Londyńskie taksówki na polskich drogach

Już niebawem Polacy przyjeżdżający z Londynu do Polski będą mogli poczuć się jakby nie ruszyli się ze stolicy Wielkiej Brytanii nawet na krok. A to za sprawą sprowadzenia nad Wisłę większej liczby charakterystycznych taksówek

Już w październiku pojawią się w Polsce pierwsze taksówki produkowane przez brytyjską firmę LTI (London Taxis International). Model TX4 zadebiutował w 2007 roku i jest w linii prostej następcą najsłynniejszej londyńskiej taksówki Austina FX4.

Założenia dotyczące TX4 są ambitne i przewidują eksport tych aut do dowolnej części świata, która tylko wyrazi nimi zainteresowanie. W czasach globalizacji, cięcia kosztów i konieczności zapewnienia sobie zbytu jest to całkiem słuszna strategia. Oczywiście w ofercie jest wersja z kierownicą po lewej stronie. Jeden z takich TX-ów jeździ już po naszych drogach, ale jak dotąd jedynie w roli auta demonstracyjnego. Import FX4 ma ruszyć u nas w październiku i wygląda na to, że z zamówieniami nie będzie problemów.

Jest za wcześnie by ujawnić szczegóły pierwszych zamówień, ponieważ każdy klient trzyma w wielkiej tajemnicy barwy i ostateczne wyposażenie swoich samochodów, jednak możemy potwierdzić że do końca roku pojawi się w polskich miastach ponad 50 samochodów TX4  - mówi Jacek Kurowski z firmy Dufort London Taxis (importer samochodów na Polskę)

Taksówki pojawią się w kilku polskich miastach, choć nadal nie wiadomo gdzie dokładnie.

Zamówienia są podzielone według programu rozwojowego firm naszych klientów, więc do końca przyszłego roku może być tych samochodów nawet ponad 200. Rozmowy są prowadzone w wielu miastach w Polsce, gdzie każdy chciałby być pierwszym i w ten sposób być pierwszym użytkownikiem TX4.

TX4 to taksówka nie dla każdego, ale koszt jej zakupu nie jest aż tak wysoki. Dzięki wzmocnieniu się złotego ceny netto spadną poniżej 100 tys. zł. Będą zależeć od silnika, skrzyni biegów i poziomu wyposażenia (Driver, Bronze, Silver i najbogatsza Gold).

Pod maską może pracować silnik wysokoprężny włoskiej firmy VM Motori. Moc uzyskiwana z pojemności 2,5 litra wspomaganej turbosprężarką i intercoolerem nie jest imponująca i ledwo przekracza 100 KM, ale wartość momentu obrotowego, wynosząca 280 Nm, jest już znacznie bardziej optymistyczna.

Benzynowy silnik który ma się pojawić w Polsce nie jest oficjalnie oferowany na rynku brytyjskim, ale występuje na rynku chińskim. TX4 jest tam produkowany przez firmę Geely na zasadzie licencji. Obok silnika diesla może być napędzany benzynowym silnikiem 2,4 litra najprawdopodobniej konstrukcji Mitsubishi (popularna jednostka używana w wielu chińskich autach).

Wygląda na to, że od strony technicznej FX4 nie ma wielu zalet. Zużycie paliwa (diesel) jest spore i w warunkach miejskich wynosi 10,1 z ręczną i 11,1 z automatyczną skrzynią biegów.

Przy obecnym kursie TX4 jest już dostępny poniżej 100 000 zł netto. TX4 wersja Gold z silnikiem benzynowym i manualną skrzynią biegów kosztuje 98,200 zł netto  (119 804 zł brutto), TX4 wersja Gold z silnikiem Diesla z manualną skrzynią biegów - 106 350zł netto (129,747 zł brutto), z automatyczną skrzynią biegów - 114 050 zł netto (139 141 zł brutto).

Skoro TX4 jest dość drogi, a zużycie paliwa wysokie, to co może przekonać korporacje taksówkarskie do jego zakupu? Na pewno oryginalny wygląd będący wabikiem na ciekawskich klientów, a także zwracający na siebie uwagę w potoku zwykłych aut. Ale okazuje się, że nie tylko. Z ankiety przeprowadzonej wśród ludzi, którzy zapoznali się z egzemplarzem demo wynika, że samochód pozytywnie wpływa na zachowanie samych kierowców, ocenianych jako "uprzejmy i miły". Może jednak warto przyjrzeć się bliżej Londyńczykowi, gdyż zdaje się oferować znacznie więcej, niż wynika tylko z suchych liczb.

Londyn w Polsce? WIĘCEJ TUTAJ

Marcin Lewandowski

 

Mitsubishi i-MIEV - pierwsza jazda

 

Poradnik: autem po Europie - WIĘCEJ TUTAJ

Samochody: Peugeot 406 HDi - ogłoszenia

Więcej o: