Frankfurt 2009 | Nowe silniki w Audi

Niemiecki koncern pokaże we Frankfurcie dwa samochody w dwóch nowych wersjach silnikowych. Pierwszym będzie model A3 z 1,2 turbo z VW Polo, drugim model A4 z ekologicznym trzylitrowym silnikiem diesla

Wydawać by się mogło, że silnik o pojemności 1,2, nawet wyposażony w turbosprężarkę, to za mało jak na kompakt segmentu premium. Volkswagen montuje go w końcu w swoim Polo , a to auto o klasę mniejsze od Audi , nie mówiąc już o oczekiwanych osiągach. Audi nie wprowadza jednak żadnej rewolucji, przynajmniej jeśli spojrzymy na moc i osiągi. Do tej pory najsłabszą jednostką w A3 było dość stare już konstrukcyjnie ośmiozaworowe 1,6 o mocy 102 KM. Wymiana na coś bardziej nowoczesnego, mniejszego, ale za to mocniejszego - 1,2 TSI ma moc 105 KM, wydaje się zupełnie uzasadniona. Nowy silnik jest bardziej ekonomiczny - średnio spala tylko 5,5 l/100 km, i bardziej dynamiczny - pozwala osiągnąć setkę po 11 sekundach. Nie jest to wynik powalający, ale to w końcu tylko podstawowa wersja samochodu.

Kolejną nowością, jaką Audi pokaże na swoim stoisku we Frankfurcie będzie A4 z silnikiem V6 3,0 TDI Clean Diesel, dostępnym już w SUVie Q7. Motor ten spełnia normę Euro 6, która wejdzie w życie dopiero w 2014 roku. Mimo sporej pojemności, jest naprawdę oszczędny - średnio potrzebuje 6,7 litra na 100 km. Na szczęście tym razem ekologia nie wzięła góry nad osiągami. A4 z czystym dieslem przyspiesza do setki w zaledwie 6,2 sekundy. Zupełnie nie jak ekolog, ale jak prawdziwy sportowiec.

Jan Kopacz

Mitsubishi i-MIEV - pierwsza jazda

 

Więcej o: