20 lat Lexusa

20 lat temu Toyota wymierzyła policzek producentom luksusowych aut i wprowadziła na rynek własną markę premium. Symbolem tej rewolucji jest model LS 400

Pomysł zbudowania samochodu, który stanie się wyznacznikiem w klasie premium, zrodził się w Toyocie w 1983 roku. To Honda zdecydowała się jednak jako pierwsza spośród japońskich producentów na utworzenie osobnej marki luksusowych aut. Rynkowy debiut Acury Legend i Integry nastąpił w 1986 roku. Lexus i Infiniti (czyli Nissan) zadebiutowały w 1989 roku. 3 lata później sprzedaż luksusowej serii aut pod marką Amati planowała jeszcze Mazda, ale z powodów ekonomicznych nigdy do tego nie doszło.

Pierwsze dwa modele Lexusa zaprezentowano na salonie motoryzacyjnym w Detroit w 1989 roku. Mniejszy ES 250 bazował na topowej Camry z 2,5-litrowym silnikiem V6, wyróżniał się jednak dodatkowym wyposażeniem i kilkoma zmianami stylistycznymi, posiadał m.in. w szyby bez ramek. Prawdziwym asem był opracowany od podstaw LS 400 z 4-litrowym silnikiem V8. Łącznie powstało 450 prototypów LS'a, które w okresie przedprodukcyjnym przejechały 2,7 miliona kilometrów.

Opinie amerykańskiej prasy motoryzacyjnej mimo początkowych obaw okazały się bardzo przychylne. Pod karoserią o zachowawczej linii i dopracowanej aerodynamice (Cx=0,29) Toyota ukryła nowoczesne rozwiązania, doprawione legendarną jakością. LS 400 był cichszy, szybszy i tańszy od porównywalnych BMW 7 i Mercedesa klasy S. W wyposażeniu pojawiła się m.in. elektrycznie odchylana kierownica, zegary typu Optitronic, system audio Nakamichi i samościemniające się lusterko wsteczne. Do dzisiaj w opinii użytkowników silnik 1UZ-FE V8 i 4-biegowy automat A341E uchodzą za jeden z najlepszych i najbardziej trwałych. Do 1995 roku wyprodukowano 166 tys. egzemplarzy I generacji LS 400.

Lexus LS 400 uchodził za samochód niemal doskonały, ale dużym sukcesem było również zupełnie nowe podejście Lexusa do obsługi klienta i promocji marki. Punkty dealerskie zostały starannie wybrane, a z powodu dwóch początkowych usterek światła stopu i tempomatu odebrano od klientów partię 8 tysięcy egzemplarzy LS 400. Następnie dostarczono je z powrotem do domu z usuniętymi usterkami, pełnym bakiem i prezentem dla właściciela.

Kolejne modele Lexusa to nowy ES 300, bazujący na kolejnej generacji Camry, coupe SC 300/400 i GS 300, plasujący się między serią ES i LS. Design tego ostatniego powierzono studiu Italdesign. Już w 1991 roku sprzedaż Lexusów w USA przeskoczyła poziom Mercedesa czy BMW. Od lat marka zbiera nagrody w dziedzinie jakości w badaniach organizacji konsumenckiej J.D. Power and Associates. W drugiej połowie lat 90. Lexus wprowadził rodzinę terenowych modeli RX i GX, a w 2000 roku małego sedana IS.

XXI wiek to pierwsze hybrydy, najpierw pod maską SUV'a RX 400h, a następnie limuzyn GS 450h i LS 600h. Pierwszym dieslem w ofercie Japończyków był IS 220d. Lexusowi wciąż brakowało jednak modelu, który pomógłby zerwać z opiniami producenta aut wyłącznie luksusowych. Lukę tę wypełnił 416-konny IS F z silnikiem V8. Niedawno do gamy nadwozi IS'a dołączyła również wersja coupe-cabriolet oraz HS, najmniejszy model z napędem hybrydowym. Lada chwila ma również zadebiutować przedstawiciel kolejnej serii, konkurujący w segmencie ekskluzywnych kompaktów.

Dzisiaj na oficjalnym kanale Toyoty na Twitterze pojawiły się życzenia urodzinowe z okazji 20-lecia obecności Lexusa na rynku. W ojczystej Japonii do niedawna wszystkie modele Lexusa sprzedawano pod marką Toyoty. Zmieniło się to dopiero po prezentacji trzeciej generacji modelu GS.

Marcin Sobolewski

Lexus RX 350 - test wideo


Lexus LS po zmianach - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem na wakacje - poradnik - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Lexus IS - ogłoszenia

Więcej o: