Frankfurt 2009 | Saab 9-5 oficjalnie

Informacje z przecieków dotyczące największej limuzyny szwedzkiej marki dla indywidualistów okazały się nieprecyzyjne. Teraz przedstawiamy dane oficjalnie udostępnione przez Saaba

Saab 9-5 jak większość współczesnych samochodów ma kilka premier. Pierwsza nastąpiła wraz z ukazaniem się pierwszych zdjęć przedstawiających produkcyjną wersję auta. Kolejna, gdy zaprezentowano całą galerię zdjęć i pierwsze szczegóły. Właśnie ukazała się oficjalna informacja zawierająca szczegółowe dane samochodu. Pierwszy pokaz odbędzie się podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie, a niedługo później nastąpią premiery rynkowe w poszczególnych krajach (początek 2010 roku).

To, co do tej pory było wiadomo, to strzępki informacji, które okazały się nieścisłe. Dotyczy to jednostek napędowych. W dniu debiutu rynkowego dostępne będą dwa benzynowe silniki do wyboru, oba wyposażone rzecz jasna w turbodoładowanie. Pierwszy z nich ma pojemność 2,0 litrów i osiąga moc 220 KM i 350 Nm momentu. Jest on łączony ze skrzynią ręczną lub automatyczną - obie mają po sześć przełożeń. Opcjonalnie dostępny będzie napęd na cztery koła. Na niektórych rynkach oferowana będzie odmiana tego silnika dostosowana do zasilania jej bioetanolem E85. 

Większy silnik to znana oplowska jednostka V6 2,8 litra wyposażona przez Saaba w doładowanie. W modelu 9-5 będzie osiągać 300 KM i 400 Nm, przekazując napęd poprzez sześciobiegowy automat na wszystkie cztery koła. Przednia oś napędzana jest na stałe, tylna jest dołączana za pomocą sprzęgła lepkościowego Haldex.

Miłośnicy silników wysokoprężnych nie powinni czuć się zawiedzeni. Pod maską wersji TiD znajdą 160-konną odmianę dwulitrowego silnika montowanego w Oplu Insignia TDCI. Podobnie jak w przypadku niemieckiej kuzynki do wyboru będzie skrzynia ręczna lub automatyczna, ale napęd przekazywany będzie jedynie na koła przednie.

Najciekawsza innowacja techniczna znajdzie się pod maską Saaba 9-5 nieco później. Zgodnie z zapowiedziami sprzed roku, będzie to benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra. To najmniejsza jednostka montowana w Saabach od czasu zakończenia produkcji modelu 96 w 1980 roku, czyli od prawie 30 lat. Moc jaką osiąga jest na szczęście na tyle duża, że nikt nie powinien czuć się zawiedziony. Z tej skromnej pojemności udało się wykrzesać 180 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego. Jako że ten silnik będzie podstawową jednostką nowego 9-5, łączony będzie jedynie ze skrzynią ręczną przekazującą napęd na przednią oś.

Marcin Lewandowski

 

Audi A6 - test wideo

 

Opel Insignia ecoFlex: ecoJazda - ZOBACZ TEST

Poradnik: samochodem na wakacje - WIĘCEJ TUTAJ

Samochody: Saab 9-5 - ogłoszenia

Więcej o: