracuje on z silnikiem elektrycznym o mocy 15 kW (maksymalny moment 105 Nm), bateriami litowo-jonowymi o napięciu 180V, bezstopniową skrzynią CVT, systemem start-stop i odzyskującym energię przy hamowaniu. Kia zastosowała w tym modelu akumulatory własnej produkcji, a ich trwałość określa się na 300 tys. km.

Silnik spalinowy korzysta z pomocy elektrycznego w trakcie ruszania i przyspieszania. Miejsce seryjnego zbiornika benzyny zajęły dwa cylindryczne zbiorniki LPG o łącznej pojemności 53 litrów. Forte LPI Hybrid na każde 100 km zużywa średnio 5,6 l LPG, emitując 99 g dwutlenku węgla na kilometr. Może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza Cx = 0,26 i zasięgiem do 850 km.

Odmiana hybrydowa ma obniżone zawieszenie, 15-calowe alufelgi i drobne zmiany stylistyczne w porównaniu do "cywilnej" Forte. Tak jak w Hondzie Insight, na desce rozdzielczej pojawiło się ekologiczne drzewko, rozwijające listki w przypadku oszczędnego stylu jazdy kierowcy. Kia w przyszłym roku rozpocznie próbną eksploatację floty 50 egzemplarzy Forte LPI Hybrid, z czego 36 trafi na drogi Europy. W ekologicznej batalii Koreańczycy nie próżnują.

Marcin Sobolewski

Kia Soul - crash test


Sam na sam z mocą - nowy Noble M600

Samochodem po Europie - poradnik - ZOBACZ WIĘCEJ

Więcej o: